Waarop baseer jij je zoektocht?

Mijn zoektocht begint bij een wens: wat wil ik. Ik heb een aantal voorkeuren, dat dan weer wel.

• chronograaf. Ik vind eigenlijk niks anders mooi of leuk.
  • bracelet. Liefst kast en bracelet van titanium. Nooit goud.
  • Uurwerk dat goed te servicen is. In-house valt dus voor mij eigenlijk af, want dat is vaak niet goed te doen, of heel duur.

Dan is de keuze dus uiteindelijk afhankelijk van overige functionaliteit, looks, en formaat.

Ik vond alles onder de 42mm te klein, maar soms is 38 of 40mm echt wel prettig dragen! Ik draag nu horloges tussen 38 en 47mm in de regelmatige rotatie, en tot 51 als het echt sportiever mag.

Dan komt het aan op: wat heb ik al in huis, en wat wil ik nu als aanvulling. Ik heb bijvoorbeeld al 42mm+ chronos in titanium, maar weinig tussen 39 en 41mm. Dat segment wil ik dus uitbreiden. Maar dan komt de vraag: wil ik dag en datum erop, of juist een GMT wijzer? Ga ik voor een roterende bezel, of juist een gladde. Welke wijzers vind ik mooi. Wil ik nu een integrated bracelet-ontwerp, of juist niet.

Dan, tot slot, wil ik dat het een merk is dat ik ken, historie heeft, en respecteer. Een Sector zou ik dus niet kopen, die Ferragamo die al eeuwen op Chrono24 staat, dus ook niet. Maar Porsche Design? Zeker. IWC? Natuurlijk. Maar de Breitling Avenger dan weer niet, omdat die teveel overlap heeft met m’n Edox, Ball, en Oris. En mijn Edox kon ik voor echt een prikkie kopen, daar kon die Breitling met z’n 7750 voor ruim 2000 piek gewoon niet aan tippen. (Dat de Edox een ceramic bezel heeft, een betere WR, en een veel mooiere look heeft, schaadde de keus van aanschaf zeker niet).

Ik heb niet zo veel wensen meer. Ik merk dat het steeds moeilijker voor me word om echt serieus enthousiast te worden van een horloge. Ball heeft er een, met een in-house chrono, met center minute chrono counter, maar ik heb er nu al vier die dat hebben, en ik vind dan de Sinn 103 Ti Diapal oneindig veel sexier.

2 likes