Waarop baseer jij je zoektocht?

Klein stukje achtergrondinfo, ik ben op zoek naar een horloge en ik kan mijn zoekresultaten beperken op basis van prijsklasse, formaat kast, kleur wijzerplaat, type uurwerk, etc etc…

Echter, ik raak ook steeds meer en meer geïnteresseerd in data aangaande specifieke uurwerken, gangreserves, opwindmechanismes, de techniek achter onze mooie hobby. Maar ook wat uurwerken doen met de waarde van horloges.

De vraag: kan iemand mij in de richting wijzen waar jullie dit soort gegevens vandaan halen? Ik wil mezelf graag gaan verdiepen, maar weet niet goed waar te beginnen.

5 likes

Google

1 like

Down the rabbit hole gaan.

2 likes

Uiterlijk en maat.

1 like

Ik denk dat als je een flesje wijn bij @Fate_Amenable_To_Change zit je veel kennis rijker bent. Geen idee of het een gezellige vent is, maar aan kennis en verhalen over alle technieken op horloge gebied zit je volgens mij wel goed.

9 likes

http://www.horlogeforum.nl

12 likes

Impuls en daarna buyer’s remorse. Probeer onder 40mm te blijven maar vergeet dat regelmatig ook. Het is vreselijk allemaal en een geldverslindende hobby.

Succes :face_holding_back_tears:

6 likes

Veel lezen

Veel passen en de tip van @Hollywoodted serieus nemen

Persoonlijk denk ik dat je een horloge moet nemen dat jij mooi vind en wat bij je past.
Ik denk dat als je puur rationeel een horloge koopt, de lol van dat horloge er snel vanaf gaat.

Er zijn hier ook mensen die voor een top horloge sparen, tussendoor een “goedkoop” exemplaar vinden en daar supergelukkig mee zijn. :wink:

2 likes

Dat is een hele goeie. :+1:

Mijn regel is wel dat je direct een goed gevoel moet hebben of dat dit gevoel sterk is gegroeid voordat je het koopt.
Ook al wel gehad dat ik een horloge kocht om rationele redenen maar niet echt dat ene gevoel had. Zo’n horloge zal je snel weer verkopen waarschijnlijk…

Jawel hoor.

1 like

Stuur me een PB met wat gerichtere vragen en je krijgt oorlog en vrede terug. Of zet hier wat vragen neer, dan doet iedereen zijn best. ,:wink:

Het enige probleem met wijn is dat dat naar mijn smaak alleen om te koken is, en niet om te drinken. Hendricks gin, een goeie Kriek of zelfs de betere korenwijn doen het beter. Of een zak drop.

9 likes

Ik had mijzelf eeen budget gesteld, soort horloge, formaat en wilde graag Zwitsers. Op een dag zag ik een mooi horloge in de etalage en een week later weer gekeken. Naar binnen om fe passen en weer een week later gekocht.
Budget: yep
Soort: yep
Zwitsers: yep
Wilde in eerste instantie een automaat maar voor dit horlove bewust gekozen voor een quatrz.
Vooral erg blij mee.

Vooral dat. Is niet in getallen uit te drukken. Kast vorm, lug vorm, band…
En ook hoe horloges er in werkelijkheid uit zien, want dat verschilt nogal met wat je op plaatjes ziet.

1 like

Een hoop zinvolle antwoorden hier!

Al ben ik zeker content met mijn huidige collectie, mijn makke is af en toe juist iets te impulsief te zijn en zeker via internet, dus ik wil proberen iets meer ratio in mijn collectie aan te gaan brengen.

Dat gezegd hebbende, in de prijsklasse rond de 1000-1500 kom je qua uurwerken van alles tegen. Sommigen in-house, sommigen met Sellita, ETA, Miyota, Seiko. Dan nog horloges met een uurwerk op basis van de een voornoemde. En dan zie ik hier af en toe zaken voorbij komen als betrouwbaarheid, veel voorkomende mankementen zoals gevoelige uurwerken van Zenith die dan juist weer duurder zijn.

Ik zal mezelf komende dagen eens meer gaan verdiepen in de uurwerken op mijn shortlist, en met meer inhoudelijke specifieke vragen zal ik zeker weer meer van me laten horen!

1 like

Merk, budget, pasvorm, wow-factor, jaartal, limited edition, recente servicebeurt, kasthoogte, gewicht, locatie.

2 likes

In het blauwe gedeelte kijken. Ik heb al 4 horloges daar gekocht waar soms al flink op afgeschreven was maar die er nog als nieuw uit zagen en naar mijn idee weinig gedragen waren.

Ik zoek ook niet echt. Heb grofweg een wensenlijstje in gedachten. En dan ineens zie je iets te koop komen dat je denkt: wow!

Voor mij is horloges verzamelen vooral waar ik toevallig tegenaan loop, soms erf ik een horloge, dat is het allerleukst.

1 like

Voor algemene kennis en om meer te snappen tussen verschillende soorten mechanische horloges en horlogehuizen heb ik het afgelopen 10 jaar veel op Youtube en horloge fora gezeten en had ik ook vijf zes jaar een abonnnement op het tijdschrift 0024. Niet onbelangrijk, door de jaren nu ook een aantal horloges in bezit gehad en daardoor ook geleerd wat ik wel en niet mooi/belangrijk vind en ook wat bij past.

1 like

Zonder wijn ook :joy:

1 like