Kwam dit topic toevallig tegen, de horloge is dus verkocht aan:
https://www.awco.nl/shop/archive/a-blancpain/blancpain-air-command/
Kwam dit topic toevallig tegen, de horloge is dus verkocht aan:
https://www.awco.nl/shop/archive/a-blancpain/blancpain-air-command/
Ik snap niet helemaal waarom deze soort van OK flieger chrono van onschatbare waarde zou moeten zijn. Ja, chronografen werden destijds als instrument gebruikt, ja er zijn er voor diverse militaire eenheden geproduceerd. Of je nou een Hanhart 417 ES of een Type 20 pakt, ze volgen allemaal hetzelfde stramien, en zien er ruwweg allemaal hetzelfde uit.
We zijn nu bijna 150 replies en anderhalf jaar verder, en ik voel nog steeds niet waarom dit significant zou moeten zijn. Het is een simpele flyback chronograaf met een standaard flieger-esque uitstraling.
Hoe is dit zo bijzonder?
Dan zet ik voor dat geld liever een Schmoyer zonnewijzer in de tuune.
Hou eens op met zo nuchter denken, Fate.
Tuurlijk, als je kijkt naar specs en afwerking heb je met zo’n ding weinig bijzonders in handen, maar als we kijken naar de andere factoren zoals ‘legacy’ (I love this one ) en zeldzaamheid gaat de teller natuurlijk al snel lopen.
Ik heb er ook weinig mee, want rationeel krijg ik het ook niet verkropt, maar ‘mensen’ hebben het er blijkbaar voor over.
De “heritage” of “legacy” van Blancpain heeft in mijn optiek in het tussenliggende jaar een deukje opgelopen.
Maar je hebt gelijk. Ik ben zo’n rare boerenlul die voor z’n vele geld gewoon het “mooiste” horloge wil kunnen kopen. M’n grootvader zou zeggen dat deze type 20 geen zondags horloge is.
Dan heeft jouw opa niet als piloot op zondagen mensen helemaal de moeder gebombardeerd.
Voor kèrke?
Dat citeren van wijlen ouders en voorouders is volslagen irrelevant.
En zo een nuchtere benadering van waardering van schaarse en unieke horloges is behoorlijk ambigu, notabene op een verzamelaarsforum.
Exclusiviteit kost nu eenmaal centjes. Veel centjes. Punt.
Wie zou m gekocht hebben?
mooi gezegd!
Nee, mijn opa was een klein boertje in Zeeland die grappig genoeg uit z’n doppen moest kijken omdat er allemaal eikels over vlogen die al dingen lieten vallen bij de kust als ze Dresden wilden raken, zeg maar. De tegenpartij vloog niet over.
Kijk. Je begrijpt 'm.
Er is niks ambigu aan. Voor mij is het glashelder en éénduidig.
Als verzamelaar vind ik stukken die aan drie criteria voldoen de moeite waard:
Dat de hele horloge-industrie aan elkaar lijkt te hangen van de opgeklopte verhalen, de faux heritage, de gekochte heritage, en de mogelijk verzonnen heritage… dat maakt die drie punten belangrijker.
Dat verzamelaars genaaid worden met allerlei gelul in de ruimte vind ik schrijnend, eerlijk gezegd.
Verzonnen exclusiviteit ook. Geld, overigens. We zijn geen kleuter met een kapot geslagen spaarvarken.
Mooi gesproken.
Als je bovenstaande allemaal schrijft, snap ik niet waarom je naar de bekende weg vraagt.
Als je niks hebt toe te voegen kun je beter je mond houden.
Over familie gesproken. Mijn moeder zei altijd, als
je niks aardigs te zeggen hebt kun je beter niks zeggen.
Niet dat ik altijd naar mijn moeder luister, maar wellicht dat jij dat af en toe wel zou kunnen doen, mijn moeder dan hè.
Horloge in kwestie is inderdaad een ontwerp wat veelvuldig voorkomt. Zoals je weet draag ik ook 2 ontwerpen die enigszins hiervan afgeleid zijn.
Desondanks zou ik deze óók appreciëren in de collectie.
Er is dus een markt voor.
Ik heb een schurfthekel aan dit woord.
Zo…dat moest ik ff kwijt.
je hebt er wel je werk van gemaakt.
Ik had er nog wel even mee kunnen doorgaan.
Maar achjoh, tis maar een geintje he @Fate_Amenable_To_Change .
Dan is er nog een hoop werk aan de winkel, na al die jaren schiet het niet echt op😜
Ik heb er ook niks mee, ik dacht deel even een link waar het horloge aan verkocht is. Ik zou me er verder niet zo druk over maken.
Zolang je maar geen centjes zegt…
Ballen, pietermannen, pecunia, Euronen, flappen, ruggen en snippen zijn allemaal beter dan “centjes”.
Sorry man. Zal het niet meer doen.
Ach opa heeft de bommen in de gaten gehouden die voor Dresden bestemd waren.