Waarop baseer jij je zoektocht?

Een hoop zinvolle antwoorden hier!

Al ben ik zeker content met mijn huidige collectie, mijn makke is af en toe juist iets te impulsief te zijn en zeker via internet, dus ik wil proberen iets meer ratio in mijn collectie aan te gaan brengen.

Dat gezegd hebbende, in de prijsklasse rond de 1000-1500 kom je qua uurwerken van alles tegen. Sommigen in-house, sommigen met Sellita, ETA, Miyota, Seiko. Dan nog horloges met een uurwerk op basis van de een voornoemde. En dan zie ik hier af en toe zaken voorbij komen als betrouwbaarheid, veel voorkomende mankementen zoals gevoelige uurwerken van Zenith die dan juist weer duurder zijn.

Ik zal mezelf komende dagen eens meer gaan verdiepen in de uurwerken op mijn shortlist, en met meer inhoudelijke specifieke vragen zal ik zeker weer meer van me laten horen!

1 like

Merk, budget, pasvorm, wow-factor, jaartal, limited edition, recente servicebeurt, kasthoogte, gewicht, locatie.

2 likes

In het blauwe gedeelte kijken. Ik heb al 4 horloges daar gekocht waar soms al flink op afgeschreven was maar die er nog als nieuw uit zagen en naar mijn idee weinig gedragen waren.

Ik zoek ook niet echt. Heb grofweg een wensenlijstje in gedachten. En dan ineens zie je iets te koop komen dat je denkt: wow!

Voor mij is horloges verzamelen vooral waar ik toevallig tegenaan loop, soms erf ik een horloge, dat is het allerleukst.

1 like

Voor algemene kennis en om meer te snappen tussen verschillende soorten mechanische horloges en horlogehuizen heb ik het afgelopen 10 jaar veel op Youtube en horloge fora gezeten en had ik ook vijf zes jaar een abonnnement op het tijdschrift 0024. Niet onbelangrijk, door de jaren nu ook een aantal horloges in bezit gehad en daardoor ook geleerd wat ik wel en niet mooi/belangrijk vind en ook wat bij past.

1 like

Zonder wijn ook :joy:

1 like

Dat klopt. Over het algemeen werkpaarden, met weinig verheffends er tussen wat een enorm groot argument zou betekenen vóór of tegen het één of het andere uurwerk. Onder de 1500 Euro kom je heel af en toe dingen tegen met een Peseux 7001 / Alpha uurwerk of afgeleide daarvan. Dat zijn hand-opwinders. Dat wil zeggen dat je om de 40 - 60 uur je horloge handmatig weer op moet winden. Die zijn charmant, plat en best OK.

Vaker kom je deze automatische uurwerken tegen:

• Powermatic 80, een kostenbesparings-oefening ten opzichte van de oude ETA 2824-2 die weliswaar af fabriek goed gereguleerd is, maar daarna nooit meer te reguleren valt.
  • Sellita SW200, een kloon van de ETA2824-2, prima uurwerk. Betrouwbaar werkpaard, zijn redelijk afgeregeld te krijgen.
  • NH35 / 4R35, instap-uurwerk van Seiko. Af fabriek niet altijd even goed gereguleerd, makkelijk bij te regelen, cheap as chips, maar wel betrouwbare werkpaarden.
  • Miyota 8000. Goedkoop en betrouwbaar, maar niet bijster verheffend.
  • 6R3x van Seiko, redelijke uurwerken die vroeger hun nukken hadden, maar inmiddels redelijke werkpaarden zijn.
  • Miyota 9000, equivalent van de 6R3x, maar dan zonder nukken.

Heel af en toe, maar niet vaak meer in dit segment, kom je nog iets tegen met een ETA 2892-A2 uurwerk er in. Da’s m’n favoriete automaat. Iedereen kan 'm servicen, maar hij is mooi plat van architectuur en loopt goed. Premium uurwerk, net als het 6L35 uurwerk van Seiko.

Al deze automatische uurwerken hebben een rotor die dankzij kogellagers en de beweging van de pols de veerton op spanning houden.

Wat quartz betreft moet je beseffen dat iedere Kruitvat quartz van 5,99 beter loopt dan alles wat ik hierboven beschreven heb. Quartz is superieure technologie. Dat mensen er geen warme gevoelens bij krijgen van horlogemakers die met veel liefde een uurwerk met radertjes in elkaar priegelen is onterecht. Deels omdat alle hierboven genoemde uurwerken gewoon uit geautomatiseerde fabrieken rollen, deels omdat analoge quartz uurwerken ook een raderwerk hebben. :slight_smile:

Onder de 1500 ballen zul je Seiko, Citizen, Ronda en ETA tegen gaan komen. Die zijn allemaal prima en betrouwbaar. Notabele uitzondering is Junghans die met hun Mega uurwerk voor 1250 pietermannen een Max Bill horloge leveren wat High Accuracy Quartz is, en maar 8 seconden per jaar afwijkt, ten opzichte van de 15 seconden per maand die ieder ander quartz uurwerk zich permitteert.

Evengoed, mechanische uurwerken wijken meerdere seconden per dag af. Belachelijk.

Binnen quartz heb je meerdere concepten:

• Solar. Seiko, Citizen, Cartier, TAG Heuer, Junghans, allemaal hebben ze prima solar technologie. Zo lang die horloges licht zien blijven ze lopen. Prima spul.
  • Kinetic. Wordt niet meer gemaakt, maar koop die rommel ook niet tweedehands. Da’s Seiko quartz die zich oplaadt met een rotor. Die lopen leeg, de accu gaat stuk, en je hebt gedonder.
  • Gewone batterij, om de zoveel jaar vervangen. Prima. Niks mis mee.
  • Radiografisch syncen, of tijd van GPS ontvangen. Ik vind het valsspelen en een gimmick. Anderen zweren er bij.

Grootst mogelijke onzin. Bedenk dat een Casio van 20 Euro, een Citizen Eco Drive van 200 Euro, een Seiko 5 van 250 Euro en een Orient Bambino van 280 Euro allemaal een in-house uurwerk hebben, terwijl Cartier jarenlang JLC uurwerken gebruikte, net als Patek Philippe, ook al zijn die laatsten natuurlijk in-house tegenwoordig.

Er zijn zat merken die bijvoorbeeld prima uurwerken bij Sellita halen, of met exclusievere partijen als Vaucher of Fleurier samenwerken, of met La Joux Perret dingen doen… Kan allemaal. Is niks mis mee.

Natuurlijk bewonder ik Seiko om het feit dat ze in een budget range van 100 - 350.000 Euro een volledige in-house Seiko kunnen leveren. En natuurlijk is het cool dat Rolex in 2004 Aegler kocht om zo alles in-house te brengen. Maar het is niet per se een maatstaf voor “het beste uurwerk” of “de mooiste afwerking of architectuur”.

Wordt tegenwoordig als marketing ding gebruikt, het in-house argument. Trap er niet in. Een goed uurwerk is een goed uurwerk.

Shit kan fout gaan met mechanische uurwerken. Met name omdat de balans gemagnetiseerd kan, er schokken komen die raderwerk of balans-as beschadigen of ontregelen, en zo verder. Ook moet je rekening houden met periodiek onderhoud.

• Ergens tussen de 3 en de 10 jaar na aankoop (dit verschilt per merk) beveelt men een beurt aan.
  • Waterdichtheid op z’n minst twee-jaarlijks laten controleren en pakkingen vervangen indien niet OK. Dit is universeel voor quartz of mechanisch

Quartz heeft de laagste total cost of ownership, want minder magneet- stoot- of onderhoudsgevoelig.

Er was laatst een beste hoop problemen met een Rolex driehandertje, als ik me dat goed herinner, en ook anderen hebben plenty kinderziekten gehad in hun tijd. Tuurlijk, Zenith uurwerken hebben een zeer hoog tikgetal (10 tikken per seconde, of 36000 bph), maar of ik nou roep dat ze per se gevoeliger zijn? Hmmmmm.

Koop wat je mooi vindt, en wat comfortabel draagt. Welk uurwerk daar in ligt is in deze prijsklasse secundair, tenzij je denkt dat je 'm snel door wilt verkopen, dan is mechanisch iets couranter bij hobbyisten.

• Wat vindt je mooi?
  • Wat is je polsmaat?
  • Ben je als persoon netter of sportiever / meer casual?
21 likes

Dit bedoelde je vast anders :wink: Ik heb namelijk meestal liever dat eenieder van wie ik wat zou kunnen erven nog heel lang het betreffende horloge mag dragen.

2 likes

Ik ben een vrij impulsieve koper. Is het mooi - automatisch en kan ik het betalen : bingo.

Er zijn zoveel mooie horloges in mijn prijsklasse dat ik er duizelig van word. Dus ga ik terug naar regel 1. Ben ik een swapper van horloges ; niet direct.

De Holy Grail voor mij is denk ik toch de Speedmaster Reduced. Te betalen naast mijn andere hobby’s, en ik vind het horloge prachtig mooi. Een Speedmaster Racing komt ook in de buurt met donkerblauwe dial.

Voor nu ben ik zeer tevreden met mijn Oris Aquis black / rubber strap en Squale 1521 Blue Blasted / tropic strap.

Komt de Speedmaster er : wellicht wel ja !! Wanneer ? : nog niet bekend. En ben ik ook nog zoekende naar een mooi GMT horloge zoals een Hamilton - Yema - Steinhart.

2 likes

Ja dat klopt! Leukst was even verkeerd gekozen. Waardevolst moet het zijn.

3 likes

Zo is het… :rofl::rofl::rofl:

1 like

Precies dit alleen is mijn oog gevallen op Venezianico. Steinhart had ik afgestreept en Hamilton is nog een optie voor ooit.

Fantastische introductie in uurwerken, hartelijk dank!

1 like

Met alle tips hierboven en ook nog eens een buyers guide van @Fate_Amenable_To_Change , zou je een heel eind moeten komen, lijkt me! :+1:

Wil er nog even mijn persoonlijke manier van zoeken/vinden/kopen aan toevoegen. Het eerste dat mij opvalt en dat mijn interesse wekt, op horlogegebied, is toch het uiterlijk. Een horloge moet er, voor mij dan, gewoon goed uitzien. Anders ga ik het sowieso niet kopen. Maakt niet uit wat verder de specs zijn. Dan, niet onbelangrijk, de prijs: vind ik deze reëel? En past deze binnen m’n budget? Dat gezegd hebbende, kijk ik naar de specs: soort uurwerk (mechanisch of quartz) kastmaat, lug-to-lug, etc… Dan: wie is de aanbieder? Ik heb veel van mijn horloges nieuw gekocht. Dus dan kijk je: is er een AD in de omgeving of ben ik bereid te reizen? Gaat het om een gebruikt horloge, dan koop ik graag bij een betrouwbare (dus mij bekende of door iemand die ik vertrouw aangeraden) handelaar of, eventueel, bij een forumlid met een goede reputatie. Als dit allemaal o.k. is, dan wil ik een horloge graag irl zien en passen. Dit geeft toch de doorslag: het moet om míjn pols gewoon helemaal kloppen/goed voelen/er te gek uitzien. Is dat het geval, dan koop ik het horloge.

Toch nog wel een heel verhaal. :sweat_smile: Nou ja, misschien heb je er wat aan. :person_shrugging:
Succes en veel plezier met je zoektocht, in ieder geval!

5 likes

Kom op, het helpt bij jou ook heel erg als er Squale of Tag Heuer op straat, en zeker ook dat er een duikbezel op zit. Anders had je die Glassbox al lang. :wink:

3 likes

Haha, ja misschien deze aanvulling dan nog even. Waarvoor dank! :grin: :+1:

2 likes

Ik zelf ben toen lid geworden van het forum.

Verder laat ik me in eerste instantie leiden door het esthetische, daarna ga ik me proberen te verdiepen in de specs en reviews, maar uiteraard gebruik ik ook HF als belangrijk medium.

Maar goed, hier op het forum zitten zat influencers, want ik heb inmiddels 3 horloges van 1 merk… :face_with_peeking_eye:

@TagEd is hierbij ook wel een van de, maar niet de enige aanstichters/influencers :joy::joy:

Had ik te koop staan… En weer ingetrokken :joy::joy::sweat_smile:

@Knoopje413, ik hoop dat je een beetje wijzer wordt van alle adviezen, maar volg vooral datgene waar jij blij van wordt, bij het kopen en bezitten van een bepaald horloge.

Succes en ik zie graag een NA topic!

2 likes

Dan ben je toch klaar?

Bijna. Heb nu een vakantie horloge, de Vostok en de Frederique Constant. Wil een collectie van drie maar met een uitloop naar vier. Dat schrijvende ziu vijf ook acceptabel zijn maar echt de max max.
( is dit nou het virus, )

Dan kan nummer 6 er ook wel bij :upside_down_face:

2 likes

Nee,vijf is echt de max. :thinking: