Trap er niet in, zoals ik. Je spaart naar een bepaald horloge toe en daar issie: De verleidelijke tweede keus die dan binnen bereik ligt. Ook mooi, die wil je wel…Kopen dus.
En dan begint het circus weer opnieuw.
Zijn er meer ‘zwakkelingen’ op het HF?
Simpel: ja
Dit is dus een van de grootste valkuilen! Ligt ook heel erg aan het budget dat je hebt gesteld voor het volgende horloge. Met de Nomos Tangente (iets duurder dan duizend euro) die ik op het oog had, had ik niet heel veel moeite. Nu ik echter spaar voor een vintage Rolex (of iets anders in die range) merk ik dat het veel aanlokkelijker is om te kijken naar iets goedkopers wat nu wel al zou kunnen!
Doelen stellen zorgen ervoor dat je meer mogelijkheden ziet, volg je hart en laat je vooral verleiden
Ach ja als je eenmaal je doel bereikt begint het hele circus sowieso weer opnieuw
Ja dat herken ik zeker…
Ik had mijn zinnen gezet op de Oris Staghorn Restoration.
Die was bij de AD bij mij in de buurt niet meer te krijgen en ik was al wel elders op zoek.
MAAR… toen had de juwelier in de stad ineens opheffingsuitverkoop en ging ik naar huis met een gewone Aquis Date.
Ook super blij mee uiteraard, maar het blijft wel knagen…
Ja, met een studenten inkomen zijn er al snel andere prioriteiten dan horloges.
Ook met een ‘volwassen’ inkomen hoor…
Heb zelf een potje gevuld in de loop der jaren, daar zit een horlogebudget in wat ik louter nog uitgeef aan horloges en horlogegerelateerde rommel. Als er iets nieuws moet komen, moet er iets verkocht worden of …er moet iets over zijn uit 't huishoudpotje. Ik zal overigens niet snel vallen voor een tweede keus als er een ‘spaardoel’ is.
Maar het doel veranderd wel constant door HF, da’s reuze vermoeiend!
[quote=“ikrisky, post:7, topic:201527”]
Ja dat herken ik zeker…
Ik had mijn zinnen gezet op de Oris Staghorn Restoration.
Die was bij de AD bij mij in de buurt niet meer te krijgen en ik was al wel elders op zoek.
MAAR… toen had de juwelier in de stad ineens opheffingsuitverkoop en ging ik naar huis met een gewone Aquis Date.
Ook super blij mee uiteraard, maar het blijft wel knagen
[/quote]V
U bent een voorbeeld voor ons allen! (Veel plezier met je ‘gewone’ Aquis Date! - ook niet de minste)
Grootste fout van mij was de ontdekking van het Horlogeforum!
Dit is inderdaad heel herkenbaar.
Ik heb er op zich nooit spijt van. Ergens stoort het dat ik mijn “grail” al had kunnen kopen als ik het geld niet had uitgegeven. Tegelijkertijd denk ik dat het goed is dat ik veel verschillende horloges en merken heb kunnen ervaren. Ik zie het minder als hindernis, maar meer als stappen in de reis naar dat doel.
Als ik in ene keer mijn “horlogedoel” had gekocht, zou ik het dan even veel waarderen? Zou ik het gevoel hebben wel iets af te weten van horloges en het een met het ander kunnen vergelijken? En hoe zeker wist ik eigenlijk dat dat specifieke horloge écht het horloge is dat ik wil hebben? Want ik heb dan geen andere horloges ervaren. Ik durf te stellen dat ik mijn horlogedoel niet eens had kunnen identificeren zonder andere horloges te ervaren. Daardoor leer je wat je mooi vind.
Ik denk dat het juist erger wordt met een volwassen inkomen, dan heb je meer uitgaven wat voorrang krijgt, rekeningen, hypotheek noem alles maar op. Aan de ene kant lijkt het zo ideaal als student omdat je toch bijna geen uitgaven hebt maar de inkomsten moeten er ook wel zijn😅
Ha, als student noemde ik mijzelf ook een “arme student”. Maar vergis je niet. Als je straks kids hebt rondlopen, een hypotheek, twee auto’s voor de deur, een jaarlijkse vakantie met de familie moet bekostigen, en je ook nog wat moet bijleggen voor je ouders dan is je besteedbaar inkomen echt niet zo veel hoger.
Wie niet, als kind in de Jamin
Ja!
In ‘mijn tijd’ ging alles wat over was naar bier en aanverwante zaken. Horlogekijken deed ik niet aan, …de bel klonk vanzelf voor het laatste rondje en dan was het bedtijd of moest er nog geleerd worden …dat was in de tijd dat we nog geen mobieltjes hadden (dus ook geen belkosten), geen vegangedoe (pepersteak in de steeg was 12 gulden, incl. friet), geen dure handtasjes voor mannen én de tijd dat vrouwen nog topless op het strand lagen. Hoop veranderd.
Een fout wil ik het niet noemen, maar er gaat wel veel tijd in zitten
yup…dat waren nog eens tijden…
Vooral dat laatste hè! Tegenwoordig zijn we een beetje preuts geworden, best jammer…