Waarschuwing! Upload geen foto's met GPS gegevens!

Oei goede tip; nooit bij stilgestaan!!!
Dank!!!

Toen ik de topictitel zag dacht ik, pfffff, kom op zeg, als je dat niet snapt…

Maar gezien de reacties zijn er genoeg die daar niet over nadenken en dus toch een goede waarschuwing. Ik zet altijd alles peteen uit. Ik heb helemaal niks met locatie en geneuzel. Het voegt voor mij niets toe maar erger nog is dat je volledig te traceren bent…Daarbij vreet het stroom en dus onhandig.

Ik ben waarschijnlijk ook 1 van de weinigen die een smatphone heeft die alles kan en waar alles uit staat en de enige apps Paypal en bankieren zijn :slight_smile:

Voor zover ik weet staan die in het bestand maar wellicht met een bewerkingssoftware wel te doen. Maar geen ervaring mee verder.

Degene die hier misbruik van maken weten dit allang al. Helaas…

Waarschijnlijk staan er op dit forum dus de nodige foto’s met Gps informatie en de ook de poster zelf kan de foto’s niet meer aanpassen. Ligt hier misschien een taak voor de forumbeheerder? Is het misschien mogelijk om centraal deze informatie van alle foto’s te verwijderen?

2 likes

Ik had ook gehoopt dat de forumsoftware dit eruit zou halen. Helaas niet. Misschien contact opnemen met leverancier?

1 like

Dat had ik ook verwacht. Ik vermoed dat met name Android gebruikers de sigaar zijn en Apple gebruikers wel veilig zijn. Ik heb namelijk op mijn iPhone mijn afbeeldingen wel in zo’n overzicht staan waarbij je ziet op welke locatie ze zijn genomen (dus mijn camera functie heeft toegang tot de locatie gegevens) maar de test van @Chlorophyl1 wees uit dat er in de Exif gegevens geen GPS data staat.

P.S. niet dat ik wat te vrezen heb, met die goedkope meuk die hier in de horlogekist zit, maar toch :joy:

4 likes

Had ik ook even, maar mensen letten er echt niet op. Ik heb na de laatste forumsoftware update over de openbaarheid van profielen geklaagd, maar dit is natuurlijk wel belangrijker.

Dat moet kunnen.

Je kunt in elk geval je bestaande foto’s waar die gegevens al instaan (of alleen je map met horlogefotos bv) ontdoen van deze gegevens met inderdaad exiftools. Ik gebruik al tijden XnViewMP, dat is een viewer waar exiftools als plug in bij zit. Er is ook een variant voor macOS en voor Linux. Je kunt gewoon een hele map selecteren en ontdoen van alle metadata.
selecteer foto’s>hulpmiddelen>metadata>opschonen
Het is freeware.
Hier meer gegevens en downloadlinks:
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/xnview-fotobewerking-beeld

2 likes

Klinkt goed, wie vraagt de beheerders of ze dit even willen doen voor alle foto’s op het forum?

Dit is nog eens een zinvolle post! Chapeau :smiley:

Dank voor deze tip, had ik nooit bij stil gestaan, heb het zojuist uitgezet.

Een mod lijkt me. @Jur

Als je het eenmalig doet is het aan de gebruikers om geen foto’s met gegevens meer op te lossen. Hoewel het simpel te doen is kan het opschonen wel tijd gaan kosten als je het een terugkerende handeling wilt laten zijn. (2 keer per jaar of zo). Maar het is echt maar een paar minuten.

1 like

Bedankt voor de tip. Echt nooit bij stilgestaan. Op mijn Samsung S7 heb ik nu de locatie uitgeschakeld. Ik kreeg echter wel de waarschuwing, dat bij vermissing van toestel, hij niet meer traceerbaar zou zijn. Maar dat begrijp ik. Dat is ook bedoeling.

Als het goed is kun je je camera/foto’s de locatierechten ontnemen maar nog wel je locatie in algemene zin aan laten staan voor het terugvinden van je telefoon.

Ik denk dat mensen de verantwoording bij zichzelf moeten leggen en het is vrij om te vragen of HF hierin mee wil werken.

Maar schrik er toch van hoe makkelijk mensen blijkbaar zijn en gewoon doen zonder erover na te denken. Daarom zijn er nog altijd legio oplichters omdat het blijkbaar erg lonend is.
Ik ben niet “paranoia” maar ik zie bij dit soort zaken al direct het gevaar in iets wat onschuldig, leuk of makkelijk lijkt.

Hoe dan ook, hoe “smart” het ook is, be smart of yourself :wink:

Kun je ook remote activeren en je kunt locatie verder voor alles gebruiken en enkel uitsluiten op je foto’s

1 like

Nou ik zit een beetje in die wereld van privacy en data shizzle en ik had er ook niet bij stilgestaan dat zelfs bij het uploaden er nog locatiegegevens worden meegestuurd met een afbeelding. Als je een heel bestand mailt dan had ik me daar nog wel wat bij kunnen voorstellen.

Gelukkig scramblet Apple al die gegevens, want @Chlorophyl1 weet nog steeds niet waar ik woon :joy:

1 like

Programma om op je iPhone de EXIF data te bekijken en aan te passen/verwijderen.

1 like

Dat verbaast mij dan Ide, zou dat niet verwachten als je in die shizzle hoek zit.
Geeft maar weer aan dat hoe logisch voor mij dan ook het toch het vermelden waard is.

Nou niet in dat specifieke vakgebied, maar wel een aanpalend vakgebied waardoor ik mij als bovengemiddeld bewust beschouw op het terrein van privacy. Ik ben op verjaardagen altijd diegene die waarschuwt voor het laten kopiëren van je paspoort bij hotels en het in Dropbox hangen van je creditcard gegevens. En dat dan iedereen zegt dat ik me aanstel. Je kent het wel :joy:

Bovendien ben ik safe, want mijn gegevens zijn niet zichtbaar :wink:

1 like