Waarschuwing! Upload geen foto's met GPS gegevens!

Beste Forumleden,

Hierbij een waarschuwing om geen foto’s te uploaden met daarin de GPS gegevens van de locatie waar de foto is gemaakt.

Bij veel camera’s en zeker telefoons worden de locatiegegevens (Geo Tagging) van de foto opgeslagen in het bestand. Met deze gegevens kan eenvoudig in Google Maps de locatie worden opgezocht.
Ik heb een test gedaan met enkele foto’s van leden en het ziet er niet fraai uit. Zeker bij foto’s waar hele collecties op staan lijkt het me relevant dat niet iedereen kan zien waar ze jouw collectie kunnen ophalen.

Zorg er dus voor dat je camera of telefoon geen GPS gegevens opslaat bij de foto. Dit is een optie die je meestal uit kan zetten. Mocht dat niet het geval zijn, gebruik dan een fotobewerkingsprogramma om deze gegevens te verwijderen (bijvoorbeeld ExifTool).

Ik ga hier natuurlijk geen voorbeelden plaatsen maar als je wilt kan ik je foto wel testen zodat je zelf kan zien of het werkt.

Hoewel niet direct horloge gerelateerd heb ik ervoor gekozen het bij “Algemene Horlogepraat” te plaatsen omdat niet iedereen in “Off Topic” kijkt.

Gr, Nils

140 likes

Dank voor de waarschuwing!

2 likes

Hoe kun je het zien, en hoe zet je het uit?

1 like

Heel logisch wat je zegt, maar verder denken daar maar weinig mensen bij na denk ik.

Wellicht mosterd na de maaltijd maar goeie tip. :thumbsup:

Ja zat ik me ook al te bedenken, maar ben toch te dom om het antwoord te snappen dus dacht laat maar…

3 likes

Bedankt voor de tip! Goed om over na te denken!

Werkt dit ook met telefoons zoals een Samsung S7? :angel:

Open camera, rechtsboven tandwiel en iets naar onder scrolled staat een switch voor de tags.

2 likes

Locatietags staat uit :thumbsup:

iOS: Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Camera > Kies “Nooit.”

4 likes

Hele goede post TS! Erg belangrijke en waardevolle tip voor mensen met een collectie.

Nooit bij stilgestaan idd…prima tip! :+1:

Heel goed om dit (weer eens) onder de aandacht te brengen.

Heel goed Nils! Dank je wel voor deze waarschuwing. :blush: Ik ben niet zo thuis op het internet en met moderne camera’s. Ik maak mijn foto’s altijd met mijn mobieltje, maar mijn locatie heb ik altijd uit staan. Ben ik dan safe?

Veilig. Niks te vinden. Behalve dat je een Samsung gebruikt :wink:

1 like

Topwaarschuwing. Criminelen zijn echt niet altijd dom.

2 likes

TOP Nils, dankjewel! :+1::slightly_smiling_face:

Ik gebruik vrijwel altijd photoeditor, lijkt me veilig genoeg maar ik hoor graag.

Groeten
Rutger

Kun je die gps gegevens aanpassen?:smiling_imp:

Oef, nooit over nagedacht. Gelukkig ben ik nogal terughoudend met het aanzetten van privacy gevoelige dingen dus ik had het allemaal uit staan. Blijkt maar weer eens dat dat een goede keuze is. :sweat_smile: