Waarvoor gebruik je een chronograaf?

Ik ben eigenlijk benieuwd wie zijn chronograaf ook ècht gebruikt en waarvoor.

Ik vind chronografen erg mooi en vind het leuk om de wijzertjes te zien draaien. Ook de techniek vind ik erg interessant.
Maar om de tijd op te nemen bijvoorbeeld bij sporten gebruik ik toch liever mijn digitale Timex Ironman van zéker 15 jaar oud. Ik ben een redelijk fanatieke sporter maar een chronograaf kan ik daar niet bij gebruiken. Ik wil tussentijden zien en dan het liefst met honderdsten van secondes.
Op een chronograaf is dit onbegonnen werk.
Als ik tijden opneem met een chronograaf is dit meestal in het zwembad om te zien hoe lang de kids onder water kunnen blijven ofzo.

Begrijp me goed. Ik vind chronografen de mooiste horloges die er zijn en het is leuk om te spelen ermee maar het praktische nut ervan is mij niet duidelijk. ja, wèl 40 jaar geleden toen er geen digitale stopwatches waren.

Maarten

Heel soms bij het koken…

Maar praktisch is het eigenlijk, wel leuk!

Groet, Roel

Soms in de keuken, of buiten om de parkeertijd in de gaten te houden.
Alhoewel ik dat met een duiker eigenlijk handiger vind.

Tijdens het koken, parkeertijd, reistijd enzovoort… meerdere keren per dag, iedere dag.
Grt Ger

Maarten heeft hier wel een punt vind ik.

Een mechanische chronograaf is een wonder van fijn-mechaniek en oogt bovendien zeer mooi. Zowel langs voor als lang achter, maar ik vind de pietluttuge subdials niet altijd even praktisch om af te lezen. Ben nu op een punt gekomen dat ik mijn bril even moet afzetten om dat es dichterbij te bekijken :smiley:
En als ik lenzen draag, mot ik een leesbrilletje :wink:

Als ik een chronograaf echt intensief gebruik, kies ik toch voor een digitaal model, al dan niet ana-digi.

Zoals er zijn bv. de Breitling B1, de Breitling Aerospace, Tissot T-Touch, enz…

Alleen om naar te kijken, gewoon omdattie mooi is, niet omdat hij tijden kan meten. Ongeacht het merk :wink:

Groeten,

Martin

Mijn voorkeur kwa horloges gaat uit naar ‘gewone’, dus geen chronografen, maar de schoonheid begin ik de laatste tijd toch steeds meer te waarderen.

Opzich is een duikhorloge door zijn draaibare bezel ook een soort chronograafje. Ik heb mijn eerste duiker weleens gebruikt om te zien hoelang ik doe over een bepaalde afstand lopen.

Eigenlijk helemaal niet (meer). Vroeger om tijdens sportvliegen de positie bij te houden en om eitjes te koken:)

Om te kijken of je waar voor je geld krijgt in een ‘nachtclub’ bijvoorbeeld :wink:
Hihihi

Chronografen vind ik vooral mooi,
hoewel ik het elke dag gebruik denk ik dat digitale tijdmeting voor zaken als (auto)sport de voorkeur heeft.
Ik gebruik de functie idd. vooral voor eitjes koken, parkeertijden, meten hoe lang mijn vriendin over kleding uitzoeken doet e.d. Zeker als de chronograaf ook waterdicht is kan het op een duikhorloge wel een voordeel zijn om een extra-decompressie stop te timen.

hmn Schreef:

Om te kijken of je waar voor je geld krijgt in een
’nachtclub’ bijvoorbeeld :wink:
Hihihi

Haha dat is de bijzonderste toepassing die ik tot nu toe heb gehoord :slight_smile: Eigenlijk is trwns voor de meeste functies die hier worden omschreven een countdown- of wekker functie veel functioneler…

Ik gebruik hem eigenlijk nooit, maar soms laat ik hem “meedraaien” als secondewijzer.

Groeten,

Stefan

simpel, nml. NIET.
voor mij is het de zinlooste complicatie die er is.
wél handig: een GMT wijzer!
groet, frank.

Ja maar het is wel mooi toch? en leuk om mee te spelen :slight_smile:

Groeten,

Stefan