Geen enkel probleem. Het door Watchstick geschetste scenario klopt IMO niet. Bij een 7730 of Landeron is dat een ander verhaal; dat heeft weer met het ontbreken van een rem op de centrale secondenteller te maken. Vanaf de 7733 werd dit gemeengoed. De urenteller kan sowieso niet verschieten, en de minutenteller wordt d.m.v. het minutentelveertje gefixeerd.
Correct me if I’m wrong anywhere; doe nl. niet zo vaak chronografen meer.
Jazeker! Oorspronkelijk zijn ze natuurlijk voor 't racen gemaakt, maar was benieuwd naar in welk dagelijks gebruik ie ook aangezet wordt. Dit ook omdat ik hem zelf nooit gebruik.
Ligt aan het uurwerk.
Er zijn uurwerken waarbij de Chronograaf complicatie geintegreerd is in het basis uurwerk en de koppeling de Chrono complicatie juist ontkoppeld ipv inschakelt. Hetgeen dat de kans op slijten van de koppeling vergroot bij stopzetten.
Een voorbeeld is het legendarische 6139 uurwerk. Het stopzetten van de chrono functie koppeld de verticale koppeling los van het basis uurwerk. Het geheel staat dus onder spanning bij ontkoppeling en in ontspannen toestand is de chrono ingeschakeld. Ja, de as draaid dan mee. Maar hierbij is er dus minder slijtage aan de koppeling bij het gewoon ingeschakeld laten van de chronograaf. Juist die koppelingen worden tegenwoordig zeldzaam.
Gangreserve is ook dan ook amper beïnvloed door het wel of niet loskoppelen van de verticale koppeling.
Bij een 7750, zou ik inderdaad durven stellen dat er meer slijt is bij inschakeling en dat er een verminderde gangreserve is, maar ik verwacht dat dit bij een goed geserviced uurwerk verwaarloosbaar is. Ik zal het eens testen. Moet toch binnenkort de 7750 weer eens opfrissen met een knutsel uurwerk (herhaling blijft key).
Owja, antwoord op de orginele vraag;
Bij vintage dus afhankelijk van het uurwerr. Maar ik zet hem nooit stil op een specifieke tijd. Het is of aan of uit. Thats it.
Bij modern altijd uit. Zolang onderdelen goed verkrijgbaar zijn vind ik het prettig om niet eerst de chrono te moeten resetten voordat ik hem kan starten.
Dat is duidelijk. De algehele conclusie is dat het eigenlijk een nutteloze functie is en enkel esthetische waarde heeft. Maar dat geldt misschien voor elk horloge, ook zonder de chronograaf functie.
In mijn optiek hoort die wijzer gewoon op de 12. Dat is ook meteen voor mij een van de redenen dat ik het geen mooie horloges vind. Een functie die ik niet zou gebruiken, een rare stilstaande wijzer en ook nog eens duur in onderhoud.
Maar goed, dat is vooral een kwestie van smaak.
Dit komt uit mijn praktijkervaring. Als ik bij mijn Speedmasters de chronograafwijzer ergens anders dan “12” parkeerde, schoot de minutenwijzer iets opzij bij een zachte impact. Dat gebeurde bij de 3861, maar ook de 1861 en zelfs de urenwijzer bij mijn 866, maar daar is mogelijk iets anders aan de hand (lees: onderhoud nodig; het loopt echter nog fantastich). De Omega horlogemaker van de Omega Boutique Frankfurt had het volgende te melden:
Hij is 18mm dik en 44 breed lees ik. Dat is echt serieus Ik heb een chrono GMT met een ‘gewone’ Valjoux 7754 en die is 38 breed 14 dik. Draagt superslank. Het uurwerk in deze Omega is ook niet gigantisch dik: is de 3603. Die zit in mijn Speedy HBSia en die is 14mm dik (en titanium). Zo jammer dat ze deze niet vaker inzetten.
Haha, ja het is echt een dikkerd.
Ik heb een paar oude Seamaster Chronographs gehad en dat waren ook al geen kinderachtige jongens, maar dit is next level.
En dan te bedenken dat ik hem zonder te hebben gepast via Chrono24 heb besteld.
Ik schrok er toch wel een beetje van, maar in de praktijk draagt hij gelukkig toch wel fijn.
Ter compensatie heb ik ook een 34mm Seamaster De Ville die ik regelmatig draag…
Mooie Speedmaster heb je!