Wandklok

Iemand een idee over deze wandklok , in het houtwerk achteraan staat er 12 35 , vriendelijk dank voor de informatie , mvg





3 likes

Ho, knap stuk. Kan er verder niets over zeggen behalve dat het er heel erg “custom” uit ziet - niet iets dat even van een fabrieksband is gerold, zeg maar. Hout begot… Die 12-35 zou ik gokken dat van een onderhoud is, in December 1935. Of 1835, wie zal het zeggen. :smile:

De beste bron en meeste expertise voor “grootwerk” die ik ken is Eric Antrop in Gent. Kan je langs gaan, of mailen.

http://www.klokkenmakergent.be/

Topkerel en een absolute tovenaar voor klokken. Maakt ook zelf nog dagelijks onderdelen op de draaibank ervoor.

1 like

In Mierlo zit ook een vakmannetje. Misschien dichterbij?

https://www.antiqueclock.nl/Wie%20zijn%20wij.html

1 like

Ed van Timefix is ook goed bekend met grootwerk. Ook hij kan onderdelen maken. Google zelf even, hij zit in Akersloot.

LVA bedankt voor de tip link Gent , heb de klok via onze buurvrouw , zij is ongeveer 50 jaar oud , haar vader is overleden op 82 jarige leeftijd en haar vader heeft ze gekregen van zijn vader , wie weet van wie de grootvader ze heeft gekregen of gekocht , denk dat de goudkleurige band blad goud is is met de hand geplaatst, ook het hout snijwerk is gebeiteld , ben benieuwd ga contact nemen met Gent , hou jullie op de hoogte , mvg

2 likes

Doe hem de groeten van Lennert met zijn Russen, en zeg dat ik verhuisd ben naar Tsjechië. :grin:

1 like

Heb een email gedaan met de foto’s , ben benieuwd , zal hem de groeten overmaken , mvg

1 like

Dit is een klok uit het Duitse Schwarzwald en zal rond 1880 gebouwd zijn. Typisch voor deze klokken is dat de raderen in een beukenhouten frame draaien. Het waren destijds goedkope klokken, maar ze kunnen heel lang blijven functioneren. Veel klokken met dit soort uurwerken hadden beschilderde houten wijzerplaten zoals hieronder afgebeeld. Die worden Appelklokken genoemd. Helaas moeten veel handelaren, verzamelaars en klokkenmakers weinig van dit soort klokken hebben. Ik vind ze fantastisch. Qua waarde moet je eerder in tientjes denken dan in honderden euro’s, maar dat hangt vooral af van of hij goed loopt.

7 likes

De aanduiding 12-35 lijkt me met potlood geschreven en kan de aantekening van een door een klokkenmaker in december 1935 gegeven beurt zijn. Zo te zien staan er ook initialen bij, waarschijnlijk van de klokkenmaker.

Zoals beloofd heb contact genomen met Eric in Gent en deze persoon heeft mij meer info gegeven , het is een Zwarte Woud klok , bouwjaar kan 1935 of 1835 zijn door die 12-35 , meestal werden deze klokken voorzien van te zware gewichten waardoor het houten frame krom trekt , de waarde is momenteel laag , hier hangt ze nu aan de muur louter als decoratie , mvg Benny

5 likes

Laat eens wat meer foto’s zien van het uurwerk.
Is het bv een ankergang of een spillegang?

Ben van opleiding in mijn jeugdjaren (1965 ) pas werker , als ik dit staaltje techniek zie hoe dit gemaakt is mijn hoedje af , top werk , is spillegang aandrijvings systeem

eerst zien

Als ik het terug vd muur haal neem ik foto’s , er zit geen enkele veer in buiten een metalen staafje dat onder spanning staat om het hamertje te laten slaan op die ronde staaf ringen

2 likes

Alle Schwarzwalders van na 1800 hebben een ankergang. De vroegste Schwarzwalders hadden een foliot als gangregelaar. Voor zover ik weet is er nooit een schwarzwalder geweest met een spillegang!

1 like

En spillegang, als @bendia18 ĂĽberhaupt al weet wat dat is, past er niet eens in.
De opmerking “aandrijving” geeft me nog veel meer te denken.

Ik bezit zelf een Haantje met spillegang en die is uit de 17e eeuw, gerestaureerd door mijn vader en tikt hier nog netjes de minuten af.

1 like

Vroege comtoises hadden een spillegang, maar in Schwarzwalders, zoals van TS komt die nooit voor.

ja vóór plm 1800

Correctie, Schwarzwalders met een slinger hebben nooit een spillegang. De foliot (of balanswiel) in de nu superzeldzame vriegste Schwarzwalders zonder slinger, combineerden dat wel met een spillegang.

Jouw Schwarzwalder is zeker niet van vóór 1800! Ik schat hem op 1880-1890.