Wanneer ben je oud genoeg voor vintage?

Kan je er een leeftijd aan koppelen? Is er een moment dat je oud genoeg bent voor een vintage? Ik krijg steeds meer interesse in een vintage Rolex (bijv geboortejaar), maar de aanschaf stel ik denk ik nog even uit (volgend jaar als ik 30 ben misschien?!)… tot het meer bij mij past. Maar is er een ongeschreven regel wanneer het een “go” of “no-go” is wat leeftijd betreft?

2 likes

Nee

Exact

Dus dit…

1 like

48 jaar.

3 likes

Je bent wel een keer te oud voor vintage. Als mensen aan je gaan vragen of je dat horloge destijds nieuw gekocht hebt.

26 likes

Ik draag sinds mn 21e vintage horloges :+1::upside_down_face:

1 like

Persoonlijk vind ik het wel leuk om een horloge in bezit te hebben dat bijna drie keer zo oud is als ik :thumbsup:

Dat levert toch vaak leuke gesprekken op (ook met niet liefhebbers!).

1 like

Zeker niet. Je hebt er wat mee of niet. Je merkt het vanzelf als je een bepaald gevoel krijgt bij een vintage horloge.

1 like

Neen er is geen minimum leeftijd, alleen moet het horloge bij je passen maar deze regel is ook zo bij nieuwe :wink:

1 like

Ik omring me al m’n hele leven met vintage.

Ik kwam in deze wereld op een vintage ziekenhuisbed;
Mijn vader liet ons luisteren naar vintage muziek, op een vintage versterker;
Op m’n 16 kocht ik een vintage brommer;
Daarna begon ik vintage design te verzamelen, voor m’n vintage huis;
Nu droom ik van vintage auto’s terwijl ik op m’n vintage klokkies kijk,
en staar ik graag naar vintage NASA foto’s,
of kijk ik wat vintage Frasier of X-files op Netflix.

Mijn vriendin is 5 jaar jonger.

7 likes

Ik ben 55 en voel mij vintage :wink:

Overigens gebruiken we de term vintage een beetje verkeerd, want vintage betekent feitelijk “van een bepaalde jaargang” dacht ik. Wordt nu vaak gebruikt als antiek en/of retro.

Het dragen van een vintage horloge hangt niet aan een leeftijd vind ik.
Het maakt wel een beetje uit welke vintage Rolex je wilt kopen en hoe oud je bent, als 30 jarige kun je alles wel dragen…een 21 jarige met een 1601 kan prima maar een 1675 om de pols :thinking:

1 like

:joy:

2 likes

Geen probleem. Ben je zelf wel boven de 23 dan? :joy:

4 likes

Als we het beperken tot polshorloges, zou ik in mijn geval dan een horloge uit de derde Anglo-Burmese oorlog moeten vinden (…wat trouwens kan: het was een van de eerste momenten dat polshorloges structureel toegepast werden).

1 like

Ik ben netjes 31 :sweat_smile:

1 like

En laten we niet vergeten, rijdt ook dagelijks op vintage snelwegen :smile: :wink:

10 likes

Niet helemaal correct meer :wink: vroeger in de tijd dat wij nog geen vintage waren zou je ongetwijfeld gelijk gehad hebben nu echter is het gebruik van het woord vintage niet meer excusief verbonden aan producten van een bepaalde jaargang

Online gratis Van Dale:

Betekenis ‘vintage’

Je hebt gezocht op het woord: vintage.
vin·tage (de; v(m)) 1voorwerpen die door hun ouderwetse uitstraling modieus zijn

De niet gratis versie heeft dan wel nog de verwijzing naar wijn en jaartal maar ook naar de hier gebruikte betekenis

vintage1 vin·tage (niet: vinta·ge) de; -s (na 1950) Eng. me. Fr. vendenge

1 aanduiding dat de desbetreffende wijn (m.n. port) vervaardigd is van druiven van één, zeer goed oogstjaar

vintage2 vin·tage (niet: vinta·ge) bijv. naamw. Eng.

1 (van wijnen) van een goed (en oud) jaar
1 vintage port, sherry

2 (van voorwerpen, m.n. verzamelaarsobjecten) min of meer antiek, een ouderwetse uitstraling hebbend
2 vintage auto’s, foto’s, kleding, soul

Dus het gebruik van vintage kan wel bij horloges als we de tweede betekenis volgen van Van Dale…

Ik heb je betoog gelezen. Volgens mij zeggen we het zelfde.

Dat jeukt me dan een beetje, want ik zeg nergens dat het niet kan (een beetje verkeerd zeg ik toch?)

Conclusie(?): iets kunnen opzoeken in de van Dale is nog wat anders als taalgevoel/begrijpend lezen (of toch een andere conclusie?) :slight_smile: