Wanneer ben je oud genoeg voor vintage?

Neen begrijpend lezen zal gewoon mijn sterkste punt niet zijn, want naar mijn gevoel schreef jij dat we het woord vintage feitelijk verkeerd gebruikten omdat het eigenlijk naar wijn van een bepaald jaartal refereerde… waarop ik gewoon wou aanduiden dat het dus wel degelijk volledig correct gebruikt is hier…

Het woord ‘vintage’ naar de tegenwoordige betekenis, immers taal is ‘vloeibaar’ en voortdurend evoluerend, ziet m.i. meer op de leeftijd dan op de uitstraling. Naar mijn beleving zit vintage tussen antiek en modern in.

Tegenwoordig heeft iemand iedereen en zijn moeder een ‘vintage look’ koffietafeltje/boekenkast etc. etc. De uitstraling wordt in het taalgebruik geattribueerd aan de leeftijd.

Ik zie dan ook niet in wat er mis zou zijn met de uitspraak ‘vintage horloge’.

p.s.
Volgens Van Dale: ‘’(…) min of meer antiek, een ouderwetse uitstraling hebbend."
Blijkbaar zat ik op de goede weg met mijn opvatting.

1 like

Dat kun je nauwelijks horloges noemen…

1 like

Helemaal niks. Het is een soort taal verbastering. Ik heb vroeger een whisky collectie gehad. Ik voel wat meer bij de aanvankelijke betekenis van het woord vintage, “van een bepaald jaar”. Zoals gezegd wordt het tegenwoordig ook anders gebruikt.

Duidelijk is in elk geval dat wat betreft de vraag of ik te jong ben jullie het er over eens zijn dat je niet te jong bent voor een vintage, maar het bij je moet passen. Voor mij zou het een rolex air king 5500 moeten worden uit 1989.

Foto’s heb in even van het web:

Ik begrijp wel wat U bedoelt, maar U kunt niet stellen dat iets verkeerd is, omdat U naar uw gevoel denkt het zo te moeten interpreteren. Zoals voordien reeds geschreven is taal een levend gegeven, dat begrijpt U zeker wel. Dus moeten wij allemaal leren om ons aan te passen aan de huidige normen. Daarom wordt op fora zoals deze de U vorm nog zeer weinig gebruikt. Mij is echter geleerd om personen die je niet persoonlijk kent, of personen die eerbied verdienen aan te spreken en zeker aan te schrijven in de U vorm. Naar mijn gevoel moet dit ook nog steeds, maar ik tracht mij veelal aan te passen en personen op fora aan te spreken in de je vorm (ondanks dat het naar mijn gevoel nog steeds niet correct is :flushed:)

1 like

Gewoon voor gaan. Zeker met zwarte wijzerplaat is hij prachtig. Ik ben 24 en draag zeker de helft van de tijd horloges die uitkwamen toen mijn ouders zinderlijk werden.

3 likes

Wel goed oppassen, want aan de foto te zien is die 2e een redial. :wink:

1 like

Gewoon kopen en dragen wat jij wil, ongeacht wat anderen daar van vinden.

1 like

Als jij vindt dat mijn uitspraak zoals hier geciteerd hetzelfde is als “stellen dat iets verkeerd is” zoals jij het kennelijk hebt gelezen, kun je m.i. dus echt niet begrijpend lezen. Sorry.

Ik vind je post waar ik nu op reageer dan ook een tikje misplaatst en potsierlijk. Ik wens U nog een fijne dag :wink:

Dan wil ik mij verontschuldigen naar U, en ook ook alle andere lezers die mijn tekst misplaatst of kwetsend zouden vinden. Ik had die tekst helemaal niet geschreven om U te verwijten of zo, maar om te schrijven dat ik U begreep. Ik probeer mijn bedoeling dus nogmaals uit te leggen: het is niet omdat naar je gevoel iets verkeerd is dat het ook daadwerkelijk verkeerd is. Daarom dat ik U het voorbeeld geschreven heb van wat ik voel bij de U en de jij vorm. Naar mijn gevoel is het nog steeds verkeerd om personen aan te schrijven in de jij vorm maar de taal is sinds ik in de schoolbanken zat zodanig geëvolueerd dat mijn archaïsche vorm van schrijven niet meer de correcte vorm is.

Dus nogmaals wens ik mij te verontschuldigen het was dus zeker niet mijn bedoeling om verwijtend over te komen eerder dus om begrijpend over te komen.

Dan zijn we eigenlijk dus lotgenoten (en misschien ook wel leeftijdsgenoten).

Een Babylonische spraakverwarring dus? Ok.

:pray::pray::pray:

1 like

Dat is een aardige gedachte.
Ware het niet dat ik dan een polshorloge zal moeten dragen die 228 jaar oud moet zijn.
Wel, ik denk niet dat er in 1790 polshorloges werden gemaakt.
En als dat wel het geval zou zijn, dan zou dat ding nu zeker een fortuin waard zijn.
Misschien is er iemand die mij blij kan maken met een polshorloge uit dat jaar.
Dat zou dan iets moeten zijn wat er ongeveer als volgt uit ziet.
horloge met sundail

4 likes

Waarschijnlijk wel :sob::wink:

1 like

Oh dat is vreemd, waarom niet een vintage vriendin?

Haha! Bij mij volstaat eind 1950s :smiley:

Sorry :joy: Als ik dat had geweten was ik aardiger tegen je geweest!

Ik wou (wil) de vraag naar kinderen zo lang mogelijk uitstellen :relieved:

Ooo, maar je was nog aardig hoor, geen probleem hoor :+1: :tumbler_glass: :+1:

1 like

Tja mijn dochter zegt wel eens dat ik uit de Flinstone tijd ben, ben ik dan vintage?

1 like