Als 2018 al te oud is… Tenzij ‘n kast niet meer dicht krijgen is, door corrosie of beschadigingen. Zou ook een (neo) vintage Sub gewoon het water in moeten kunnen. Natuurlijk mits deze goede pakkingen heeft en hij getest is.
Dat druktesten voor sommige z’n discussie is begrijp ik niet helemaal. Mijn Explorer laat ik in het voorjaar door ‘n AD testen, kost niks en ik kan met een gerust gevoel er weer mee het water in.
Waarom risico lopen, ook al zijn de pakkingen 100%, als je (on)gemarkt een ongelukkige tip op je kroon gehad hebt kan hij ook lek zijn. Een Seiko van 39 jaar oud is jammer, maar geen drama. Een Rolex met een totaal waterschade aan het uurwerk en wijzerplaat is snel 4000 euro of meer ……
Gewoon regelmatig even laten testen dus!
Doe maar om het jaar testen.
Of om de vijf jaar, ook goed.
Rolex schijnt een high end topmerk te zijn.
Diepzee, bergtoppen, buiten de dampkring…
Daar kun je gewoon ongetest je handen mee wassen hoor, en ook douchen en in bad en zwemmen.
Vintage Certina Blue Ribbon na een service en een nieuwe dekselpakking. Kroonpakking kan niet vervangen worden; de originele gesigneerde kroon was dat waar het op hing. En die bleek dus nog goed.
Gesigneerd 1979; ik schat hem 15 jaar ouder, maar ik weet ook niet alles.
Heb eens op Kerstnacht een Milgauss van de verdrinkingsdood gered. Heb daar ongeveer 10x te weinig voor gevraagd; ik was letterlijk om 02:00 klaar. Paniek-appje rond 20:00 binnen. Vriendin van de eigenaar had de kroon niet dichtgeschroefd en was er mee in bad gaan zitten… …ging allemaal nog net goed! Volgende ochtend had je al roest gehad. Uurwerk was nog onaangetast.