Wanneer heeft je horloge nou te lijden

Een vraag, misschien ontstaan uit teveel voorzichtigheid. Dat een behoorlijke klap of magnetisch veld (kennelijk al de magnetische sluiting van een tas heb ik mij laten vertellen) schadelijk kan zijn voor het uurwerk is duidelijk. Maar als ik mijn horloge af doe om een pan kokend water af te gieten of als ik het biefstukje op de achterste pan van het fornuis wil draaien of van de BBQ haal, pakt je horloge dan teveel hitte en is het af doen ervan zinvol of echt totaal overbodig?

(In sommige boekjes staat dat je behoorlijke fluctuaties in temperatuur moet voorkomen)

1 like

Pfffff ik zeg je eerlijk .
Denk eigenlijk daar nooit over na , doe gewoon alles met me horloge die ik op het moment draag .

12 likes

Als je bang bent op schade, of de schade niet kan veroorloven dan kan je je klok het beste in de kluis laten liggen.

Gewoon voorzichtig zijn waar mogelijk, en vooral genieten.

4 likes

Ik zou me er niet druk om maken, gewoon lekker dragen en van genieten.
Mocht dat niet lukken dan afdoen of een goedkoper horloge kopen als dat helpt.

5 likes

Dank voor de reacties. Ik doe er eigenlijk vrijwel alles mee in het dagelijks leven en dat er krasjes ontstaan op sluiting of band etc dat geloof ik allemaal. Maar wist niet goed hoe dat zat met hitte.

Het is overigens niet dat ik er aan onderdoor ga als er iets mee zou moeten gebeuren, maar wilde graag weten of het schadelijk is :slight_smile:

Grappig… ik zat net zelf de magnetische velden te meten :nerd_face:
Reuze handig zo’n iPad of iPhone :grinning:
Magnetometer appie er op gezet en eens gaan meten in de buurt van mijn gitaarversterkers. Als je buiten de kast blijft valt het mee… meet ongeveer max 20 gauss aan de achterzijde. Standaard adviseert men max 60 gauss lees ik.

Op de racefiets zou ik geen mechanisch uurwerk dragen. Op een normale fiets valt eea wel mee. Je arm vangt ook schokken op.
Niet gaan golven, houthakken, tenissen etc.

Ophitten met koken valt wel mee normaal gesproken. Wel kan damp in een niet waterdicht horloge dringen.

Een goed uurwerk kan best veel hebben.

2 likes

Ik doe mijn horloges alleen af wanneer ik ga douchen. Alleen maar omdat ik denk dat warm water en zeep op termijn slecht is voor de WR.
Naar het strand draag ik mijn beaters.

Voor de rest doe ik ze nooit af. Ook niet als ik ga slapen.

1 like

ik doe mijn horloge ook vaak af om de biefstukken om te draaien, maar enkel om er geen vetspatten op te krijgen. Zo een korte blootstelling aan hitte moet kunnen denk ik. Voorts gaan ze ook af als ik slaap, douche en sport

1 like

Dus met die magnetische velden van sluitingen en dergelijke valt het eigenlijk ook wel mee? Nou was ik daar niet heel erg druk mee,… volgens mij waar je wel echt moet oppassen zijn bijv. die apparaten waar ze beveiligingen bij de kassa’s mee uitschakelen?

Ermee slapen? Je moet jezelf wel een moment de rust gunnen en stoppen met naar je horloge te staren hè :wink:

Ik zou een tasmagneet niet op je horloge drukken… als je een paar cm afstand houdt

1 like

:joy:

Toppie ! Das ook het beste voor je horloge … een zo constant mogelijke temperatuur :+1:

1 like

Magnetische velden ontregelen je horloge, vandaar een skala aan anti maatregelen zoals weekijzeren kooi om het uurwerk in de kast of anti magnetische veren voor de balans. Ik heb geen direkt beeld bij de benodigde hoeveelheid magnetisme om een horloge flink te ontregelen maar vermoed dat daar wel een behoorlijke (of landurige) dosis voor nodig is. De Rolex Milgaus is destijds dacht ik in eerste instantie ontwikkeld voor wetenschappers en technici die veel in omgevingen met hoge magnetismes werkten.

Hogere temperaturen doen de smeer-middelen eerder indikken waardoor de smerende werking geleidelijk afneemt. Dit is een geleidelijk proces en zal niet na één keer verwarmen van het horloge optreden. Kortstondig een worstje omdraaien op de bbq brengt het horloge bovendien intern niet op een veel hogere temperatuur.
Ik zou in dat geval wel oppassen met brandbaarheid van nato’s en voor visuele schade aan plexiglazen.

2 likes

Staat er ook bij welke temperaturen? Voordat je horloge inclusief uurwerk die temperatuur heeft bereikt, gok ik dat je al een onaangenaam gevoel aan je pols ervaart. Ik zou me meer zorgen maken om het onverlet in de zon laten liggen als je het horloge af doet.

5 likes

Hoe zit het met een bezoek aan de tropen. Veelal warm en vochtig. Is dat ook slecht voor een automatisch horloge?

Voor niet waterdichte horloges; ongetwijfeld.
Maar kom op: er moet ook geleefd worden.

En … zal niet meteen enorm slecht voor het uurwerk zijn.

2 likes

Een horloge in kokend water…

Erg mooi verhaal hierover :slightly_smiling_face:

Misschien is er iemand die weet bij welke temperatuur de oliën sneller gaan afbreken? Dan is er een beter antwoord op de vraag. Of is het probleem juist een snelle schommeling van hoog naar laag?

Andere vraag: aan welke temperatuur stel jij het binnenwerk van jouw horloge bloot tijdens het dragen?
Dat zal toch niet snel boven de 40-50 graden zijn, anders wordt het voor de pols toch echt vervelend lijkt me. Bij dergelijke temperaturen zal de olie echt niet meteen enorm indikken oid.