Geloof inderdaad niet dat het klokje intern veel warmer zal worden na het afgieten van een pan warm water of wat vlees omdraaien, dus als het te maken heeft met de smering ervan dan geloof ik het zeker wel dat het allemaal mee zal vallen. Maar aan de andere kant, als de farbriekant waarschuwt voor fluctuaties in temperatuur,… dan hebben ze het misschien niet over opwarming van het uurwerk, maar eerder over materiaal aan buitenkant? Geen idee hoor,…
Nee dat stond er niet. Ik had het gelezen in het boekje van een Aqua Terra, maar die heb ik niet meer
Eens
Het “probleem” was meer waarom het slecht zou zijn (volgens het boekje van Omega Aqua Terra) dat snelle schommelingen in temperatuur moeten worden voorkomen
@Thijsie, zie hierboven
Een horloge wordt normaal max 35 graden gedragen. Achter glas in de zon laten liggen of in de auto kan ie veel warmer worden…
Denk dat temperatuurwisselingen nadelig kunnen zijn vanwege verschil temperatuur in het uurwerk zelf en dus ongelijkmatige uitzetting of krimpen van metalenonderdelen en daarmee de passing van de bewegende delen nadelig kunnen beïnvloeden / slijtage verhogen.
Meestal geldt dat voor horloges met matige waterdichtheid icm water. Wanneer een horloge snel wordt verhit met heet water of hete damp, kunnen diverse delen van de kast verschillend uitzetten waardoor lekkage kan optreden en er vocht in het horloge kan komen. Bijvoorbeeld door heet te douchen. Verder denk ik dat snelle temperatuur schommelingen niet direkt schadelijk zijn, lang verwarmen (als eerder opgemerkt bijv. door door het zonnetje) op termijn wel.
2 weken in Griekenland geweest ,horloge niet afgedaan in de zon en ook niet als ik in de zee ging ,alleen bij thuiskomst kreeg ik de pushpins niet meer los deze waren gaan roesten .
Heb deze eruit geknipt met een knijptang ,verder nergens last van condens ofzo
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/4X/d/8/0/d80fb2ea6711d3c8f262d2e487f5cb8032061552_1_281x500.jpg
Welk merk/type horloge is dat?
Edit: nu er een foto bij staat, zie ik het.
Een te hoge temperatuur van een horloge zorgt er denk ik voor dat de oliën dunner worden en verminderd blijven hechten op de punten waar het nodig is en dus verhoogde slijtage geeft.
Ik doe echt álles met een horloge om. M’n “beste” doe ik niet om tijdens het klussen, dan heb ik eigenlijk altijd de Seiko 5 om. Op strand- en zwemvakantie draag ik de Hamilton diver.
Eigenlijk nooit nagedacht over dat het er echt slecht voor kan zijn…
Jazeker, alleen de roestende pushpinnen verbaasde me, al wordt voor ieder horloge aangeraden om het, na kontakt met zeewater, goed af te spoelen met zoet water.
Had er voor de vakantie een goedkope nato opgedaan. De originele leren band plus pushpins had ik thuis gelaten, maar wel telkens afgespoeld met schoon water.
Ik hou normaal niet echt rekening met het feit dat ik een horloge om heb, behalve bij concerten waar ik voordat ik wil gaan applaudiseren toch snel mn horloge af en in mijn zak doe.
Maar even serieus… een Submarinee/Superocean of wat dan ook, moet dit soort dingen toch gewoon kunnen doorstaan. Het zijn duikhorloges… als ze van doe boot af glijden maakt dit toch een klap. Het zijn horloges van een aantal duizenden euro’s… beetje hetzelfde als: ‘meneer u heeft een landrover, maar ruige stukke terrein zou ik niet doen’… gewoon leven met dat ding… goed zijn onderhoud geven, dan is er niks aan de hand. Uiteraard zijn er sommige
Dingen, zoals klopboren, dat ik
Hem ook afdoe, maar dat is meer dat ik het wel heel erg overdreven vind om met een horloge van een aantal duizenden euro’s in de muur ta staan hakken
Bij hardlopen doe ik geen mechanisch horloge om. En tijdens racefietsen ook niet. Met een schuivertje is gelijk je horloge zwaar beschadigd
De reden dan temperatuurschommelingen slecht voor het horloge zijn heeft inderdaad te maken met het uitzetten van de metalen/materialen. Als dat niet geleidelijk gebeurt wordt de integriteit van de seals aangetast en geldt de opgegeven waterbestendigheid niet meer.
Voor het magnetisme, koop een 8500…
Ik kijk goed uit bij luidsprekers en subwoofers waar sterke magneten in zitten.
Verder draag ik geen enkel horloge tijdens zwemmen of douchen vooral omdat ik veel vintage spul draag en de WD daarvan is op z’n minst twijfelachtig