Wanneer heeft je horloge nou te lijden

Niet mee gaan golfen

De exposure aan hitte is natuurlijk maar heel kort, lang voordat jouw horloge last krijgt van de hitte begint het serieus pijn te doen aan je pols dus ik zou me daar niet zoā€™n zorgen over maken.

1 like

Daar gaat het om, ik dacht dat brandwonden kunnen optreden vanaf een temperatuur van ongeveer 45Ā°C (als de blootstelling lang genoeg is). Als een horloge intern al 45Ā° zou bereiken (bij het dragen) dan is de blootstelling van de huid meestal al erg genoeg om lichte verkleuring van de huid op te lopen(brandwond eerste graad). Hoe dikwijls heb je dat bij het draaien van bijvoorbeeld een stuk vlees of het afgieten van de aardappelenā€¦
Daarom zou ik mij er niet teveel zorgen om maken zolang de huid het ook zonder gevolgen overleefd :wink:

1 like

Ja precies, maar als dit allemaal zo logisch is als wat (wat ik ook denk), waarom noemen ze het dan alsof het risico een allerdaags voorkomend iets kan zijn. Ik bedoel, meer wartme dan een pan kokend water afgieten oid gaat bij mij niet worden, want zoals je zegt, dan verbrand je je huid. Als het horloge (hetzij het uurwerk intern hetzij de materialen aan de buitenkant) meer kunnen verdragen dan je huid, dan is er niets om rekening mee te houden denk ik zo.

Het gaat vooral om grote verschillen in temp. Dus als het ruim 20 graden is en je klokje die temp heeft dat je dan niet in water van 8 graden gaat. Als die dan in korte tijd afkoelt is niet zo goed. Lopen de verschillen gewoon langzaam op of af is er geen probleem.

Zelfs daar zal het allemaal nog wel meevallen, als je je horloge draagt krijgt je horloge ook nog eens de warmte/koelte van je huid, de grootste blootstelling aan de externe temperaturen zal dus voor het glas zijn dan de wijzers, wijzerplaat, binnenwerk en tenslotte de achterkantā€¦
Natuurlijk is het zo dat je best je horloge niet in vloeibare stikstof steekt om daarna in een smeltoven te steken, maar ik zou dat ook niet aanraden met je bloot velā€¦ als je normaal omgaat met een horloge dan zal die heus de temperatuurwisselingen die bij normaal gebruik kunnen optreden overleven, en waarschijnlijk zelfs zonder dat je er ook maar iets kunt van merkenā€¦

1 like

Ik heb mijn horloges het zwaarst beschadigd tijdens stevig kroegbezoek gevolgd door een poging om op de fiets thuis te komen.

12 likes

Ik denk dat zout (zee)water nog het meest slecht is voor het horloge en de bandā€¦ Altijd goed afspoelen met zoet water na het duikenā€¦

Inclusief de bodemonderzoeken als het een beetje tegenzit.:grin:

2 likes

Ik heb dit advies altijd strikt opgevolgd. Maar omdat ik zwem en niet duik heb ik al 3 horloges verpest. :joy::+1:

2 likes

In deze tabel zie je de afstand in inches waarbij de veldsterkte van een magneet naar 5 gauss is gezakt:

5gausschart

Voor de goede orde, de meeste moderne horloges kunnen een veldsterkte van 4800 A/m aan, wat op 60 Gauss neerkomt.

Ik vind vrij weinig over de veldsterkte van de magneet an sich, althans, in de sluitingen van tassen, maar kan mij niet voorstellen dat dat zoā€™n probleem zou moeten vormen.

Hier staat een tabel:

https://www.first4magnets.com/tech-centre-i61/information-and-articles-i70/how-is-the-strength-of-a-magnet-measured-i81

Dat gaat over de veldsterkte aan de magneet. Ik ben niet goed genoeg in straling om uit te rekenen hoe snel een magnetisch veld afneemt wanneer de afstand tot de bron groter wordt.

Iemand?

3 likes

Ligt ook aan de soort magneet, ze hebben allemaal een ander veldpatroon.
Bijv: hoef of staaf enz.

Maar het zal waarschijnlijk kwadratisch afnemen en niet lineair.

3 likes

Ik: hoe snel een magnetisch veld afneemt wanneer de afstand tot de bron groter wordt.
Weet jij dit misschien?

Mijn zoon: Kwadratisch met de afstand tot de bron, dus behoorlijk snel

Ik: Huh?

Mijn zoon: Als je 2x zo ver van de bron bent neemt de veldsterkte af met een factor 4

:nerd_face::+1::joy:

4 likes

2x zo ver als wat? Per meter? Duim? Centimeter?

Zonder de afstand te specificeren betekent dat niets.

Kortom, ook na de uitleg nog steeds

1 like

Ik: 2x zo ver als wat? Per meter? Duim? Centimeter? Zonder de afstand te specificeren betekent dat niets.
Is de volgende vraagā€¦

Mijn zoon: Tegen wie praat ik? :joy:

Ik: Via mij met Fate_Amenable_To_Change
Je weet welā€¦ (weet hij niet) :grin:
Iemand van het horloge forum :+1:

Mijn zoon: Ik zal even een voorbeeld doen. Als je een puntlading hebt in een vacuum, dan geldt voor het E-veld de formule E = (kQ)/(r^2), waarbij Q de lading van het punt is, r de afstand van jet observatiepunt tot de lading, en k is een natuurkundige constante. Als je de lading van deze puntlading dus kent, kun je het veld op een afstand van bijvoorbeeld 1 meter uitrekenen met die formule. Als de afstand dan 2 keer zo groot wordt (dus 2 meter), dan neemt de veldsterkte af met een factor 4 ten op zichte van de sterkte op 1 meter.

Ik: Dank je wel vriend en welterusten :joy::joy::joy:

6 likes

Wanneer? Mijn horloge heeft vooral te lijden 's nachts op het nachtkastjeā€¦ daar is 'ie niet voor gemaakt! Voor de rest denk ik er (ook) totaal niet over na, net als @Michel.s. Bij mijn huidige Sinn zit een hele waslijst aan normen en standaarden, met grenzen waar ik als normale sukkel van zā€™n leven niet overheen zal gaan. Ik vind het prima allemaalā€¦ :sunglasses:

2 likes

Een Diver krijgt bij jou ineens een andere betekenis (meerdere). :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Daā€™s beter te begrijpen dan de natuurkundeblog die ik had gevonden.

Maar in hoofdlijnen ben ik het met zā€™n vader eens.

2 likes

Ben druk aan het rekenen, er zijn hier veel magnetische veldenšŸ˜€

14 likes

Ik hoop dat ze op tijd blijven rijdenā€¦ :sweat_smile:

4 likes