Wanneer is een horloge vintage?

Hoi Allen,

In de omschrijving lees ik horloges voor 1991. Echter middels een zoekopdracht kom ik in 2012 uit op het volgende antwoord:

We zijn nu inmiddels 8 jaar verder, dient de omschrijving dan ook te worden aangepast naar 1999?

Los daarvan, wanneer vinden jullie iets vintage? Waar komt de 22 jaar vandaan?

2 likes

De nieuwe forumsoftware werd geĂŻntroduceerd in 2016, en toen was 1991 25 jaar geleden.

De omschrijving zou wat mij betreft aangepast kunnen worden naar “horloges van 25 jaar en ouder” Hoef je het tenminste niet elk jaar aan te passen.

8 likes

Dat is een goed idee :).

2 likes

mij werd altijd verteld dat 25 jaar oud onder de noemer oldtimer/vintage mocht geplaatst worden :smile:

3 likes

Ik vind persoonlijk al die moderne horloges uit de jaren 80/70 niet eens vintage…

Jaren 60 of ouder! :ok_hand:t2:

3 likes

Ik ben 29 jaar oud, dus ik val ook al onder vintage… :frowning:

3 likes

neen joch :joy:
het gaat hier om materialistische dingen :wink:

1 like

:pear:

Wat is dit dan volgens jou?

Uit 1986. Maar 34jaar oud.

En in de pc wereld is het helemaal erg.

60jaar en ouder antiek?

4 likes

1986 is voor mijn geboortedatum, klinkt als vintage.

Maar ik vind 25 jaar oud best een mooie richtlijn.

Ik heb het idee dat de term vintage vaak ongepast gewoon als marketing gebruikt wordt en verder weinig tot niets met de term van doen heeft.

Zo is het woord duurzaam tegenwoordig ook flink misbruikt, het wordt overal maar tegenaan gegooid en het liefste als het aan klimaat is te koppelen. Duurzaam betekent iets heel anders dan je houtkachel duurzaam te noemen.

De term vintage wordt ook te pas en te onpas gebruikt, het is dus vooral persoonlijk lijkt het. Voor de Ă©Ă©n is iets uit de jaren 70 vintage en voor de ander iets uit de jaren 2000.

Dit is wat ik bij van dale vind
vin·tage (de; v(m)) 1voorwerpen die door hun ouderwetse uitstraling modieus zijn

En ergens anders wordt over 2de hands kleding gesproken dus nergens vind ik iets over een leeftijd die er iets aan zou toevoegen.

Dus wellicht is het gebruik van het woord vintage in veel gevallen gewoon juist in tegenstelling tot wat ik dacht zoals dat bij duurzaam veelal gebeurt. Ik denk wel dat het veel als een soort van marketing ingezet wordt.

5 likes

Ouder dan 25 jaar is in de horlogewereld een redelijk algemeen geaccepteerd iets. Het is meer iets dat bij onze menselijke aard past om dingen in hokjes te plaatsen. Een vintage horloge is anders dan een modern horloge, ander ontwerp, voelt anders etc.

1 like

Bij auto’s speelt dezelfde vraag en discussie. In principe wordt voor auto’s ook 25 jaar gehanteerd als grens om een auto een “klassieker” te noemen. Echter komt hier steeds meer discussie over door de veel langere levensduur van auto’s en de opkomst van elektronica.
Er zijn inmiddels genoeg auto’s van ouder dan 25 jaar die bomvol elektronica zitten, met airbags, abs, inspuiting, boordcomputer etc. Kun je zoiets nog een klassieke auto noemen?

De overheid heeft daar in elk geval al op ingespeeld door de belastingvrij grens naar 40 jaar te schuiven.

Ik denk dat bij horloges wel iets vergelijkbaars speelt. Kun je een willekeurig kwartshorloge uit 1995 wel vintage noemen? :thinking:

1 like

Ik dacht dat we vanaf de jaren 90’ de term Neo-Vintage gebruikten?

Bij auto’s gebruiken ze de kreet “youngtimer” :rofl:

1 like

Naja dan hebben we toch de oplossing :smirk:

1 like

Ja, in mijn ogen zijn horloges uit de jaren 70/80 niet echt vintage. Zoals die Citizen die jij nu met ons deelt… zoiets zouden ze vandaag de dag nog kunnen produceren… Als iemand mij zo’n horloge in NOS zou laten zien en zou zeggen: vandaag in de winkel gekocht, ik zou het zowaar kunnen geloven.

Tja dat is gewoon gebrek aan kennis. Een gekoesterde auto ziet er ook nieuw uit voor een leek. Maar kan een zeer mooie vintage zijn. Maar als het niet je gebied is :smile:

2 likes

Inderdaad :point_up_2:t2::point_up_2:t2::point_up_2:t2::point_up_2:t2:

Om weer even naar de auto’s terug te gaan. Je ziet dat bijzondere auto’s uit begin jaren 90 al onder de klassiekers geschaard beginnen te worden, maar dertien-in-een-dozijn auto’s niet. Een Ferrari 348 uit 1994 kun je al min of meer een klassieker noemen, maar een Opel Kadett E uit 1991 niet.

Ik denk dat je de kreet vintage en de verzamelwaardigheid los van elkaar moet zien. Is een kwartshorloge van de Hema uit 1995 Vintage? Ja, is het verzamelwaardig? Waarschijnlijk niet.

1 like

Dit, een mid 90s quartz is toch bv wel echt vintage, tritium en model en formaat dat je tegenwoordig niet meer zou zien

En het gekke is dat zelfs een SKX009 uit 2019 nog vrij vintage aandoet. Dat horloge was eigenlijk echt een fossiel met een vrijwel ongewijzigd ontwerp uit 1978.

2 likes