Marketingterm om een sleets horloge aan de man te brengen. Vintage betekent: Nóg gaarder dan ‘tweedehands’. Je zou nog kunnen denken dat het dan om modellen gaat die nieuw niet meer te verkrijgen zijn maar met alle reisues van de afgelopen jaren gaat dat ook niet meer op.
Er zijn ook G-Shocks die tegenwoordig vintage zijn. En wat te denken van een flashy en plastic Tag Heuer F1 uit de 90s? Het blijft flashy en plastic maar echt iets totaal anders dan er tegenwoordig gemaakt wordt.
“Goede smaak is niet te koop”
Het horloge dat jij laat zien heeft niet de kenmerkende plastic kast die de eerste Formula 1s hadden. Jij bedoelt deze serie (I).
En die kwam trouwens niet in de jaren '90, maar al in 1986 op de markt. Vintage, dus.

Vintage is voor mij een beetje een uitstraling, al zou ik er wel een minimumleeftijd aan hangen om gloednieuwe re-issues te weren.
Dus de Glycine links mag dan de uitstraling hebben, maar omdat hij een jaar oud is valt hij af. De Welex rechts heeft overduidelijk beiden en is daarom vintage.
Het grijze gebied begint voor mij een beetje bij die nineties horloges die weliswaar een achterhaald design hebben, maar iig voor mij de uitstraling missen, zoals die Tag boven mij ^. Als ze voor anderen die uitstraling wel hebben accepteer ik ze zonder morren als vintage.
Die welex. Tuxedos met kleine seconde, ben er dol op maar heb er nog 1…
Daar kunnen er best nog een paar bij
Kan mezelf niet editten. Bedoel geen 1…Longines tuxedo moet het gaan worden. Geen vintage, vintagelook is prima voor mij…
Ah, dan kan er zeker een bij, en die Longines tuxedo is prachtig
Ik was het wel met je eens ik was aan het trollen
Welke horloges in de huidige of recente line ups worden vintage classic? Ik denk zelf aan Tudor Northflag
Haha ik ook, is het forum toch ook beetje voor .
PPff moeilijk maar denk wat kleinere (onbekendere) merken met een speciale limited uitgaves tot 2000 stuks ofzo. Goed te Service uurwerk en aantrekkelijke dial of kast, tevens bandensl*t.
Daar heb ik ook naar zitten kijken, maar vond hem te groot qua lug to lug. Ben echt een paar jaar op zoek geweest en heb er zelfs een topic over gemaakt, totdat die Welex kort geleden hier te koop kwam.
Zag laatst op cata een oude omega tuxedo. Ik weet alleen niks van vintage en durfde het niet aan.
Catawiki is ook de aids onder de verkoop sites. Je kan niet communiceren met de verkoper voor de deal rond is. Dus als de verkoper nul info geeft kan je niks.
Echt, al weet je wel iets van vintage, niet doen. Maar als je iets van vintage weet snap je dat waarschijnlijk automatisch al.
Ik wil het zien en voelen voordat er geld over wordt gemaakt. Zo loop ik vast eens iets leuks mis maar dat vind ik minder erg dan een miskoop van duizenden euros.
Heb je die tuxedo van seiko gezien? Is jpm maar zooo mooi, alleen geen kleine sekonde maar een wijzer.
Zo erg is het ook weer niet, ik heb er ook wel eens iets gekocht en dat was een prima ding voor een acceptabele prijs. Je moet alleen (net als op alle andere sites) zelf goed weten wat je koopt en wat het waard is. Die zogenaamde experts van Cata kun je inderdaad niks mee
Ik ook, maar dat was een complete gok. De prijs was ernaar en dacht what the hell. Let’s live on the edge a little. Dus nu heb ik een prima seventies Eterna met een high-beat uurwerk voor iets van €200. Maar ik had hetzelfde bedrag ook zomaar nog eens extra aan reparatie kwijt kunnen zijn.
Ik heb even gegoogled, de SZSB025 bedoel je? Ben er persoonlijk niet zo weg van, al helemaal gezien de prijs. Mijn tuxedo was goedkoper.
Voor mij was het niet echt een gok; de foto’s waren goed, het was duidelijk dat er niet mee gerommeld was en dat het een eerlijk ding was.
Uiteraard kan er met een vintage diep in het uurwerk het nodige mis zijn wat je niet op de foto’s zien kunt; maar dat geldt voor alle verkoopkanalen. Behalve dan bij een vintage dealer die garantie geeft, maar die vragen zulke premiums dat je daar ook makkelijk een complete revisie door een horlogemaker van betalen kunt
Kwalijke aan Catawiki is dat ze een beetje de suggestie wekken dat alles gecontroleerd is door een expert en dat je dus veilig kunt kopen zonder het risico op een kat in de zak. Maar dat is dus zeker niet waar, er komt ook daar de nodige rommel langs (en vaak ook nog voor veel te veel geld)
Maar ik raak wat off topic; wanneer is een horloge vintage? Wat mij betreft gewoon als hij meer dan 25 jaar oud is. Je kunt er nog de nodige criteria aan hangen, maar die zijn vrijwel altijd subjectief en dan word je het er toch nooit over eens
Die ik laat zien is een exemplaar dat ik zelf gehad heb. Inderdaad geen plastic kast maar wel de plastic bezel
Ik vind dat soort horloges in ieder geval ook gewoon vintage.