Wanneer "Swiss made"?

Antwoordmail van Koster.

[quote]Geachte heer Thehaguedragon,

Wij hebben uw email in dank ontvangen.

Voor 2010 bestond er geen wet aangaande de “Swiss Made” indicatie op wijzerplaten.

Daarom stond het Breitling vrij dit wel of niet op wijzerplaten aan te geven.

Voor esthetische redenen en vanwege het design van sommige wijzerplaten is er destijds soms besloten dit wel of niet op de wijzerplaat aan te geven.
Sinds begin 2010 is er een nieuwe wet die Breitling en anderen verplicht dit systematisch op elke nieuw geproduceerde wijzerplaat aan te geven. Vandaar dat u momenteel nog horloges tegenkomt waarbij dit niet is aangegeven, vanwege een productiedatum van voor januari 2010. Alle horloges welke hierna zijn geproduceerd zouden deze indicatie wel moeten hebben.

Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd, echter indien u aanvullende vragen heeft hoor ik graag van u.

Met vriendelijke groet,

Ed Schouten

After Sales Manager
BREITLING NEDERLAND
M. KOSTER EN ZONEN [/quote]

Nou ben ik benieuwd of ik ook nog wat van ze hoor :slight_smile: , mar dit lijkt me een goede verklaring.

hans

Maar dan zou “swiss made” toch op de achterkant moeten staan? :S

Ik maak me ook geen enkele zorgen dat je Breitling, van welk jaar ook, het predikaat ‘swiss made’ mag voeren.
Het is namenlijk extreem makkelijk om aan de voorwaarden te voldoen. Slechts 51% van de waarde hoeft te worden toegevoegd in Zwitserland. Dus zet er een andere balans in, en het is een swiss movement geworden. Claro Semag doet dit bijvoorbeeld met een SeaGull uurwerk.
Daarnaast, alleen zwitserse uurwerken kunnen het predicaat Chronometer voeren (toendertijd ingevoerd om Seiko buiten de deur te houden geloof ik), dus daar zit je al goed mee.

Maar volgens mij zit in Breitling vrijwel altijd een opgewaardeerd uurwerk van ETA, en die worden al jaren in Zwitserland gemaakt.

Kortom, het ontbreken van Swiss Made op de wijzerplaat heeft niets met lage lonen landen te maken, maar zoals door de importeur al gezegd, is alleen esthetisch.

Groeten,

Martin

Maar daar waren we toch uit?
Zie www.fhs.ch/en/swissm.php
Vertalingen zijn ook toegestaan.

Thehaguedragon Schreef:

Antwoordmail van Koster.

Geachte heer Thehaguedragon,

Wij hebben uw email in dank ontvangen.

Voor 2010 bestond er geen wet aangaande de “Swiss
Made” indicatie op wijzerplaten.

Daarom stond het Breitling vrij dit wel of niet op
wijzerplaten aan te geven.

Voor esthetische redenen en vanwege het design van
sommige wijzerplaten is er destijds soms besloten
dit wel of niet op de wijzerplaat aan te geven.
Sinds begin 2010 is er een nieuwe wet die
Breitling en anderen verplicht dit systematisch op
elke nieuw geproduceerde wijzerplaat aan te geven.
Vandaar dat u momenteel nog horloges tegenkomt
waarbij dit niet is aangegeven, vanwege een
productiedatum van voor januari 2010. Alle
horloges welke hierna zijn geproduceerd zouden
deze indicatie wel moeten hebben.

Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd,
echter indien u aanvullende vragen heeft hoor ik
graag van u.

Met vriendelijke groet,

Ed Schouten

After Sales Manager
BREITLING NEDERLAND
M. KOSTER EN ZONEN

Dat is wel apart.
Want dan krijg je dus van het nieuwste Superocean model twee verschillende wijzerplaten.
Voor januari 2010 en er na,wel een geen Swiss Made op de wijzerplaat.
Weet je ook wanneer ze gemaakt zijn.

Volgens mij moest de directeur van Tag Heuer enige tijd geleden door 't stof omdat ze niet eerlijk waren geweest en schoorvoetend moesten toegeven dat één van hun calibers door Seiko was gemaakt of ontworpen? Weet iemand waarom Seiko automaten niet te vinden zijn in andere merken maar Citizen met hun Miyota’s wél?

hharry Schreef:

Volgens mij moest de directeur van Tag Heuer enige
tijd geleden door 't stof omdat ze niet eerlijk
waren geweest en schoorvoetend moesten toegeven
dat één van hun calibers door Seiko was gemaakt of
ontworpen? Weet iemand waarom Seiko automaten
niet te vinden zijn in andere merken maar Citizen
met hun Miyota’s wél?

Caliber is gebasseerd op Seiko. Seiko is erg groot en volgens mij echt de enige die alles zelf in huis hebben. Denk dat het gewoon een beslissing is van Seiko zelf en ze het niet “nodig” hebben.

Nog een antwoord van Koster.

[quote]

In dank hebben wij uw email ontvangen.
De term “Swiss Made” wordt consequent gevoerd op modellen welke vanaf 2009 door Breitling nieuw op de markt zijn gebracht.
Het model Superocean Steelfish is echter al langer op de markt en heeft hiertoe deze aanduiding nog niet.
Toch kunnen wij u garanderen dat ook dit model, ondanks niet weergegeven, 100% Swiss Made is.

Hopende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij na vriendelijke groet,

BREITLING NEDERLAND
M. KOSTER & ZONEN [/quote]

Bidle Schreef:

Caliber is gebasseerd op Seiko. Seiko is erg groot
en volgens mij echt de enige die alles zelf in
huis hebben. Denk dat het gewoon een beslissing is
van Seiko zelf en ze het niet “nodig” hebben.

Volgens mij zijn er nog wel een paar, waaronder Rolex (die ‘mengen’ zelfs hun eigen goud) en SeaGull.
Ik dacht dat met name de spiraal een erg lastig zelf te fabriceren onderdeel is.

Groeten,

Martin

Bidle Schreef:

hharry Schreef:

Volgens mij moest de directeur van Tag Heuer
enige
tijd geleden door 't stof omdat ze niet eerlijk
waren geweest en schoorvoetend moesten
toegeven
dat één van hun calibers door Seiko was gemaakt
of
ontworpen? Weet iemand waarom Seiko automaten
niet te vinden zijn in andere merken maar
Citizen
met hun Miyota’s wél?

Caliber is gebasseerd op Seiko. Seiko is erg groot
en volgens mij echt de enige die alles zelf in
huis hebben. Denk dat het gewoon een beslissing is
van Seiko zelf en ze het niet “nodig” hebben.

Hier op aansluitend:

Breitling heeft ook Citizen Miyota`s uurwerken gebruikt.
Namelijk in de Intruder, Academy, Pluton Navitimer 3100.
Breitling caliber 51.
Onder andere in deze:

http://www.breitlingsource.com/details/B51.html

Thehaguedragon Schreef:

Nog een antwoord van Koster.

In dank hebben wij uw email ontvangen.
De term “Swiss Made” wordt consequent gevoerd op
modellen welke vanaf 2009 door Breitling nieuw op
de markt zijn gebracht.
Het model Superocean Steelfish is echter al langer
op de markt en heeft hiertoe deze aanduiding nog
niet.
Toch kunnen wij u garanderen dat ook dit model,
ondanks niet weergegeven, 100% Swiss Made is.

Hopende u hiermede voldoende te hebben
geïnformeerd, verblijven wij na vriendelijke
groet,

BREITLING NEDERLAND
M. KOSTER & ZONEN

dat is duidelijke taal toch(tu):wink:

Via een bevriende advocaat in merkrecht, dit komt uit een Zwitserse verordening m.b.t. dit topic:

"Legal definition of a Swiss watch:

As the universally-acknowledged manufacturers of the world’s best watches, the Swiss are understandably rather persnickety about what watches qualify as “Swiss.” To protect the integrity of their good name, several organizations have formed with the specific intention of regulating quality and defining standards for the industry. The Federation of the Swiss Watch Industry has produced a list of “Verordnung Swiss Made” rules that state that a Swiss watch must:

* Have a Swiss movement that
* Was set into its case in Switzerland
* By a manufacturer of Swiss origin"

Als het uurwerk (hoe Zwitsers dan ook) inderdaad in bijv. China in de kast wordt geplaatst, dan voldoet het al niet meer aan bovenstaande eisen.

Groet,
Eric

In deze verordening (mei 1992) staan een heleboel bepalingen m.b.t. horloge, uurwerk maar ook plaatsing van de term Swiss Made. Deze mag dus echt alleen op de wijzerplaat komen te staan als het horloge voldoet aan de 3 voorwaarden zoals genoemd in mijn voorgaande post.

Is dat niet het geval, dan mag het op de achterkant worden vermeld…

Nog een paar leuke varianten op dit thema:

[quote]
Legal definition

According to Fédération de l’industrie Horlogère Suisse (FHS), of which all Swiss watch manufacturers are members, a movement is considered to be “Swiss” if:

1. it has been assembled in Switzerland;
  2. it has been inspected by the manufacturer in Switzerland; and
  3. the components of Swiss manufacture account for at least 50 percent of the total value, without taking into account the cost of assembly.

A watch can legally be labeled “Swiss” or “Swiss Made” if:

1. its movement is Swiss;
  2. its movement is cased up in Switzerland; and
  3. the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland.

Watches assembled outside of Switzerland but containing “Swiss” movements may use the label “Swiss Movement”.

These definitions are accepted by consumer protection agencies in some, but not all, other nations.

It is important to note that the above requirement specifies that least 50% of total value, not quantity, of movement components must be of Swiss manufacture. Given the low cost of Chinese labor, as compared to Swiss labor, a fair amount of Asian components are turning up in “Swiss” movements these days.

An interesting example of a “Swiss” movement with a substantial non-Swiss content is the Claro-Semag calibre CL 888. This movement is in fact the Chinese Sea-Gull calibre ST16, refinished by Claro-Semag of Switzerland with sufficient Swiss content (by value) that it may be legally installed in watches signed “Swiss Movement”.

Going one step farther, Montres Edouard Lauzieres of Switzerland re-refinish the SEMAG CL 888 and redesignate it as calibre EL-18, claiming (legally) their in-house calibre uses a genuine Swiss movement blank. Edouard Lauzieres watches fitted with the CL 888 are marked “Swiss Made” in accordance with Swiss law, despite the Chinese origins of their movements.

Related Definitions

Fans of US focused international watch brands such as Invicta and Stuhrling Original have occasionally expressed confusion over some of the country-of-origin terminology used, particularly with reference to the word ‘Swiss’. Below is a rough guide to some of the terms used:

Swiss Made - the entire watch was assembled in Switzerland such that at least 50% of the total component value is Swiss, and the movement is a certified Swiss Movement.

Swiss - when positioned below 6 o’clock on the dial, on most markets this is legally equivalent to ‘Swiss Made’ (see above). The owners of the Invicta brand have recently admitted that their own use of ‘Swiss’ is not equivalent to ‘Swiss Made’ (see link below) as they are not a member of the FHS.

Swiss Movement - at least 50% of the component value of the movement is Swiss and the movement was assembled and inspected in Switzerland, however the rest of the watch and final assembly are not Swiss. Assume final assembly in China.

Swiss Movt - it might be either a Swiss Movement, i.e. finished in Switzerland, or a Swiss Parts Movement (aka Swiss Ebauche Movement), i.e. finished and assembled outside of Switzerland but using Swiss parts. For the US market the movement itself may be labeled ‘China’. (Swiss Movt was a common discription used in Hong Kong watches in years past)

Swiss Parts Movement - some Swiss parts were used in a Chinese assembled movement. The movement will almost certainly be labeled ‘China’.

Swiss Comp (i.e. Swiss Components) - some Swiss components have been included in some part of the watch, not necessarily the movement. (Swiss Comp is a new designation invented by Invicta. It has not been used by other brands)

Any other usage of the word ‘Swiss’ has no particular meaning with regards country of origin e.g. brand or company names like Technica Swiss Ebauches or Swissebauches Ltd. [/quote]

Leuk stukje historie, let wel, geschreven door een Amerikaan :slight_smile:

[quote]
"In 1871 the Swiss were compelled by US law to put “Swiss Made” on their watch movements. They tried to hide it in a lot of damaskeening or in an obscure spot but it had to be there.

"This is because American mass produced watches were kicking some serious Swiss butt in terms of quality and performance. The Swiss resorted to faking American designs and names to stay alive in the US market. Finally they gave up and for years were a non-factor.

"It was only after the Swiss adopted and refined US factory methods - and moved away from cottage industries - that they were able to compete effectively. That’s when “Swiss Made” became something to talk about.

“Whenever a country stuck to local artisans making a few non standardized watches, its horological industry has gone into irreversible decline. 19th century Britain is the best example.”

Ray further notes that, “Swiss fakes [of American watches] are covered in detail in Shugart’s ‘Complete Price Guide to Watches.’ I have the 2003 edition and there it’s found on pp 93-94. The 19th century Swiss difficulty in competing with the Americans is found in Chapters 19-20 of Lande’s ‘Revolution in Time’ (2000). The decline of British watchmaking is described in Chapter 17 of the same book.”

The Swiss watch industry did not rise to global market dominance until the post-war twentieth century. According to Wikipedia, "During World War II, Swiss neutrality permitted the watch industry to continue making consumer time keeping apparatus while the major nations of the world shifted timing apparatus production to timing devices for military ordnance.

“As a result, the Swiss watch Industry enjoyed a well protected monopoly. The industry prospered in the absence of any real competition. Thus, prior to the 1970s {and the Quartz watch revolution}, the Swiss watch industry had 90% of the world watch market.” [/quote]

Groeten,

Martin

EricPP Schreef:

Is dat niet het geval, dan mag het op de
achterkant worden vermeld…

Dus: Breitling…???:S>X

An interesting example of a “Swiss” movement with a substantial non-Swiss content is the Claro-Semag calibre CL 888. This movement is in fact the Chinese Sea-Gull calibre ST16, refinished by Claro-Semag of Switzerland with sufficient Swiss content (by value) that it may be legally installed in watches signed “Swiss Movement”.

deze zit dus in dit horloge:

Ik ben er toch niet minder blij mee hoor… :slight_smile:
Seagull maakt tenslotte ook goede uurwerken.

mcfr Schreef:

Ik ben er toch niet minder blij mee hoor… :slight_smile:
Seagull maakt tenslotte ook goede uurwerken.

Ik herkende inderdaad meteen de ST16 op de foto. De perlage is de zwitserse toevoeging :slight_smile:
Maar terecht dat je er blij mee bent, er is helemaal niets mis met dat uurwerk (tu)

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

Ik herkende inderdaad meteen de ST16 op de foto.
De perlage is de zwitserse toevoeging :slight_smile:
Maar terecht dat je er blij mee bent, er is
helemaal niets mis met dat uurwerk (tu)

Groeten,

Martin

En ook gewoon een mooi horloge aan de andere kant.
Win, win :slight_smile:

dreski Schreef:

Huh? Ik dacht dat alle Breitling modellen swiss
made op de plaat hadden staan.

Mijn Chrono Avenger Titanium heeft ook géén “Swiss Made” op de wijzerplaat staan.