was ik toch begonnen met een ingewikkeld toestel

tijdens mijn voorstelling was ik begonnen over calibratie op het werk.
Het is in principe een SLINGER uurwerk die draait aan 30000 toeren/min en door de torsie krachten op de veer (inderdaad een rechte veer van 0.5mm* 20 cm) automatisch het juiste noorden aanwijst (na een tijdje )

we hebben dus een slinger, die snel draait (500 Hz) die automatisch zich instelt en het juiste positie aangeeft.
Nou sidder en beef, en haal je wiskunde boeken maar weer boven (in het engels ook nog)

Ik heb het niet allemaal hier geplakt, want dit forum programma heeft blijkbaar geen zin in hogere wiskunde :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Maar voor degenen die een poging willen wagen, de verkorte versie

the rotating angular velocity at which Oxyz rotates with respect to O ξηζ is:

Ω = ( ω e cos ϕ sin α + β ) x +( ω e cos ϕ cos α cos β + ω e sin ϕ sin β + α sin β ) y (1)

• (− ω e cos ϕ cos α sin β + ω e sin ϕ cos β + α cos β ) z

where x , y and z are the unit vectors of axes x , y and z , respectively.
The torque M D of the hanging tape is in direct proportion to the turning angle Θ , that is M D ¥ Θ Whenthe change of zero position of the hanging tape is α and the difference between the spinner and the meridian in thehorizontal plane is α , then Θ = α +∆ α . So the torque of the hanging tape is:

M D = DB Θ

The vibration of the spinner also affects the torque of the hanging tape The torque includes the effect of thevibration of the spinner and the zero position. If the effect of the zero position is not considered, then:

M D = D B α

where the motion equation of the gyro spinner is α = C 1 cos ( k 1 t + ε 1 )

Considering the effect of the torque of the hanging tape, from formulae (9) and (10) the gyro motion equation is

α = λ α + B cos ( wt + γ ) (15)

After careful measuring the reversal points (Right Middle and Left) we concluded the calibration was a succes, Determination of the tape zero position : +1,5 - 1,5 = 0 Amplitude left was equal to amplitude right

groeten

3 likes

Net een aflevering van Young Sheldon met al die formules :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes

het mag ook wel een keer van elevated niveau zijn, niet altijd een plat horloge (ik noem geen merken)

2 likes

Hocus pocus voor mij :rofl::rofl::rofl:

1 like

Dit is nou echt een peulenschil voor @HansvR!

2 likes

challenge?

Hij is z’n rekenliniaal al aan het zoeken denk ik.

2 likes

Het antwoord is 42!

6 likes

De formule ziet er goed uit, begrijp er alleen niks van :smiley:.

1 like

Wat leuk dat R2D2 ook een plek op HF gevonden heeft.

2 likes

Is that you Deepthought? :grin:

2 likes

Snap ik niks van :sweat_smile: image

1 like

C3pio

1 like

Jan/Arie is it you ?

Een variant van het gyrokompas?

1 like

Een gyro om gyrokompassen te controleren of ze correct zijn ingesteld zoals de oudere types met een mechanische binnenwerk, Nieuwe type’s gyro’s gebruiken rondgaand licht in glasvezel (phyns kompas bijvoorbeeld) om de juiste koers te berekenen zonder bewegende delen, en hebben een auto alignment.

1 like

Interessant. Ben wel bekend met de oude luchtvaartversie(s) die een luchtstroom gebruiken voor de aandrijving (venturipijp of pomp). Vandaar een VAC- of SUCTmeter in een conventionele cockpit.

Die moest je meen ik ijken aan de hand van een conventioneel kompas, maar dat leverde gedurende de vlucht niet per se betrouwbare resultaten op, omdat op bepaalde trajecten de variatie tussen magnetisch en echte noorden tussen -20 graden tot +20 graden kan afwijken. Denk USA van west naar oost.

Zo leer je weer eens wat.

1 like

P.S. @Chlorophyl Waarom tag je een biochemicus in dit (overigens zeer interessante) verhaal? :pleading_face: :stuck_out_tongue:

3 likes

er zijn plekken op de wereld waar een kompas rondjes draait om zijn as. dus al met al gouden tip, een sextant als de stroom uitvalt aan boord kan je een ster schieten of de zon mits een zonnelens ertussen

werkt altijd. Hebben deze dingen overigens nog enig praktisch nut in ons GPS tijdperk?

1 like