Terras weer
Fijne dag allemaal!
Van die dikke lugs, dat kan echt niet meer…
Zo 2020…
Merk ook op dat de eerste horloges voor heren in gevechtssituaties om de pols kwamen te liggen. Als je een ander uniform aan doet, of je jas uit doet of wat dan ook, is leer sneller aan te passen aan de dikte van je arm of kleding.
Ten tweede zou ik niet graag met een stalen band ergens vast komen te zitten. Als je je hand al niet direct van de pols rukt is het moeilijk om vrij te komen, terwijl je een stoffen of leren band zo afkapt. Er kleven veiligheidsrisico’s aan stalen banden die je niet met leer of stof hebt.
Tja, een leren band past altijd als je een gaatje bijprikt. Maar dat jij van die magere polsjes hebt, daar kan ik weer niks aan doen. Met NATO’s kun je met een munt, een scherp mes en een aansteker het hele gebeuren zo op maat hebben.
Een formeel horloge draag je op leer. Nooit, maar dan ook nooit op staal. Dan ben je met een sporthorloge aan het leuren.
Stalen banden maken het horloge zichtbaar vanaf de maan, en zijn veel meer blingy. Dat maakt het juist de totale antithese van een dress-horloge.
Maar goed, als je van je horloge een leuk sieraadje wilt maken, en je wilt er nog wat armbandjes, kraaltjes en leertjes naast dragen, ga je gang en doe het op staal.
Hopla.
Tja, dit overkomt iedereen op het forum regelmatig, toch?
Het zijn goede argumenten wat betreft het dragen van leer of stof. Daar kan ik niets tegenin brengen. Behalve het argument van een dresser op staal/edelmetaal. Da’s puur smaakkwestie.
Daarnaast schat ik de kans dat ik in een ongeluk terechtkom door mij buiten op straat te begeven waarbij andere lichaamsdelen worden beschadigd hoger in, dan dat er iets bij mijn (horloge-)pols gebeurd. Ter info: Ik sport en klus niet met een horloge om.
In formele setting is het ook een vraag van etiquette. Dat doelde ik op.
Zoals ik al zei: historisch gezien werd het polshorloge door soldaten gedragen. Dus die praktische overwegingen zijn ooit zeker van belang geweest.
Overigens doe ik m’n horloges bij geen enkele activiteit af.
Stuur een keer een foto van de afdruk van een fluted bezel in een vrouwenkont dan aub. Bij voorbaat dank.