Leuk om te lezen @Arie_Kabaalstra Ik wens je dan ook veel succes. Hopen dat je overeind blijft in deze moeilijke markt.
Heb je overwogen het frees en draaiwerk gewoon uit te besteden naar bijvoorbeeld China? Dat is niet perse minder in kwaliteit. Dan hou je zelf de tijd over voor design en marketing.
UItbesteden naar China?.. daar kan ik kort over zijn⦠en daar wil ik het dan ook bij latenā¦
Hahahaha, ik weet wat je wilt zeggen maar zo vreemd is het niet hoor. Een zeer goede vriend van mij doet ongeveer wat jij ook doet alleen dan niet met horlogekasten. Hij kan kwalitatief en prijstechnisch bijna niet meer concurreren met China. Daar is hij vrij eerlijk in. Hoe leuk hij het ook vind om het zelf te doen.
Nee⦠het is niet vreemd⦠of⦠ach⦠ik ben vreemd. maar niet gevaarlijk⦠Tuurlijk ⦠er wordt van oudsher veel uitbesteed naar regioās waar de loonkosten veel lager zijn⦠maar dat heeft in mijn ogen ook als gevolg dat als ik uitbesteed naar zoān regio, dat er mensen āuitgebuitā worden⦠want de arbeidsomstandigheden daar zijn niet echt optimaalā¦
verder durf ik een āwedervraagā te stellen⦠hoeveel onderdelen van een Rolls Royce komen uit China?.. de onderdelen waar het voor de kwaliteit echt op aankomt⦠die worden toch echt gewoon in Engeland gemaakt⦠met de hand⦠omdat de klant dat ook wilā¦
Dat laatste is correct. Verder bepaal je zelf de uiteindelijke kwaliteit ook bij het uitbesteden aan lage lonen landen. Apple laat zān spullen ook in China maken en dat is niet bepaald slechte kwaliteit. Alles hangt af van de eisen die jezelf stelt en de prijs die je daarvoor wilt betalen. Er komt zowel troep als highend uit China namelijk.
Verder kan ik kort zijn over het ethische aspect. Als er niks meer uitbesteed wordt aan die landen hebben ze helemaal niks meer te eten.
Dat ben ik niet met je eens⦠als er niets meer uitbesteed wordt⦠kunnen ze hun eigen producten ontwikkelen⦠en daar zijn ze goed mee bezig⦠Taiwan was vroeger zoān land waar ook veel naar uitbesteed werd⦠maar tegenwoordig hebben ze een eigen industrie, en hun verspaningsmachines bijvoorbeeld⦠behoren tot de besten ter wereld⦠ik heb zelf met een Taiwanese draaibank gewerkt⦠'t bedrijf waar ik werkte had er 3 staan⦠top machines!.. er is een paar jaar geleden een chinees geweest die machineframes voor europese merken maakte, maar die heeft zelf een betere machine ontwikkeld⦠'k hoop nog eens zoān machine hierheen te kunnen halenā¦