Zwarte plaat mag overigens ook
Doe me er ook maar 1
Zo. Die kende ik nog niet. Die is inderdaad erg mooi.
Wel weer een merk dat de term âmanufactureâ als ruim begrip neemt.
Oh no they donât.
Deze mensen hebben een Lemania caliber herontwikkeld en maken zeer kleine oplagen in house.
Dat bedoel ik eigenlijk.
Dus je mag nou al geen inspiratie meer halen van calibers die er niet meer zijn? Vacheron, Omega en Patek hebben dit caliber ook allemaal als basis gebruikt om calibers tree ontwikkelen⊠Dan zijn dat ook geen manufactures meer?
Dat is natuurlijk baarlijke nonsens. Als jij al je onderdelen in house maakt, en je modificeert het ontwerp van het niet meer bestaande basis uurwerk bovendien ingrijpend (andere veerton, balans, koppeling) dan mag je je van mij rustig een manufacture noemen.
Laten we blijven beseffen dat manufacture simpelweg betekent dat je het maakt.
FTFY
Daarom zeg ik âruim begripâ.
Is inderdaad een definitiekwestie. Een bedrijf als JLC ontwikkelt zelf calibers. Dat is in mijn beleving toch nog een stapje extra. Maar over de term kun je discussiëren.
Ik vind het nog steeds heel knap hoor, en van een andere orde dan bijvoorbeeld de âin houseâ van Van der Klaauw, die gewoon ingekocht is.
Er zijn maar zoveel manieren om een chronograaf te realiseren, Henk. Da witte gij ook.
Als je zo bezig gaat bestaat er geen enkele manufacture meer omdat ze allemaal een balans gebruiken die in de 17e eeuw door Thomas Mudge ontworpen is.
Gebaseerd op technologie die ze zelf niet ontwikkeld hebben. Want die gebruiken nog steeds een balans van Mudge, een rotor van Harwood, kogellagers van Eterna, pushers van Breitling, en een tourbillon van Breguet.
Bovendien: kun jij met je hand op je hart zeggen dat JLC bij het ontwikkelen van uurwerken nog nooit inspiratie van een ander caliber heeft genomen? Zo uniek zijn die uurwerken niet.
Er komt een punt waarop snobisme absurd wordt.
Toch vind ik het nog wat anders wanneer je zelf een uurwerk van scratch ontwikkelt. En dat doet inderdaad maar een handvol producenten.
Ik prefereer het stapje extra boven een derivaat.
En het gebruik van de term manufacture op de plaat doet afbreuk helaas.
Maar goed, smaakzaak.
zijn we hier allĂ ng voorbijâŠ
Mooi, maar prijzig
De enigen die dat in de afgelopen 30 jaar gedaan hebben zijn Seiko met de spring drive.
De rest is allemaal gradueel herontwerp op basis van totale standaard technologie. Met mogelijk hier en daar een kleine materiaal innovatie.
Ik zie hacking, betere accuratesse, en materiaal innovatie graag tegemoet op een basis Reverso. Vanuit mijn perspectief is JLC verworden tot luie cash grab van Richemont.
Blijkbaar definiëren we dat stapje extra erg verschillend.
Uiteraard is alles uiteindelijk afgeleid van de oerknal en het ontstaan van materie.
We zijn ook familie trouwens.
Je zou het toch niet zeggenâŠ.