Tja, marketeers hebben nu eenmaal als werk om begrippen zo ver op te rekken dat het nog nét niet crimineel wordt.
Volgens mij kun je ze op de vingers van één hand tellen, de merken die een mechanische chronograaf 100% in eigen beheer kunnen en willen ontwikkelen en produceren, zonder gebruik te maken van externe partijen of iets af te leiden van reeds bestaande uurwerken.
Daardoor hoef je niet naar het raam te lopen om te kijken of het al donker is maar die Pusher op 8?
Geen idee nog.
Bij de Lemania 2310 waar deze van afgeleid is zit die knop er niet….
Hee, ja, die had ik op de radar, maar vergeet ik steeds. Frederique Constant’s Monolithic is er nog zo eentje.
Grappig genoeg alledrie van de hand van Japanse bedrijven, in dit geval Citizen Group en Seiko Epson.
Nee, het ging mij er juist om het nodeloze snobisme van de JLC liefhebber ietsjes te temperen. Doen alsof JLC the end-all-be-all van de horlogerie is, is natuurlijk kolderiek, aangezien ze al 50 jaar lang niet meer noemenswaardig innoveren. Dan staan Ulysse Nardin, Rolex, en Patek nog even voor in die rij.
Aangeven dat het JLC uit 1940 een ander JLC is dan wat nu zieltogend aan de Richemont groep hangt is in mijn ogen niet bijster snobistisch.
Mijn mening is dat een manufacture-caliber iets moet toevoegen. Zo lang het dat niet doet, leef ik graag met een 2824, 2892 of Frédérique Piguet, afhankelijk van de prijsrange.
IWC die een ‘in-house’ chronograaf maakt die net zo dik is als een 7750, is kolderiek kortzichtig.
Wat een flauwekul zeg. Kijk eens wat die jongens allemaal maken. In house. Bizar gecompliceerde uurwerken. Kijk alleen eens naar de Hybris Mechanica. Daar komt niemand in de buurt. Het feit dat ze onder een groep vallen heeft daar geen ene moer mee te maken.
Heeft ook helemaal niets met snobisme van doen. Dat zit in jouw hoofd.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik Tudors altijd erg mooi heb gevonden en de combinatie zwart met gouden accenten, die vond ik al wat hebben sinds er in de 80’s een RC Formule 1 Lotus op de markt kwam (heb ik nog steeds) in die kleurcombinatie.
Lang verhaal kort, gepast, vond hem goed staan, dus nu een beetje creatief boekhouden, om vervolgens mijn eigen 79030N aan jullie te mogen voorstellen