We zijn een paar dagen in Frankfurt geweest. Genoeg juweliers, Wempe en Bucherer oa, te vinden. Verder shops van AP, Lange, Rolex, Hublot, Breitling, Cartier, Tudor, Tissot en Sinn natuurlijk. Het leukste is toch de merken Union Glashutte en Muhle Glashutte in het echt te zien.
Ik heb meer interesse in het beste koksmes uit 3 (zegge: drie) onderdelen dan een Zwitsers zakmes van 300 onderdelen waarvan elke functie kut is. Complicatie om complicatie is de kortste route naar onbruikbaarheid. Ik verzamel geen automata, ik verzamel horloges.
In de tijd dat JLC nog door iedereen en z’n moeder gebeld werden als ze een driehandertje nodig hadden voor een Tank of Calatrava zullen ze best prima uurwerken gemaakt hebben. En voor wie nu 2 ton meeneemt om een onbruikbaar objet d’art te kopen zullen ze ook nu nog prima dingen doen.
Dat neemt niet weg dat het basis uurwerk in een Reverso ondermaats en al 40 jaar uitontwikkeld is voor mijn 12.000 pietermannen. Laten we wel zijn, de gemiddelde klant hier op het forum koopt, als ze al een JLC kopen, geen grande complication. Die kopen eens een duo face reverso, een gewone reverso, of een MUT of zo.
Ik zou graag een Reverso kopen, maar dat wordt dan een tweedehands grande taille. Die dingen zijn tenslotte sinds de jaren 80, toen ze de case reverse-engineerden, nog exact hetzelfde gebleven. De huidige prijzen staan niet in verhouding tot de geleverde waar.
Voor je wat zegt, kan je je er beter eerst in verdiepen. Dit horloge is juist zeer bruikbaar, dat was een van de ontwerpdoelen. Je kan het uurwerk verstellen/verzetten op ieder tijdstip. Zonder pushers. Je hebt echt geen idee waar je je het over hebt. Echt interessant hoor, de info is vrij eenvoudig te vinden, staat op de site van AP.