Die scène was ik compleet vergeten 
Jullie hebben gelijk- dat scheelt aanzienlijk. Voor mijn smaak, en voor een horloge in deze stijl, helaas alsnog te groot.
Dat kan.

Sterker nog, ik vind zelfs dat hij aan de grote kant moet zijn om die cirkels en lange wijzers tot zijn recht te laten komen.
Het uurwerk vult de kast ook perfect 
Hoezo niet?
Deze graag. Weet iemand of dit bandje op een of andere manier kan gedemonteerd worden en een lederen bandje kan hebben?
Volgens mij is de maat een bewuste keus en niet omdat het anders niet zou passen
.
Ik heb ooit een senator / panorama datum / grote gouden rotor gehad (militairy look) en was ook slechts 39mm … (ik schrijf het even uit want toen had je dezelfde ook met kleine datum en normale rotor).
lijkt me sterk dat er dan geen duiker van 40 / 41 mm gemaakt had kunnen worden.
De 39mm is een mooi horloge maar voor mij staat een Glashutte nu net voor de panorama datum
maar goed die vond ik ook te groot 
.
Mooi horloge , volgens mij zitten die bijna altijd vast … (ik zeg bijna om me in te dekken
)
Je moet manueel bijdraaien
Dat is toch niet het idee , was toch andersom …
ff copy text voordat ik het verkeerd uitleg 
Een horloge als kompas Leg je horloge op je hand met de kleine wijzer naar de zon gericht. Voor 12.00 uur: Trek een denkbeeldige lijn over je horloge die de afstand tussen de kleine wijze er de 12 halveert. Deze lijn wijst nu naar het zuiden.
Justum! 

En na 12.00u?
Maar Noord staat in jouw afbeelding niet op 12u dus dan moet er toch wel aan de bezel worden gedraaid?
Een horloge als kompas
- Leg je horloge op je hand met de kleine wijzer naar de zon gericht.
- Voor 12.00 uur: Trek een denkbeeldige lijn over je horloge die de afstand tussen de kleine wijze er de 12 halveert. Deze lijn wijst nu naar het zuiden.
- Na 12.00 uur: Het zuiden is nu te vinden door een denkbeeldige lijn tussen de 12 en de kleine wijzer te trekken.
- Zomertijd: In de zomer is de klok 1 uur vooruit gezet. Gebruik in dit geval de 1 in plaats van de 12.
- In Nederland loopt de zonnetijd 40 minuten achter op de kloktijd. Wil je nauwkeurig werken zet dan je horloge 40 minuten vooruit.
Persoonlijk vind ik het ook geen geweldige manier in deze moderne tijd om te navigeren maar goed het kan … of je kijkt gewoon op google maps op je telefoon ![]()
![]()

Grappig, wist ik niet! Maar ik vind het al lastig om met tomtom ergens te komen
dus ik skip dit even