Wat had je willen dragen vandaag? deel VIII

Vandaag weer eens een horloge met een fijn pingeltje.

11 likes

Je moet manueel bijdraaien

Dat is toch niet het idee , was toch andersom …
ff copy text voordat ik het verkeerd uitleg :wink:

Een horloge als kompas Leg je horloge op je hand met de kleine wijzer naar de zon gericht. Voor 12.00 uur: Trek een denkbeeldige lijn over je horloge die de afstand tussen de kleine wijze er de 12 halveert. Deze lijn wijst nu naar het zuiden.

4 likes

Justum! :sunglasses::+1:

2 likes

En na 12.00u?

1 like

Maar Noord staat in jouw afbeelding niet op 12u dus dan moet er toch wel aan de bezel worden gedraaid?

1 like

Een horloge als kompas

• Leg je horloge op je hand met de kleine wijzer naar de zon gericht.
  • Voor 12.00 uur: Trek een denkbeeldige lijn over je horloge die de afstand tussen de kleine wijze er de 12 halveert. Deze lijn wijst nu naar het zuiden.
  • Na 12.00 uur: Het zuiden is nu te vinden door een denkbeeldige lijn tussen de 12 en de kleine wijzer te trekken.
  • Zomertijd: In de zomer is de klok 1 uur vooruit gezet. Gebruik in dit geval de 1 in plaats van de 12.
  • In Nederland loopt de zonnetijd 40 minuten achter op de kloktijd. Wil je nauwkeurig werken zet dan je horloge 40 minuten vooruit.

Persoonlijk vind ik het ook geen geweldige manier in deze moderne tijd om te navigeren maar goed het kan … of je kijkt gewoon op google maps op je telefoon :wink::+1:

3 likes

:woozy_face:

1 like

Grappig, wist ik niet! Maar ik vind het al lastig om met tomtom ergens te komen :smiley: dus ik skip dit even :slight_smile:

2 likes

@Kind_of_Blue refereert naar een Nomos Lambda 39mm. Die @illewoare en @tompj voorstelden toen K_o_ B de 43mm als veel te groot bestempelde.

Trouwens, de GO SeaQ met panodatum kan onmogelijk in 40 of 41. Caliber is veel te groot om daar nog een functionerende duiker bezel rond te krijgen.

2 likes

:joy: idd ik zie het nu … had niet goed gekeken

Maar wat de maat betreft , ik moest ff zoeken want het is even geleden dat ik deze gehad heb (was toen op stalenband)
Toen in een 39mm kast, zal tegenwoordig dan toch wel in een 40/41mm duikertje passen :thinking:
Lijkt mij in ieder geval niet onmogelijk

Glashutte Original [39-42-07-12-04]
Senator Navigator Panorama Date,
brushed stainless steel case with Arabic numerals, automatic movement, synchronizing second hand with hacking device, big date at 4 o’clock, water resistant 50 meters, size 39mm, thickness 11.2mm

3 likes

Dat is juist hoe het bedoeld is. :slightly_smiling_face: Je zoekt het Zuiden op de manier die @anon98360732EV liet zien, zet de bezel handmatig in de correcte richting, en vervolgens kun je de windstreken aflezen.

Ik gebruik dit principe zelf weleens om te navigeren bij toerritten waar het gebruik van telefoon / navigatie verboden is, omdat een magnetisch kompas in de auto vaak niet zo lekker werkt.

Overigens werkt dit ook prima zonder zo’n speciale bezel, maar ach.

1 like

Band zit direct aan/in de kast. Geen mogelijkheid om deze los te halen. Ook geen lugs of plek voor push pins om een lederen band te bevestigen.
Dan kom je op deze uit

8 likes

Modern sportief vandaag

11 likes

Kaliber 39-42 is al sinds 2005 uit productie.
https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=go_39

1 like

Zo zie je maar , rond die tijd begon dat alle horloges groter en groter moesten en de kleine uurwerkjes in de grote kasten geen porem waren.
Volgens mij was de Navigator na mijn 39mm ook ineens 44mm als ik het goed heb.
Nu wordt het tijd om de oudjes weer eens af te stoffen :yum::+1:

16 likes

Deze is ook wel nice :heart_eyes:

5 likes

16 likes

7 likes