Ik zat toevallig net ook naar een witgouden horloge te kijken. Met Breguet-achtige cijfers.
Oef, misschien nog wel mooier. Vind deze ref met retrograde seconds interessanter dan de meeste en goed in verhouding.
Ook erg mooi. John Shaeffer-kast zie je niet vaak. Ik houd alleen niet zo van deze wijzers.
Ik herinnerde me trouwens deze. Op het oog 95% hetzelfde. Maar toch 3 tredes next level
Mijn smaak:
Mijn bankrekening:
Weet er trouwens iemand waarom er op Chrono24 massa’s Breguets zonder doos en papieren aangeboden worden door handelaars uit Hongkong? Ik vind dat heel erg vreemd voor dit soort horloges. Ik kan best geloven dat er een hoop verkocht worden aan Aziatische zakenmannen die er na een paar jaar weer vanaf willen, maar smijten die dan allemaal de doos en papieren weg?
Ik zat er dus aan te denken dat Brequet wellicht zelf horloges op de markt heeft gedumpt, zonder doos en papieren. Om zo maar de verkoopcijfers te halen. Ik vond Hongkong daarvoor ook wel passend. In Westerse landen zou je daar niet mee weg komen.
Voor de grap gooide ik je vraag (of eigenlijk je verwondering) nog even op ChatGPT, ik was gewoon benieuwd wat daar uit zou komen, en het antwoord is nog best interessant.
ChatGPT:
Je observatie is scherp en terecht — het is inderdaad opvallend hoeveel Breguet-horloges op Chrono24 uit Hongkong worden aangeboden zonder doos en papieren. Er zijn een paar mogelijke verklaringen voor dit fenomeen:
1. Aftermarket en grijze markt
In Hongkong is er een grote markt voor zogeheten “grey market”-horloges: nieuwe of bijna nieuwe horloges die buiten het officiële dealerkanaal verkocht worden. Deze kunnen afkomstig zijn van overstock, omwegen via distributeurs, of via klanten die hun horloge snel weer doorverkopen. Dozen en papieren kunnen hierbij zoekraken of bewust worden achtergehouden, bijvoorbeeld om te voorkomen dat de originele verkoper herleidbaar is.
2. Fiscale motieven en smokkelroutes
Sommige handelaren (vooral in belastingvrije zones zoals Hongkong) halen horloges binnen zonder officiële import om btw of invoerrechten te vermijden. Papieren (waaronder garantiebewijzen) zouden dan ongewenste sporen kunnen achterlaten, vooral als het horloge niet via officiële kanalen binnengekomen is.
3. Verlies van doos en papieren bij wederverkoop
Er zijn inderdaad veel zakenlui in Azië die luxe horloges kopen en ze na enkele jaren weer doorverkopen. Vaak bewaren ze de doos en papieren niet zorgvuldig, omdat ze er zelf minder waarde aan hechten dan verzamelaars in Europa of de VS. In die cultuur ligt de focus soms meer op het dragen dan op het verzamelen.
4. Mogelijkheid van vervalsingen of samengestelde horloges
Hoewel Chrono24 strengere regels hanteert dan vroeger, blijft het een platform waar nep- of samengestelde horloges kunnen circuleren. De afwezigheid van papieren en dozen kan een rode vlag zijn — zeker als de prijs te goed lijkt om waar te zijn. Breguet is niet het populairste merk onder vervalsers, maar bij modellen met veel waarde of technische complexiteit (zoals tourbillons) kan het alsnog lucratief zijn om te vervalsen of onderdelen te hergebruiken.
5. Oudere modellen of tweedehands zonder traceerbare herkomst
Breguet verkoopt relatief weinig horloges in vergelijking met merken als Rolex of Omega, maar toch zie je opvallend veel aanbod van oudere of discontinu modellen uit Hongkong. Soms zijn dit in bulk opgekochte partijen zonder originele papieren, wat weer terug te voeren is op grijze inkoopkanalen of faillissementsverkopen.
Kortom: nee, het is niet normaal dat zoveel luxe horloges hun doos en papieren “kwijt” zijn geraakt, maar in Hongkong is er wel degelijk een aparte dynamiek gaande tussen grijze markt, cultuurverschillen en mogelijk ook minder transparante inkooppraktijken.
Als je dit zo leest maak je best een goede kans dat je Breguet uit Hongkong gebruikt is om een partij drugs of een liquidatie te betalen. Of misschien om de pols heeft gezeten bij een witteboordencrimineel. Maakt dat ze nou meer of minder waard?
Ik denk dat ze in Hongkong zeggen dat je teveel vragen stelt.
Da’s een leukerd.
Zie het ook bij merken als IWC op C24, als je sorteert op prijs laag/hoog komen er eerst een lading uit Hongkong…
Zie ze ergens in de outlet liggen voor 40% van de nieuwprijs. Nou vind ik de officiele nieuwprijs ook wat fors voor een Sellita automaat, maar met 60% eraf begint het ergens op te lijken
Kriebelt om te bestellen, anderzijds zal het waarschijnlijk gewoon onrust kweken. En eigenlijk heb ik andere financiële prioriteiten op dit moment
gewoon bestellen dan, ik hoor niks geks
Mijn eigen datejust die ik onlangs heb aangeschaft, maar niet kan dragen gezien die nog bij de horloge maker ligt.