Oeffff, die oranje accenten ![]()
![]()
![]()
![]()
Ik weet dat het een gimmick is, maar… voor een paar dagen/weken?
Dubbele retrograde, retro design? Ja graag, en in dat kleurtje aub.
Wat is dat dan? De kwetsbaarheid van vintage, dat je er welke dingen niet mee doet die je met een moderne wel zou doen?
Ik lees dat vaker en snap dat nooit. Bij mij maakt het eigenlijk geen verschil. Vintage of modern.
Behalve dat ik er niet mee ga zwemmen, maar dat zou ik met een modern observatory ook niet doen.
Bij heel oude dingen: het ontbreken van een schok systeem.
Het mogelijks ontbreken van wisselstukken in de markt.
En de nieuwe materialen zijn ook een pak sterker.
Ja maar wat doe je dan niet met dit soort horloge die je bij een moderne wel zou doen?
Vanwege de kwetsbaarheid
Ja. Dat is vet. ![]()
Terecht!
Dagelijkse lompheid.
De kwetsbaarheid van vintage heeft eerdere aspecten.
Bijvoorbeeld:
Sourcing van vervangende onderdelen. Bijvoorbeeld een vintage Speedmaster met plexi. De periode correcte plexiglaasjes zijn soms best lastig te vinden. Voor een Connie is wellicht de juiste kroon een uitdaging?
Kosten service en reparatie. Zeker bij het instapwerk. Bijvoorbeeld een Universal Genève Ferrovie dello Stato MKII kan je voor een paar honderd euro oppikken. Maar als je die moet laten repareren of servicen wordt het snel lastig en vooral duur.
Kwetsbaarheid en dat haakt ook in op sourcing. Ik had een prachtige Seamaster quartz uit 1995 met aluminium bezel. Maar de angst om daar krassen op te krijgen bepaalde toch het draagplezier.
En aan het eind van de dag, ook gevoel. Ik heb een Speedmaster 3861 gehad en heb een vintage Speedmaster uit ‘87. De eerste voelt als een tank en de tweede is gevoelsmatig kwetsbaarder. Alsof het tritium zo van de wijzer kan brokkelen.
Wat doe ik dus niet met m’n vintage horloges die ik met moderne wel doe? Bijvoorbeeld ravotten met de kinderen of hockeytraining geven. En waterdicht spul draag ik ook in het zwembad of naar het strand maar dat zou ik bij vintage niet doen. Maar deze lijst is vanzelfsprekend niet uitputtend.
Al met al is de cost of carry voor vintage gewoon een stuk hoger, zijnde uitgedrukt in geld of tijd die een reparatie/service/herstel kost.
Ok. Dus je bent gewoon voorzichtiger met vintage.
Dat is het enige. Maar modern kan net zo goed kapotgaan.
Neem die speedy. Juist omdat je de moderne onbezorgde draagt is de kans dus groter dat het een keer mis gaat.
Dito voor @Kad bij dagelijkse lompigheid. Een moderne die kapot is of gaat is net zo K als een vintage.
Beide zijn gewoon te herstellen.
Ik ga met mijn vintage Patek natuurlijk geen hockeytraining geven, maar gewoon de dagelijkse lompheid zal die moeten trotseren.
Waarbij ik vintage (maar ook modern) af doe als ik in de tuin ga werken, uitgebreid ga kokkerellen (niks vet en water aan mijn horloges) maar dat is een horlogeliefhebber niet vreemd. We zijn zuinig op onze spullen. Dat @Fate_Amenable_To_Change
Met zijn GS en Reverso de tuin gaat wieden is zijn keuze
ik doe mijn pateks dan af. ![]()
Hoe dan ook, als je vintage mooier vindt, is mijn devies gewoon vintage te kopen en ook te dragen.
Er zijn genoeg andere activiteiten waarbij die om de pols kan.
En voor die andere dingen draag je of modern of geen horloge.
Imo.
Ik ging je helemaal, MrBroke gewijs, een like geven. Maar toen, helemaal op het einde…