Wat had je willen dragen vandaag? deel XIII

Gun metal gray Tyoe 20 van Airain

3 likes

8 likes

Je bent niet de eerste die het verhaal en idee erachter niet kent en dus denkt dat dit een fout is of wat dan ook. Maar, maakt niet uit.

1 like

Op het filmpje is hij inderdaad veel mooier dan op de foto’s, prachtige afwerking. Ik kan me voorstellen dat je zo de matige layout vergeet :blush:

2 likes

Benieuwd naar beiden.

1 like

Het verhaal is dat ze diezelfde fout in een oude referentie ook al eens gemaakt hebben :face_with_hand_over_mouth:

4 likes

Als ik het merk niet zou kennen, dan zou ik dit bestempelen als een speelgoedding. Dat komt door de band en kleurstelling. Leuk, maar niet voor mij.

Scheelt weer wat zakgeld waarschijnlijk :upside_down_face:

1 like

O.k., even kort dan. De datumpositie op 12 is een verwijzing naar de Carrera Dato 12-modellen, uit de '60s. Dit model werd door Jack Heuer bedacht, vanuit symmetrisch oogpunt. Maar sommige dragers klaagden over het feit dat de chronowijzer, wanneer deze niet werd gebruikt, het zicht op de datum enigszins beperkte. Dus het model kende slechts een kort leven. Hierdoor werd het een gewild model onder verzamelaars en liefhebbers. En in 2023, ter ere van het 60 jarig bestaan van de Carrera, introduceerde TAG Heuer de (huidige) Glassbox-serie. Waarbij dus werd gekozen om één van de modellen als een soort eerbetoon aan of knipoog naar het iconische Dato 12-model van weleer, dus opnieuw deze datumpositie te geven. Overigens begrijp ik van verschillende eigenaren dat zij hier niet echt een probleem mee hebben, in praktijk. Je kiest natuurlijk toch vrij bewust voor deze optie, omdat je het leuk vindt. En wil je dit niet, dan zijn er gelukkig nog zat andere versies, in de Glassbox-serie, met de datum op 6, 9 of zelfs helemaal geen datum.
Toch nog wat langer verhaal dan ik van plan was. Nou ja, dat dus. En je kunt ervan vinden wat je ervan vindt. Vind je het kut: gewoon niet kopen, dus. :smirk:

3 likes

Beetje als ouwe Daytona’s @Brick :upside_down_face:

1 like

Toch niet die design-quirk naar het origineel uit ‘66 hè. Want dat verhaal kende ik wel.
Dato 12.

Wat denk je, zouden die lagere subdials op die Patek ook een design-quirk naar het verleden zijn?

Oh edit zie net dat je het weer hebt moeten uitleggen :joy:

2 likes

Ik zou het niet weten. Ik ken het merk niet goed. Jij ongetwijfeld wel. Maar ik kan het gewoon niet mooi vinden. Dan zie ik toch echt heel wat liever een Carrera. Ook dat Dato 12. :wink:

1 like

:joy::joy:

Ja die waren weliswaar 25 jaar in productie. Zo zeldzaam zijn ze :sweat_smile:

Zal wel aan het design liggen dat ze nu zo gewild zijn. :wink:

1 like

Nu wel gewild. Er was ooit een tijd dat ze zelfs van naam moesten veranderen om aandacht te trekken.

1 like

Dat hoeft ook niet.

Maar zeg dan aub niet als ik iets vreemd vindt ‘daar gaan we weer’.

De bedoeling was oprecht dat het een gekke design fout is. IMO.

Oh vertel!

Van welke naam naar welke naam

Of bedoel je de LeMans mythe.

Er is wel een andere grappige gebeurtenis die niet echt ondekt is.

Het was op een gegeven moment cosmograph Daytona en rond de jaren ‘70 hebben ze het woord Daytona van de dials gehaald die al klaar waren bij singer.

Niemand weet precies waarom. In eerste instantie is bekend dat dit was bij Paul Newman dials. En tot niet zo lang geleden was dat ook de enige dials waar men vanuit ging dat het bekend was. Je kan dan onder een bepaalde hoek nog de letters Daytona zien in de dial. Ghost Daytona noemt men dat.

Maar dat is dus niet alleen bij Paul Newman dials. Ook bij normale champagne dial kun je nog ‘ghost’ Daytona zien.

Reden? Oliecrisis wordt genoemd, maar die was feitelijk later.

Ik denk eerder dat het met de maanreis te maken heeft. Geen Daytona op de wijzerplaat brengt de aandacht naar het wood ‘Cosmograph’ en oyster, want ze werden ook waterdicht.

Mislukte marketing. Want tot de dag van vandaag noemen we het horloge een Daytona :wink:

Ooit zijn ze gestart als Cosmograph. Toen ze niet mee mochten naar de ruimte , en de verkoop wat tegenviel zijn ze het maar bij het autopubliek gaan zoeken.

Zelf vermoed ik dat mensen in die tijd niet aan Rolex dachten als het om chrono’s ging. Want ze zijn wel mooi en degelijk.

Het zorgde ervoor dat ze nu zeldzaam zijn.

https://www.gearpatrol.com/watches/a76938/watches-you-should-know-rolex-cosmograph-daytona/

Eigenlijk moeten ze gewoon dringend en een re-issue doen van die modellen. Zou een succes zijn.

1 like

3 likes

Haha, die maken ze toch. Evolutie heet dat. Geen re-issue :wink:

Ja echt stom. Dat zijn ze nu verre van :sweat_smile:

Coole plaat.

De aquanaut is natuurlijk ook het speelgoed onder de Pateks. Ik vind deze kleurstelling juist wel geslaagd.