Wat heb ik nou eigenlijk 🤔

Gisteren was ik jarig en heb ik mezelf getrakteerd op een mooie antiek horloge :partying_face: ja geen vintage maar antiek (waarschijnlijk)

Deze no name radioactieve vergulde cushion sape watch is mijn NA :+1:
Oppakken draaien en hij begon langzaam te tikken. Er zat een Omega bandje met originele gesp op dus dat was al veel belovend.

Om mijn rechter pols geslingerd en verder over de antiekmarkt van Tongeren gelopen (meer gestrompeld met mijn gebroken voet). Het horloge ging gek genoeg steeds beter lopen.
Vol verwachten thuis gekomen en meteen het horloge open gemaakt :face_with_monocle:

Oke niet slecht maar wat is het “M” :thinking:
Joepie ik heb een M horloge. Geen idee wat het voor 1 merk / maker het is maar ik ben er blij mee. Ondertussen liep het horloge perfect (1 minuut te snel per dag)

Vandaag wat bandjes geprobeerd en voor deze zwarte leren jaren zeventig band gekozen waar een soort ijzeren U in de binnenkant zit zodat je hem makkelijk kunt bevestigen.

Niet slecht om mijn smalle pols.

Ondertussen ben ik al uren aan het zoeken wat voor 1 uurwerk het zou zijn. Maar na 4 uur te staren na allerlei binnenwerken op mijn telefoon lijkt het mij toch verstandiger om jullie als hulplijn in te schakelen.
Hier komt de vraag: wat heb ik?

22 likes

Mooi ding!

1 like

In Mikrolisk is het MB logo opgenomen:
De kast is gemaakt door Th. Maeder (Gehäuse, Schmuck; Biel, Schweiz, registriert am 20.7.1934).
Een mooi antiek stuk :ok_hand:

9 likes

Dankjewel. Dat is snel gevonden.
Betekent wel dat hij niet antiek is. :sob:

Nu nog het binnenwerk

2 likes

Dankjewel Seppe, hij lag net bij Ricardo op zijn tafeltje toen ik langs liep :wink:

Oh Ricardo ken ik (nog) niet? :thinking:

1 like

De eerste die met horloges op de markt staat bij het stoplicht.

1 like

Dat is wel een verouderde opvatting van ‘antiek,’.
Ouder dan honderd jaar?
Als horloges uit de jaren 90 al vintage kunnen zijn, dan mag je dit juweeltje best antiek noemen!

3 likes

Dat is goed nieuws :+1: dan heb ik er al een paar :grin:

1 like

Bram Sibma (,@Bram 27) heeft op de Rikketik ook zoiets gevonden. Ik stond er al jaloers naar te kijken :grin:

1 like

Ik kom ze vaker tegen. Maar meestal met een behoorlijke belabberde wijzerplaat en niet compleet.
Deze valt goed mee.

Volgende keer heb jij meer geluk. :crossed_fingers:

1 like

Dat is toch eenvoudig?

Vintage is ouder dan 25 jaar, antiek is ouder dan 100 jaar.

De case is dan wellicht niet antiek, maar wellicht is het uurwerk wel ouder.

2 likes

Dat zou natuurlijk goed kunnen. Vroeger hadden horlogemakers een andere insteek dan tegenwoordig.
Nu moet alles origineel zijn en is een horloge meer een juweel terwijl vroeger het meer een gebruiksvoorwerp was dat moest functioneren.

Dat, en vergeet niet dat veel mensen een zakhorloge hadden en een polshorloge wilden.

Sowieso geloof ik niet dat merken en branding ‘toen’ zo belangrijk was als nu het geval is geworden. Nu zijn het luxe producten met merken die hun imago beschermen, toen gewoon fabrieken.

De leeftijd zegt inderdaad niets over de waarde.

Volgens mij is die vrij standaard met een afwijking per product groep.

1 like

Die honderd jaar- regel is - in het algemeen - niet zo strikt. Er zijn waardevolle dingen die veel geld waard zijn en minder oud en andersom. Een ’ echt’ antieke Friese staartklok koop je al voor 50 euro. De vroegste Apple pc’ s zijn al onbetaalbaar.
Maar misschien geldt er hier op het forum nog die indeling vintage- antiek 25 - 100?

1 like

Aaah Rinaldo* :smile:

1 like

Rinaldo, Ricardo same same :grin:

1 like

Leuke aanwinst; heb een zwak voor zulke oudjes. Al laat ik exemplaren met zulke bakken radium altijd lekker liggen :grimacing: :sweat_smile:
Uurwerkje oogt een beetje Movado-achtig, al kan ik zo gauw geen exact gelijkende vinden.

2 likes

Dankjewel, ik ga hem volgende week eens laten testen door een nucleaire wetenschapper.

Daar heb ik eerst na gekeken en toen nog wat jaartallen op ranfft maar nog niet wat er precies op lijkt.

1 like

Ranfft is wat zulke oude uurwerken betreft niet zo compleet, maar ook in andere bronnen heb ik nog niet iets precies gelijkends gevonden. :thinking:

1 like