Inderdaad @BadgeandBezel het klinkt bezopen maar ik zag toch al behoorlijk wat prijzige modellen op het internet staan.
En daarvoor zou ik niet zoveel uit willen geven
Het betere werk Ben!
Hele mooie klok daar; die staat er bij mij ook op
Prachtige watchwinder gezien op Boot Dusseldorf, bij een figuur die in zeldzame Rolexen handelde (waaronder een Pepsi uit de jaren 50, van 120kā¦). Soort 3 dimensionale versie, onder een stolp. Heb maar niet naar de prijs gevraagd
Misschien iets voor @Arie_Kabaalstra, voor als iedereen zoān prachtige werkbank heeft?
'k heb er al eens aan zitten denken⦠moet wel iets te verzinnen zijn, maar er zijn een hele boel dingen uit te zoeken⦠er moet een electromotortje in, er moet een (liefst instelbare) besturing in, stolpen zijn wel ergens āte ritselenā en een beukenhouten sokkel van 28 mm dik is ook geen probleem⦠gewoon een keukenblad aan stukken zagen
Maar dan⦠het metalen gedeelte⦠'t moet wel op mijn freesbankje passen⦠en die is niet zo grootā¦
Ik ben je eerste prospect, Arie.
Ik wil dan nr 2 wel als HFLE WW AK
Misschien kan iemand even zeggen welke kant je de watchwinder het beste laat draaien, links- of rechtsom voor het correct opwinden van de 7S26 en ETA2894 kalibers?
Ik lees daarover nogal wat opmerkingen dat dit wel belangrijk is.
Bij mij draaien ze al jaren zowel links als rechts en er is er nog nooit 1 stil komen te vallen.
Hoi Ryan,
Die van mij kun je ook instellen op om-en-om links en rechts draaien; dat doe ik altijd. Altijd goed; werkt voor al mijn horloges.
Overigens zeggen horlogemakers dat je een winder niet moet gebruiken om een horloge op te winden, want daarvoor beweegt hij niet genoeg. Het is puur om ze aan het lopen te houden, verder niets.
Groet
tja. ik weet niet hoe ze daarbij komen, maar dat terzijdeā¦
Ik heb ƩƩn automaat, en als ik die een tijdje niet gedragen heb, dan zet ik em 's morgens gelijk, en doe em om⦠klaar⦠na een paar bewegingen van de pols komt het uurwerkje weer tot leven⦠en gedurende de eerste paar uren krijgt ie voldoende beweging om goed aan het lopen te blijvenā¦
Hangt van het merk horloge af. Op internet vind je tabellen met betrekking tot draairichting en aantal omlopen per 24 uur.
Omegaās en THās zijn ieder geval rechtsdraaiend. Rolexen draaien liever met alle winden mee, dus afwisselend links/rechts.
Ik heb veel automatische horloges, nieuw en gebruikt, en mijn ervaring is dezelfde als die woorden van sommige horlogemakers. De meeste automaten zijn niet geheel opgewonden, wanneer je ze b.v. na een week van de winder afhaalt. De bewegingen van de winder zijn daarvoor niet voldoende. De gangreserve is niet dezelfde als wanneer je het horloge b.v. 20 slagen opwindt en dan een week consequent draagt. Daar zit verschil tussen.
Mijn 2 cent: ik heb een goedkope watch winder waar de aan/uit een drukknop is. Van Ebay.de gehaald.
Door de drukknop kan je een timer in het stopcontact steken en de winder precies de juiste hoeveelheid tijd laten draaien zodat je horloge voldoende omwentelingen per dag krijgt.
Ook geen last van lawaai, want 's nachts draait hij niet
Dat is een zeer goed ding. Die van mij kun je niet permanent laten door bewegen; er zitten altijd die intervallen tussen en die zijn op mijn apparaat niet instelbaar.
Het is voor mij geen issue, want ik gebruik hem bijna nooit, zoals ik in mijn eerdere post al zei.
mān Rado True-Thinline en Omega Seamaster!
ivm Het sombere weer en de komende verkiezingen iets kleurigs aan de pols!