Wat heb JIJ vandaag op de watchwinder staan?

Zou je denken, maar niet alle bronnen zijn eensluidend. Mijn Omega’s draaien CW op 800 omwentelingen en doen het daar prima op. Hier staat dat ze afwisselend CW/CCW moeten draaien.

Eind deze week komt er deze Mark erbij.

19 likes

Mooi! :+1:

Die hangt er bij mij ook op, samen met een Seamaster in de RIO uitvoering.

foto’s

Foto ?

13 likes

Mooie winders! Kun je het merk/type aangeven?

Zijn van Beco. Ik vind ze niet mooi, maar ze doen wat ze moeten doen. En kocht ze voor “weinig” op MP.

2 likes

Wat ik je doorgaf echt een aanrader. Ook voor twee stuks :+1:

Achter glas.

3 likes

Zoiets wil ik. Voor een stuk of zes. Heb vier automaten en dit jaar komt er nog een Calibre 11 Monaco bij. Bij die van mij zitten bolle glazen, maar die gebruik ik niet.

Ik zie nu je foto met een Calibre 12. Lucky guy!

3 likes

Nice

1 like

Morgen komt hopelijk mijn watchwinder overgenomen van @Biturbo binnen. Zal er een foto van maken met daarop de Armand Nicolet M02 en de Oris TT1. Wat ik gelezen heb is dat het niet goed is als het uurwerk constant op een watchwinder zit en hierdoor sneller slijt. Wat is jullie visie hier op?

1 like

Hoi Edwin,

Mooie vraag… Hierover zijn ‘boeken en forums’ volgeschreven en de meningen- ook van de experts- over dit onderwerp lopen sterk uiteen :relaxed:

Vraag: zit een uurwerk constant op de winder, of draag je het ook af en toe? :relaxed: En… slijt het minder snel als je het constant zelf draagt- waar een horloge eigenlijk voor gemaakt is- dan wanneer het op de winder zit?

Mijn advies, voor wat het waard is: lekker dragen die klokjes en genieten. En op de winder zetten alleen wanneer je daar een reden voor hebt :relaxed: :+1:

2 likes

Precies, echt overeenstemming is er niet volgens mij.

In principe heb ik de Armand Nicolet altijd naar het werk om, echter wissel ik deze in mijn vrije tijd vaak af met de Oris. En ik heb nog wel eens dat het horloge dan stil staat. Op zich is met de hand opwinden ook geen probleem voor mij maar ook hierover las ik onlangs op dit forum dat met het regelmatig met de hand opwinden van een ETA uurwerk eigenlijk ook niet heel bevordelijk is. De vraag is dus: wat leidt tot minder schade in dit geval? Regelmatig met de hand opwinden of op een watchwinder…

Ach misschien moet ik mij er ook gewoon niet zo druk om maken😅

2 likes

Haha… ik denk dat met name die laatste regel een heel wijze opmerking is, omdat het allemaal niet zoveel uitmaakt :relaxed:

2 likes

Zoals beloofd hierbij de foto’s van de nieuw watchwinder, mede mogelijk gemaakt door @Biturbo.

8 likes

Mooie winder…en mooie klokken! :+1: :relaxed:

2 likes

Als ik het zo vergelijk met mijn post, dan is jouw winder van dezelfde fabrikant als de mijne :relaxed: