Wat ik wel eens lees bij de verkoop van 2ehands-horloges(ook op dit forum):
“Horloge is onlangs nagekeken maar hoeft nog geen onderhoud…”
Dan vraag ik me het volgende af:
Als je weet wanneer het horloge gekocht is, of wanneer het horloge voor het laatst een onderhoudsbeurt gehad heeft, kun je ook globaal weten wanneer een (nieuwe) service-beurt nodig is.
Als je dit NIET weet, hoe kun je dan bij het “nakijken” bepalen of er wel of géén service-beurt nodig is?
Ik bedoel: Je kunt toch niet aan de buitenkant(of alleen geopend deksel zien, wat er inwendig allemaal wel/niet 100% in orde is.
En volgens mij gaat géén normaal mens een horloge helemaal uit elkaar halen(als het prima loopt) om te zien of er wel een servicebeurt nodig is en zet hem daarna weer volledig in elkaar zonder ook maar iets van servicebeurt te realiseren.
Dat vat ik ff niet zo goed.
Het is de verkoper die schrijft dat het horloge nagekeken is en nog geen servicebeurt nodig heeft…
Welke zekerheid biedt dit een potentiële koper???
Ik gok dat wanneer het deksel verwijderd is, een klokkenboer prima kan zien wat de staat is van het horloge. Daarnaast geeft een controle van de amplitude en afwijking per dag een redelijk beeld.
Een onderhoudsbeurt voor een simpel handwindertje is al vaak tegen de 100 euro…
Dat vroeg althans een plaatselijke horlogier…
Ik zou dit voor mijn eigen vintage-handwindertjes(weinig commerciële waarde) zelf willen kunnen.
Ik heb niet veel en ook geen duur spul.
Daarom zou ik dit met heel veel liefde zelf eens willen doen, maar dan moet er iemand zijn die me wegwijs kan maken.
Misschien is die masterclass van Koen een goede start…
Als het horloge geen noemenswaardige positionele afwijking laat zien, de amplitude sterk is (280+) en functioneel verder in orde is (de wijzers staan goed, chrono reset netjes etc.) dan heeft het gewoon geen service nodig. Maar goed als je je uurwerkmaker van werk wilt voorzien, vooral doen!
Ik heb iets raars bij een van mijn Hmt’s.
Loopt prima ,maar de uurpijp verloopt na een bepaalde tijd…na ongeveer een 8 uur lopen staat deze 2 minuten uit het lood (minuut op de 12 en de uurwijzer flink over de 4)
Na het goed zetten gebeurt er na 8 uur weer het zelfde (klok is niet gemod)