Wat is de definitie van een Sportmodel

Met 30m kan je niet eens zwemmen inderdaad.

Dankjewel voor je inbreng.

Ik weet de geschiedenis en dat is dus voor de Reverso voor mij ook een ding dat ik het in de huidige tijd niet meer als sport model zie. En ze in mijn ogen een update zouden moeten komen aan de huidige maatschappij eisen.

1 like

Ook van een Nerderlandse gozer achterin de 30 hoor!:yum:

1 like

Ik vind een geschroefde kroon en crown guards niet noodzakelijk voor een mechanisch “sport” horloge. Dat zie ik eerder passen bij een field watch en of duiker.

2 likes

Oke, En dan ook geen 10atm minimaal?

Voor mij niet en voor Patek blijkbaar ook niet😅.

Daar zei ik niks over toch :wink:

2 likes

Niet mee eens. Vaak onnodig groot en vernaggelen de balans

1 like

Ik lees hier op zijn minst twee vereisten die het sporthorloge der sporthorloges, de Royal Oak, niet heeft namelijk crownguards en een waterdichtheid van minstens 10 atm.

Aan de andere kant, die geschroefde kroon lijkt me sowieso een voorwaarde voor die waterdichtheid van 10 atm. Zonder lijkt mij onmogelijk

We hadden het over 10 atm niet 100. En dat zijn er vrij veel zonder geschroefde kroon.

Deze zet bij alles een vinkje :clown_face:

Ik denk dat iedereen een andere (lees: eigen) definitie heeft bij een sportmodel. Daarmee dus ook andere eisen en voor je het weet beland je in een semantische discussie.

Overigens, dit is ook een sportmodel :clown_face:

3 likes

5 likes

Minimaal 39mm en niet groter dan 43-44mm.

Dan valt de explorer er buiten

1 like

Voor mij?

Alles wat niet een Dress watch is, of bedoeld is als dress watch.

Ik denk dan al gauw aan meer dan 50M WR, eerder 100 en daarboven

Features als lume en grote cijfers

Stalen of rubberen band (of geleverd met deze optie)
Vaak (maar niet altijd) 38mm of groter

Meer bezel t.o.v. wijzerplaatoppervlak

1 like

Bedankt voor iedereen zijn input. Ik kwam zelf vandaag nog op de gedachte ChatGPT het te laten definiëren. Zie hier het antwoord.

Een mechanisch sporthorloge is een type horloge dat speciaal is ontworpen voor sportieve of outdoor-activiteiten, maar dat werkt zonder elektronische onderdelen of batterijen. In plaats daarvan gebruikt het een mechanisch uurwerk, dat kan worden opgedeeld in twee types: handopwindbare horloges en automatische horloges.

Hier zijn enkele kenmerken die een mechanisch sporthorloge definiëren:

1. Mechanisch uurwerk

• Handopwinding: Het horloge moet met de hand worden opgewonden om energie op te slaan in de hoofdveer, die het uurwerk aandrijft.
  • Automatisch: Dit type horloge heeft een rotor die beweegt wanneer de drager zijn pols beweegt, waardoor de hoofdveer automatisch wordt opgewonden.

2. Duurzaam en schokbestendig

• Een sporthorloge moet bestand zijn tegen schokken, stoten en zware omstandigheden. De kast en het glas (meestal saffierglas) zijn vaak extra stevig om schade tijdens het sporten te voorkomen.

3. Waterbestendigheid

• Veel mechanische sporthorloges zijn waterbestendig, vaak tot een diepte van minimaal 100 meter, om te kunnen dragen bij watersporten of zweten.

4. Extra functionaliteiten voor sportief gebruik

• Sommige mechanische sporthorloges hebben complicaties zoals een draaibare bezel (ring rondom het glas) om bijvoorbeeld duiktijd bij te houden, of een chronograaf (stopwatchfunctie).

5. Design en leesbaarheid

• Het ontwerp is vaak robuust en praktisch, met duidelijke wijzers en goed leesbare markeringen die ook in het donker zichtbaar zijn, dankzij lichtgevende materialen zoals Super-LumiNova.

Bekende voorbeelden

• Merken zoals Rolex (met de Submariner of Explorer), Omega (met de Speedmaster en Seamaster), en TAG Heuer hebben populaire mechanische sporthorloges. Deze modellen combineren duurzaamheid met precisie en stijl.

Kortom, een mechanisch sporthorloge is een horloge dat geschikt is voor sportieve activiteiten en werkt zonder elektronica, aangedreven door een ingenieus mechanisch uurwerk.

1 like

Dit dus helemaal :wink:

1 like

Ooit was dit speciaal ontworpen als sportmodel zodat ze polo mee konden spelen. Nu meestal met neterre of causaal outfits gedragen. Niet eerste wat je denkt waanneer je wilt sporten. Defenitie verandert ook met tijd. Is wel een mooi horloge.

jaeger-lecoultre-reverso-classic-medium-duetto-q2588120-81

Dit hadden we toevallig al besproken als je terug leest.

Maar ik heb nu wel een beeld wat voor mij echt een sport model is. En zie dat niet iedereen die gedachte deelt.

Hangt er vanaf welke sport denkik :blush:. Zoals een geschroefde kroon bij zaalvoetbal ik weet het niet :sweat_smile:.
Maar bij andere sporten is het dan weer wel handig :thinking::grinning: