Wat is de echte waarde van een horloge?

Ik kwam een filmpje tegen waar iemand de edelmetalen van een Rolex horloge moest ontrekken.

De waarde van het horloge was over de 5000, terwijl het materiaal waar het van gemaakt is ongeveer 10% van die waarde was. Natuurlijk weet ik dat er bij het fabriceren van een horloge meer bij komt kijken. Denk maar aan ontwerpen, mankracht om dat horloge in elkaar te zetten, etc.
Maar toch zal Rolex een mooie winstmarge aan over houden. Dit zie ik vaker gebeuren binnen de markt van luxe goederen. Mijn gedachten hierover zijn dat dit soort Luxe items minder noodzakelijk zijn en de winst daarom hoog wordt gehouden. Je moet bij een verkoop natuurlijk een grote klapper maken.

“Ik moet hierbij vertellen dat ik vanuit mijn achtergrond in de verkoop luxe lederware weet dat de winsmarges soms bespottelijk zijn.”

Voor de mensen die graag luxe ledere tassen kopen: of je nu online of in de winkel zoiets aanschaft. Vaak verdiend een merk/winkelier het dubbele of drie dubbele van de inkoopprijs wanneer het gaat om dit soort producten.

Momenteel zit ik in de electronica waar de marches flink lager liggen. Toppunt was van de week dat een collega van mij een tv wilde bestellen voor een klant waar wij als winkel nog geen eens 10 euro aan verdienen. Ik heb het dan over een tv die over de 400 euro wordt verkocht.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of iemand hier enige inzicht heeft wat juweliers verdienen aan een horloge. Ben benieuwd!

1 like

Er is een verschillen tussen verdienen en het verschil tussen aan- en verkoopsprijs :wink:

3 likes

Ik denk dat dit een veel te breed geformuleerde vraag is om goed te beantwoorden.
Het zal veel afhangen van welke juwelier en welk horloge.

Antwoorden op deze vragen zijn allemaal te vinden hier op HF.
En sowieso op het web.
Gewoon even zoeken :wink:

Maar nee, maak maar weer een topic :smirk:

3 likes

Overigens een zinloos topic.

5 likes

Daar gaan we weer…

Ik ook. :wink:

1 like

Poeh, effe graven naar 5 havo hoor. Luxegoederen zijn prijsinelastisch. Dus: ze kunnen haast vragen wat ze willen.

Wil je goud met bang for buck? Vintage!

1 like

Fucking hell, dit.

Is het nu goddomme niet een keer klaar met die topics?

Is een Rolex duur?

Nee.

Als je een goede deal maakt verkoop je hem zonder verlies.

Voila, gratis Rolex gedragen.

10 likes

Even off topic:

Een tijd geleden “de rekenkamer” gezien. Dit ging over jeans. Ze volgenden 1 grote rol katoen vanaf het katoen veld naar de jeans fabriek.

In het ene deel van de fabriek werden Primark jeans gemaakt, deze waren incl. verscheping naar europa geloof ik €10.

In het andere deel van de fabriek werden Diesel jeans gemaakt, deze waren incl. verscheping naar europa geloof ik rond de €16 (door een iets betere afwerking).

Een Primark jeans word voor een gemiddeld bedrag van €20 verkocht?
Een Diesel jeans daarin tegen voor een gemiddeld bedrag van €200.

Je betaald hoofdzakelijk voor alles er om heen denk aan sponsering van het merk aan evenementen, marketing etc etc.

Dit bovenstaande heeft natuurlijk niets met Rolex te maken, maar met vele merken zal dit wel het geval zijn. Zowel in de kleding industrie als sieraden industrie.

7 likes

Het gaat mij niet zozeer om het merk Rolex. Maar meer betreft horloges in het algemeen.

Dit voorbeeld wilde ik ook geven :+1:

Ik verslijt een Diesel net zo snel als een merkloze van C&A.
De stiksels en de rits e.d. zijn iets beter van Diesel.

1 like

Of misschien toch wel…:wink:

2 likes

Misschien wel, misschien niet.

Ik ga het niet roepen want heb zelf nooit een Rolex gehad, dus heb er geen ervaring mee of een deel van het bedrag ook echt in de kwaliteit zit.

Je koopt voor dat bedrag een stuk ‘gevoel / beleving’ waar het merk heel hard voor gewerkt heeft en geïnvesteerd.

Ik ben het wel eens met @HanDavinci. Dit soort topics komen wel vaak langs. Daarnaast laten we de naam van de topicstarter eer aan doen en:

image

5 likes

Daar heb je helemaal gelijk in, dat is hetzelfde met de jeans.

Voor mijn gevoel loop ik liever in Diesel jeans dan in Primark jeans.

1 like

:joy::rofl: dankjewel :+1:t2:

1 like

Maar dan blijft nog steeds mijn vraag: wat is de inkoopwaarde van een Rolex?

Als ik hier in zoekfunctie typ: inkoopwaarde Rolex, krijg ik geen reactie. Voor die reacties dat dit veel besproken is.

Ik denk dat ze rond de 40% winstmarge pakken. Aangezien buitenlanders de btw korting op het vliegveld krijgen dan moeten ze nog wel wat winst maken.

Maar dat is een aanname.

Waarom zou je dit willen weten?
Er hangt bij een AD gewoon een prijskaartje aan.
Soms kun je er iets afpingelen.

2 likes

Moest ook gelijk weer aan VWO 5 - Economielessen denken.
Dit is toch basiskennis?