Wat is de echte waarde van een horloge?

En soms niet, maar als je een luxe merk horloge koopt dan heb je het geld er ook voor over. :sunglasses:

1 like

Moet iemand ten alle tijden een super onderbouwde vraag hebben. Ben hier gewoon benieuwd naar ivm mijn werk als verkoper van Electronica en Luxe artikelen.

2 likes

Winst moet uit de lengte of de breedte komen.

Dus of veel en goedkoop produceren.
Of je hangt er een dure merknaam aan.

Of je doet het heel slim allebei.
Zoals Apple bijvoorbeeld :wink:

Two tone en gouden horloges gaan voor belachelijke prijzen.

Kijk naar een stalen en gouden 15400. 18k vs 48k. Ongeveer 230g goud

Wat is de echte waarde van een horloge (of auto, huis, antiek enz.) ?
Het is zo’n brede topic vraag, helemaal als het om platgereden pad Rolex gaat.

Welke echte waarde bedoel je?

Inkoopwaarde
Verkoopwaarde
Toegevoegde waarde
Inruilwaarde
Netto contante waarde
Taxatiewaarde
Vervangingswaarde
Verwachte waarde
Wat-de-gek-er-voor-geeft waarde
Gedwongen verkoop waarde
Jezelf-rijk-rekenen waarde
Wat iemand anders denkt wat de waarde is

En dan ben ik er vast nog een paar vergeten en heb nog niet eens de emotionele waardes genoemd.
Die gaan vast nog komen met de topic

3 likes

[quote=“Hornet, post:24, topic:193602”]
230g goud

Maal goudprijs ± €30,- maakt €6900,-

Ra ra waar zijn die 23K gebleven?

:grin:

1 like

Spijker op z’n kop @Sammie! :sunglasses:

Als we het over “kost duur” gaan hebben, dan praten we het niet over Patek, L&S, GS, Omega, Panerai etc. maar altijd over Rolex want die zijn voor patsers en ik wil er eigenlijk ook eentje. Waar betalen ze het van hè? Belachelijk dat voor een Rolex 10 duizend euro moet worden betaald alleen maar om gezien te worden. Kost dat ding toch helemaal niet? Rapper Boef heeft er trouwens ook eentje, dus ik wil 'm ook maar ik kan hem echt niet betalen. Damn, ik ben jaloers. Weet je wat, ik koop gewoon een Steinding. Ziet toch niemand… en als wel: Gelukkig het is een hommage! :rofl:

3 likes

foei!

1 like

Haha, pun intended hè… :wink:

1 like

Hier worden een aantal economische factoren door elkaar gehaald. Ik zal deze avond antwoorden als ik meer tijd heb.

1 like

De echte waarde van een horloge is €4,63.

13 likes

Wat @HanDavinci zegt is eigenlijk interessanter. Los van of het nou een Rolex is of iets anders, vind ik een van de prettigste dingen aan horloges dat -als je een beetje oplet- je niet heel veel afschrijving hebt. Zo ben je misschien relatief veel geld kwijt aan de initiële aanschaf van een horloge, maar het horloge houdt die waarde ook ongeveer. Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met een auto…

5 likes

Een gewone auto ver-bruik je, een horloge ge-bruik je. Die objecten kun je wat mij betreft niet vergelijken.

Voor hobby-auto’s gaat hetzelfde op als horloges. Als je weet wat je doet betaal je het onderhoud. Verders zal ie niet gek veel meer of minder waard worden tenzij je hem om een boom vouwt. Of alle anderen met hetzelfde type die van hen om een boom vouwen. :grin:

Voor het overige onderschrijf ik je punt hoor. :slight_smile:

1 like

Nou, het is toch echt wel van belang welk merk (en bovenal, welk model binnen dat merk) horloge het betreft.

1 like

Je hebt gelijk. Hetzelfde geldt denk ik voor niet-horloge mensen en horloges. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld nu nog steeds het Fossil horloge wat ik haar 10 naar geleden heb gegeven. Ik denk niet dat die nu nog heel veel waard is :slight_smile:

1 like

Han for president!

Ok, even dan :stuck_out_tongue:

(en weer een topic op ignore …)

1 like

En als dat niet zo is, is dat ook geen probleem. Je hebt er plezier van en plezier kost geld. Tenzij je als nymphomane op de wallen werkt. Als je een notoire flipperaar bent is het natuurlijk meegenomen als je niet te veel verlies maakt.

4 likes

Voor wie? Voor Rolex of voor de AD?

Als je nou ziet dat de hele waardeketen van een leverworst van 64 Eurocent in een kramp schiet over een prijsdiscussie, geloof je dan echt dat men in de luxegoederenwereld uit de school gaat klappen met dat soort akelig specifieke cijfers?

De reden dat wij dit soort totaal oninteressante discussies maar blijven herhalen is omdat het in nevelen gehuld wordt en vervolgens met een marketing saus overgoten is.

Overigens bedankt voor de link naar die Cody’s Lab video op Youtube. Ik vond het fantastisch, ik wist helemaal niet hoe je goud of zilver op moest lossen, zeer leerzaam. Erg cool. :+1: De discussie hoe je een legering kan ontleden is veel interessanter dan de marge op een Rolex of ander luxegoed.

Veruit de meeste mensen kopen een horloge, gebruiken het totdat het stuk gaat op een zodanige wijze dat repareren te duur wordt, en kopen dan iets anders.

Da’s niet wezenlijk anders dan een auto. Jij zit er subjectief in omdat je hobbyist bent. :slight_smile: Noem jouw horloges dan ook hobby-horloges. :+1:

Wat in het geval van 18 karaats goud 172,5 gram goud-goud is. :slight_smile:

1 like

Ja, omdat ze het figuurlijk om een boom vouwen. :thinking: Mensen vervangen hun verbruikshorloge omdat ze het gesloopt hebben (in het water of op de tegels laten vallen, prutsen) of omdat ze behoefte hebben aan iets anders (modehorloge, behoefte aan chrono of centrale secondewijzer, veranderende smaak). Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een horloge (behalve kermishorloges) vervangt omdat het onbetrouwbaar of onrendabel te onderhouden is geworden door het langdurige gebruik, zoals een auto na een aantal gereden kilometers nu eenmaal wel onbetrouwbaarder of onrendabel en dus minder waard wordt. Mijns inziens schrijft een verbruikshorloge dus alleen af bij de aankoop omdat je er eigenlijk teveel voor betaalt, of althans een redelijke marge voor de verkoper, en op het moment dat je het sloopt omdat het dan van iets waard :point_right: niets waard wordt. En als je een lekkere rauwdouwer bent werken de krassen ook niet waardeverhogend. :stuck_out_tongue: Dat is mijn beleving toch

Die heeft naast die drie punten ook een curve heeft waarin hij door het gemeten verbruik steeds minder waard wordt.

Maar ik kan ernaast zitten hoor. Ik ken ook niet de geschiedenis van ieder horloge en iedere horlogedrager, noch ben ik afgestudeerd econoom. En een onderscheid tussen hobby-horloges en verbruikshorloges (met het onderscheid in afschrijving dat daarbij hoort) wil ik zeker erkennen. :slight_smile: Al vind ik het diffuser dan het onderscheid tussen hobby-auto’s en verbruiksauto’s. Daarnaast is er natuurlijk ook de categorie modehorloges, die schrijven heel snel af.

Mijn horloges zijn vooral oude rommel en niet echt hobby-horloges. :joy: Maar dat staat los van jouw overigens reële punt. :slight_smile:

Hier kan ik me ook goed in vinden! :slight_smile: