Wat is de echte waarde van een horloge?

Okay, okay, okay.

De echte waarde van een horloge is de belevingswaarde.

We zijn hier allemaal romanticus, toch? :wink:

5 likes

Volgens mij is het erg verschillend.

Twee voorbeelden die ik ken. Om mensen niet boos te maken zal ik geen merknamen noemen.

Horloge 1:
Edel metaal. Research & Development kosten voor een nieuw inhouse-uurwerk met verbeterde features inclusief anti-magnetisch etc. Uurwerk voldoet gegarandeerd aan een hoge standaard voor nauwkeurigheid. Wijzerplaat zonder print maar vrijwel alles “applied” deels in edelmetaal. Degelijke stalen Band met micro-adjustment of andere optie met vouwsluiting en krokodillenleer. Horloge kast en band op verschillende wijzen bewerkt. “Open” achterkant waardoor een gedecoreerd uurwerk is te zien.

Horloge 2:
Staal. Gebaseerd op bestaand ontwerp dat al jaren bestaat (geen ontwerp kosten). Ingekocht standaard Sellita uurwerk met een (ingekochte) chronograaf module. Wijzerplaat indices, merknaam etc. geprint. Onopmerkelijk leren bandje.

Beide horloges zitten in de zelfde prijsklasse.

In mijn ogen betaal je bij de een voor iets bijzonders en wordt je bij de ander uitgekleed. Ook in het hogere segment zijn er merken die dingen uitvreten waarvan ik mij soms verbaas dat het over het algemeen wordt geaccepteerd. Ik vermoed soms dat ze hun status en merknaam krijgen door een aantal horloges dat zij produceren, maar vervolgens die naam uitmelken met producten die zich niet onderscheiden van bijvoorbeeld entry-level Swatch group producten die soms minder dan 20% kosten (dus nog steeds degelijk, maar schandalig duur).

Met wie ga jij om? Mijn vader versleet horloges. Hij kocht een goedkope quartz, en op een gegeven moment tikte hij het glas in, ging de band stuk of wat dan ook… Een batterij vervangen deed hij nog wel, maar bij grovere dingen tikte hij vijf tientjes af en kocht een nieuw simpel quartzje. Iets van Lorus of zo, oftewel budget Seiko.

Mijn vader was daar niet uniek in. :slight_smile: Daarom worden er jaarlijks miljoenen horloges verkocht.

Da’s een zelf bedachte categorie die margeverhogend werkt voor de serieuze luxemerken en die hobbyisten in staat stelt snob te zijn.

Als het de tijd meet/weergeeft en om de pols gaat is het een horloge. De rest is marketing.

Het gaat op dit forum tegenwoordig vaker over de zaken als status, geld en winstmarges, dan over horloges zelf.

Ofwel,

1 like

Dit is toch precies wat ik zeg? Dat heeft met afschrijven zoals je met een auto doet niets te maken.

Ik vind het overigens wel bijzonder, mijn vader heeft met een actieve levensstijl en een fysiek beroep drie horloges gehad en alledrie goedkoop. De eerste is kwijt, de tweede kwam in '68 omdat hij een centrale secondewijzer nodig had, de derde in '90 omdat hij het opwinden zat was.

Hier heb je wel gelijk in. Uiteindelijk is iedere categorie zelfbedacht toch? :stuck_out_tongue: Maar dat je Armani sneller afschrijft dan een Seiko is een feit.

Lang niet slecht! :+1:

Heb er zelf jaren lang een gehad.
Je kon ermee zwemmen en ook een goed vakantiehorloge.

Ver voordat ik in ‘het wak’ zou vallen :grin:

Zijn Veblen goederen :wink:

1 like

Ken je dah eteh?!

Vieze man

Gegegegegegegeh…

1 like

Kost veel of is duur, gewoon omdat het kan en ik daarmee toch inbreng heb in een topic waar niets aan toe te voegen is.

1 like

Met auto’s precies hetzelfde. Ik heb 18 jaar lang gratis Porsches gereden, en heb er een BMW aan over gehouden.
De meeste horloges schrijven net als de meeste auto’s af als een malle, maar er zijn er ook veel die alleen maar meer waard worden (zowel auto’s als horloges).

1 like

Luxe merken hebben wel te maken met dat alles dat ze op de markt brengen aan hoge standaarden moet voldoen. Een Rolls Royce moet iconisch zijn, dat heeft BMW heel goed gedaan toen ze de eerste Phantom onder hun regie uitbrachten. Maar reken maar dat het heel erg veel heeft gekost om die te ontwerpen. Teveel missers brengen de merkwaarde omlaag.

Voor hun gewone lijn kan BMW zich wel wat missers veroorloven. Zoals ooit de E36 compact, daarna de E46 compact, waarna ze zich realiseerden dat een 1-serie misschien een beter idee was. En voila, na 3x was het raak.

1 like

Jaa, bedank!

Maar dah wisteh wij al wel hoor.

Vieze man 2

Maar uiteindelijk kan je het wel eteh als je het verkoop

1 like

Misschien anderen niet. Heb deze link al 100 keer geplaatst in 100 dezelfde topics. Met allemaal dezelfde posts, dus plaats ik deze link ook maar weer. :clown_face:

2 likes

De echte waarde is wat de gek er voor geeft. Want dat is het voor diegene waard. Ongeacht of je elk grammetje goud optelt en het vervolgens niet eens in de buurt van de vraagprijs komt.

Wat de één absurd vindt, vindt de ander betaalbaar.

Such is life.

Gaat het hier om horloges?

Er zijn veel prijslijsten op het internet.
Als je hier ver boven gaat zitten verkoop je niet.
Dat is gewoon markt.
Niemand is meer achterlijk wat prijzen betreft.

Denk je dat mijn familie auto’s afschreef? Man man man… Dat woord kenden ze niet. Pa kocht een 12 jaar oude Corolla en reed daarin tot de reparaties duurder werden dan het vervangen van de Corolla.

Als ie dan op de sloop nog wat terug kreeg “had ie goedkoop gereden”. :slight_smile: De sloop was trouwens ook waar hij primair onderdelen voor de Corolla haalde als hij iets moest maken. :thinking:

Kortom: Goedkoop ding halen, opgebruiken, volgende.

NIet dat hij dat zo lollig vond, hij had ook liever een nieuwe Mercedes met afschrijving en zo, maar ja, als monteur en later WAO klant had hij die luxe niet.

:slight_smile: Ik zou zelf zo nog grif geld neertellen voor een 1982 Corolla Hatchback met 1.3 benzine motortje. Jeugdsentiment.

download

1 like

Je hoeft het woord niet te kennen om het te doen.

Dit is namelijk gewoon afschrijven. Weliswaar minder dan op een nieuwe wagen maar het blijft afschrijven.

Ik vind het een mooie kar, ook al ligt mijn jeugdsentiment bij andere wagens. De rest heeft er vast geen behoefte aan, maar ik vind het leuk dat je een plaatje deelt. :slight_smile:

1 like

Welk een ellende, op een toch zo mooie middag.

Yep, dat is de markt maar iemand die niet kijkt op 1000 euro meer of minder die koopt toch wel. Ongeacht de prijs en dus of het ergens goedkoper is. Gemak gaa dan boven geld.

En als je een schaars product kunt kopen waar dan een winstelement in zit dan betaalt men graag nog meer. En dan zit je bij Rolex.

2 likes