Wat is de echte waarde van een horloge?

Ik zou zo aanschuiven :yum::+1:

Dat niet, maar om mijn poging tot objectiviteit te benadrukken mbt de bepotelde horloges

1 like

Ehm, nee. Luxegoederen zijn prijselastisch. Noodzakelijke goederen zijn prijsinelastisch en worden altijd gekocht ongeacht hun prijs (voeding etc.). Luxegoederen zijn prijselastisch omdat ze alleen gekocht kunnen worden als men geld ā€˜overā€™ heeft.

Dan had je beter niks kunnen zeggen :wink: , want ā€œkost duurā€ stond niet voor niks tussen quotes.

Beetje humor op de vroege ochtend kon geen kwaad dacht ik. Ik was natuurlijk helemaal vergeten dat de taalnationalisten blijvend over ons waken en een bewuste misser, voor hen die zich continu met andermans taalgebruik bezighouden, niet altijd duidelijk isā€¦ :sunglasses:

Ps @drex was je al voor!

1 like

Bouw eens je eigen ā€œsuperlative chronometer officially certifiedā€ horloge mĆØt in house movement. Succes! :+1:t2:

2 likes

Doet mij aan dit mopje denken

Een bedrijf krijgt een technische storing, niemand binnen de organisatie kan het oplossen. De schade loopt behoorlijk op, elke dag dat ze ā€œofflineā€ zijn kost ze dit duizenden euroā€™s.

De IT afdeling is al dagen bezig het op te lossen maar ze komen er dus niet uit, uiteindelijk wordt er besloten een externe partij in te schakelen.

De externe partij arriveert op het kantoor, de expert neemt plaats achter de hoofd computer met twee muisklikken en een toetsenbordcombinatie is alles weer operationeel.

Geweldig laat de directeur weten, wat krijgt u van mij ?

De expert geeft aan dat dit ā‚¬ 2000,- kost, waarop de directeur aangeeft, voor deze 5min werkt??? Ik eis een gespecificeerde rekening.

Prima geeft de expert aan, hij maakt een gespecificeerde factuur met daarop de volgende regels

  • Muisklikken plus toetsenbordcombinatie ā‚¬ 2,-
  • Weten welke muisklikken en toetsenbordcombinatie moet worden gevolgd ā‚¬ 1998,-

Wat is duur, en wat is goedkoop allemaal relatief mijn inziens.

1 like

Dat vond ik ook dus ging mij er even tegenaan bemoeien om nog enige zinloze inbreng te hebben in dit zinvolle topic :joy:

Dus het was ook geheel ter vermaak en niet ter lering :wink:

1 like

Straks ga je me nog vertellen dat de aarde plat is! :sunglasses:

1 like

Dat heb ik ook, dat komt doordat de mallen en de afwerking anders is. Maar het blijft dezelfde stof en vaak uit dezelfde fabriek.

Waarom straks pas als het ook nu kan :wink:

2 likes

#metoo, het ziet er vaak gewoon beter uit en daar betaal je dan een dikke premium voor. Maar het is natuurlijk heel bewust zo gedaan dat ze het net zo maken dat je toch liever de premium betaald voor dat verschil in uitstraling.

Ik koop dus wel merken over het algemeen maar nooit voor retail en ook niet de duurdere merken die echt pure nonsens zijn m.i.

Wat ik daarstraks bedoelde is dat er sprake is van twee principes. Enerzijds prijselasticiteit bij luxeproducten (micro-economie) en anderzijds de goederen en diensten die een economie kan produceren (macro-economie).

Kort door de bocht is bij een luxeproduct de prijselasticiteit hoger dan Ć©Ć©n (de prijs is dus elastisch) waardoor elke prijsverhoging leidt tot meer omzet. De elasticiteit wordt bij een elastisch product bepaald door een aantal zaken zoals: hoge overstapkosten naar een ander product, het is moeilijk om producten te vergelijken, het product wordt in combinatie met een ander product gebruikt (bv. printer en toner), ā€¦ Bij Rolex heeft het voornamelijk te maken met marktperceptie.

De prijs van bv. elektronica heeft dan weer grotendeels te maken met de relatie tussen de conjunctuurcyclus en kapitaalgoederen. Kapitaalgoederen (en consumptiegoederen die lang gebruikt kunnen worden zoals TVā€™s) zijn gevoelig aan de conjunctuur en worden in groten getale geproduceerd bij hoogconjunctuur wat leidt tot een veel groter aanbod (en lagere prijs).

Disclaimer: het is al een hele tijd geleden dat ik nog economie heb gehad en dit is het beste wat ik uit de losse pols kan schudden.

Fijn om weer eens een Rolex topic tegen te komen. Toch een iets wat onderbelicht merk de laatste tijd. :smirk:

:joy:

Misschien ook leuk om te weten wat 1 kWh groene energie t.o.v. 1kWh fossiele energie kost?

:wink::+1:

1 like

:+1: Dan hebben er velen het meest waardevolle horloge in hun collectie! En daarmee is jaloezie om de collectie van anderen gelukkig overbodig.
En ze zijn toch allemaal anders, dat is dan weer goed voor de diversiteit.

Sorry, maar daar kan niemand van bestaan. Geen gezonde handel.