Wat is de echte waarde van een horloge?

Nee, fijn trouwens dat jij mijn moeder hebt gekend.

Het spijt me Alphons, het is niet mijn bedoeling om je te beledigen of de herinnering aan je moeder te bevlekken. Het is gewoon mijn overtuiging dat er voor geen enkel mens een letterlijk oneindige emotionele waarde bestaat.

Dan moet je echt nog jong zijn.

1 like

Of gewoon een andere mening hebben als jou. Dat bestaat ook nogā€¦

Geld, en vooral het najagen van zo veel mogelijk geld, is niet voor iedereen even belangrijk. Er zijn zo veel mensen die tevreden zijn met wat ze hebben en die geen flauw benul hebben wat ze zouden moeten doen met een paar miljoen.

Ik heb jouw ongenoegen opgewekt merk ik. In elk geval heb je geen kinderen als je niet gelooft in een oneindige emotionele waarde. Of een werkelijk dierbaar persoon verloren van wie je nog enkele tastbare herinneringen hebt.

Nee, het gaat bij mij wel kriebelen wanneer mensen zo stellig zijn en ze niet open staan voor andere meningen. Er is namelijk niet 1 waarheid.

Ik zal jou niet gaan informeren over mijn persoonlijke situatie. Die is anders dan jij denkt. 1 advies, eigenlijk 2: stel je eens open voor andere meningen en doe geen aannames. Dat laatste is gevaarlijk.

Ik zie het niet als een mening. Bovendien wek ik jouw ongenoegen wel op, want mijn tegenstander in deze discussie is even stellig.
Maar waar, ik moet dit topic op negeren zetten. De ergernis is vooral dat er alleen maar over geld geluld wordt, en niet over horloges. Dat geeft mij nou eenmaal associaties met types van mensen en karakter, niet over meningen. Vandaar dat ik nijdig word, ja. Ik heb er alleen mijzelf mee.
Associaties, meer niet, ik ken maar enkelen persoonlijk hier.

Ik denk dat je mij bedoelt met dit bericht? Je hebt mijn ongenoegen in ieder geval niet opgewekt. :slight_smile: En ik doelde alleen op de emotionele waarde die je hecht aan zaken. Niet aan mensen. En ik kan mij voorstellen dat van items die horen bij

de emotionele waarde zeer, zeer groot is. Maar in een absoluut oneindige emotionele waarde van zaken geloof ik domweg niet. Ik hoop overigens van harte dat er nog andere zaken zijn die tastbare herinneringen vormen aan jouw vader en moeder en ik heb zeker niet de bedoeling het verlies van de ring te bagatelliseren. Ik ben iemand die ook graag herinneringen aan mensen verbindt aan spullen die bij ze horen.

@JeR dit is een interessant punt dat ik ter harte neem.

Het ongenoegen was tegen VinneršŸ˜Œ

Absoluut, dat bedoel ik ook met -als je een beetje oplet- gedeelte.

1 like

Oh okee. Dan had ik dat even verkeerd begrepen. In ieder geval is mij duidelijk dat we net niet op dezelfde golflengte zullen komen en dat is niet erg. Ik sluit ook niet uit dat ik in mijn leven andere ervaringen op zal doen en hier anders over ga denken. :slight_smile: Ik waardeer jou als persoon nog evenveel als eerst en zal met plezier je verdere bijdragen op deze site lezen. :heart:

1 like

Ohh, ik wond me even op. Ik ben er voor mezelf nou eenmaal van overtuigd dat ik sommige spullen pas bij echte honger zou wegdoen. Maar weet je wat, ik ga een dagje fantaseren dat iemand me er een miljoen voor biedt. Kijken wat er gebeurt in mijn hoofd.
Echt even goede vrienden, ik ben vaak heel even heftig.

1 like

Dat maakt me niet uit, en ik snap dat het ook wel extra pittig is als er familie en overledenen bij betrokken raken. :slight_smile: (Ik wil de post waar ik op reply liken maar ik heb mijn likes net opgemaaktā€¦)

1 like

Hint? :joy::joy:

Ik keer even terug naar de oorspronkelijke vraag.
De prijs - niet de waarde - wordt bepaald door een calculatie.
Die calculatie bevat o.a. kosten voor materiaal, ontwerp, personeel, gebouwen, de afschrijving op machines en eventueel intellectueel eigendom. Daarbij komt marketing en ook nog wat winst voor de fabriek en nog een kleine marge voor de belasting.
Dan wil de importeur die ook kosten voor personeel, gebouwen, rente op de voorraad enz. heeft ook een beetje winst maken en belasting moet ook hij betalen.
En de juwelier om de hoek moet ook met diezelfde factoren rekenen.
En op dat alles komt de belachelijke 21% BTW
Vertaald in vereenvoudigde bruto bedragen meen ik te weten, dat zowel juwelier als importeur ca. pakweg, ongeveer 30% op de verkoop nemen. Voor korting aan zeurende klanten, die het horloge anders via internet kopen na het onder het genot van een kopje koffie of een glaasje fris gedurende uren hebben zitten te bepotelen, zodat het personeel het na het bezoek weer kan schoonmaken.

En nee, ik werk niet in een horlogewinkel, maar ik ben wel econoom.

Ik zal zeggen dat er een bepaalde mate van positieve-prijselasticiteit bestaat. Als merk heb je het imago ook deels te danken aan de prijsstelling.

Ik denk dat dit nog aardig aan de hoge kant is, maar de verhoudingen kloppen wel. Misschien ben ik te merkbewust, maar van sommige merken vind ik de broeken gewoon mooier, de waarde van een product zit hem niet in de ingrediƫnten.

Een merk streeft gewoon naar een bepaalde winstmarge, welke vaak van de grootte van de doelgroep afhankelijk is. Als er duurdere materialen of meer manuren in een product gaan, gaat de verkoopprijs gewoon met 1+winstmarge% omhoog.

Ik ook, al snap ik niet hoe me dit meer een autoriteit maakt in deze discussie :stuck_out_tongue:.

Jazeker. Almas kaviar, Wagyu bief, Alba truffels :wink:

1 like

Ik weet het, vermoedelijk TL TR. Over koopgedrag.