Ik kwam een filmpje tegen waar iemand de edelmetalen van een Rolex horloge moest ontrekken.
De waarde van het horloge was over de 5000, terwijl het materiaal waar het van gemaakt is ongeveer 10% van die waarde was. Natuurlijk weet ik dat er bij het fabriceren van een horloge meer bij komt kijken. Denk maar aan ontwerpen, mankracht om dat horloge in elkaar te zetten, etc.
Maar toch zal Rolex een mooie winstmarge aan over houden. Dit zie ik vaker gebeuren binnen de markt van luxe goederen. Mijn gedachten hierover zijn dat dit soort Luxe items minder noodzakelijk zijn en de winst daarom hoog wordt gehouden. Je moet bij een verkoop natuurlijk een grote klapper maken.
“Ik moet hierbij vertellen dat ik vanuit mijn achtergrond in de verkoop luxe lederware weet dat de winsmarges soms bespottelijk zijn.”
Voor de mensen die graag luxe ledere tassen kopen: of je nu online of in de winkel zoiets aanschaft. Vaak verdiend een merk/winkelier het dubbele of drie dubbele van de inkoopprijs wanneer het gaat om dit soort producten.
Momenteel zit ik in de electronica waar de marches flink lager liggen. Toppunt was van de week dat een collega van mij een tv wilde bestellen voor een klant waar wij als winkel nog geen eens 10 euro aan verdienen. Ik heb het dan over een tv die over de 400 euro wordt verkocht.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd of iemand hier enige inzicht heeft wat juweliers verdienen aan een horloge. Ben benieuwd!
Een tijd geleden “de rekenkamer” gezien. Dit ging over jeans. Ze volgenden 1 grote rol katoen vanaf het katoen veld naar de jeans fabriek.
In het ene deel van de fabriek werden Primark jeans gemaakt, deze waren incl. verscheping naar europa geloof ik €10.
In het andere deel van de fabriek werden Diesel jeans gemaakt, deze waren incl. verscheping naar europa geloof ik rond de €16 (door een iets betere afwerking).
Een Primark jeans word voor een gemiddeld bedrag van €20 verkocht?
Een Diesel jeans daarin tegen voor een gemiddeld bedrag van €200.
Je betaald hoofdzakelijk voor alles er om heen denk aan sponsering van het merk aan evenementen, marketing etc etc.
Dit bovenstaande heeft natuurlijk niets met Rolex te maken, maar met vele merken zal dit wel het geval zijn. Zowel in de kleding industrie als sieraden industrie.