Wat is de magie van Grand Seiko?

Getriggerd door een topic over de ultieme Grand Seiko (welk topic ik niet wilde kapen) begon ik mij af te vragen wat veel mensen hier op HF in Grand Seiko zien? Verderop zal ik mijn vragen formuleren, maar ter verduidelijking zal ik eerst mijn horlogeleven tot nog toe beschrijven.

Mijn horlogehobby begon eind jaren negentig. Van al mijn kwartshorloges was de batterij leeg en ik wilde weer een mechanisch horloge zoals vroeger. Ik kocht bij een goede handelaar een gouden Omega Seamaster Dresswatch uit de jaren 60 voor 800 gulden. Verder kocht de eerste jaren ik een behoorlijk aantal vintage horloges via Ebay met een grens van ongeveer 100 dollar, waaronder Omega en Longines. Ik dacht in die tijd dat er geen betaalbare nieuwe mechanische horloges meer werden verkocht. Tot ik (rond 2005?) de parallelimport van Seiko’s ontdekte. Ik kocht een nieuwe SKX007 voor toen net iets meer dan 100 euro en vond (én vind!) die geweldig. Daarna volgden meer nieuwe Seiko’s voor tussen de 50 en 150 euro.

Toen begon ik wat meer geld uit te geven aan horloges. Ik kocht een gebruikte Speedmaster Reduced (toen ongeveer 700 euro) en een gebruikte Zenith El Primero Handwinder voor ongeveer 1750 euro, wat lange tijd mijn duurste horloge was. Ik raakte gefascineerd door automatische chronografen en omdat dit toen het goedkoopste horloge met een Valjoux 7750 was kocht ik een (Nederlandse) Kiber met dat uurwerk. Dat is met tegen de 700 euro het duurste horloge dat ik ooit nieuw kocht. Ondertussen bleef ik wel niet te duren vintage horloges kopen en nieuwe horloges tot 150 euro (Vostoks en dergelijke). Ik heb wel wat met simpele eenvoudige horloges die doen wat ze moeten doen en veel bang voor de buck bieden.

Ook ga ik op horlogegebied eerder voor kwantiteit dan kwaliteit. Ik doe niet graag horloges weg, dus het geld dat ik in mijn verzameling steek is ‘weg’. In mijn beleving gooi je ook bijna altijd geld weg als je een horloge verkoopt. Ik denk ook niet dat ik een goede handelaar zou zijn. Als ik iets verkoop is het altijd voor een stuk minder dan ik er voor heb betaald.

Ik heb een goede baan, maar ik het mij niet veroorloven regelmatig van duizenden euro’s te kopen. Hoe geweldig ik horloges ook vind, ik voel mij er niet beter door als ik weet dat een horloge me veel geld heeft gekost. Ik vind mijn El Primero geweldig, en ik ben er zuiniger op vanwege de waarde, maar verder waardeer ik hem eigenlijk niet meer dan bijvoorbeeld mijn Velona’s. Ik kon en kan niet goed begrijpen waarom mensen soms tienduizenden euro’s aan nieuwe horloges uitgeven.

Rolex kende ik vooral van de two-tone Datejusts en diamanten wijzerplaten, en heb ik lang een merk voor patsers gevonden. De vintage Rolexen tot ongeveer 1950 vond ik leuk, maar altijd te klein. Toch vond ik, toen ik mijn ouderlijk huis verkocht, dat ik dat moest gedenken met de aanschaf van een Rolex. Anders zou ik mij dat nooit meer kunnen veroorloven. Tijdens de zoektocht heb ik HF (her)ontdekt (De Speedmaster Reduced heb ik destijds al hier gekocht). Gelukkig kon ik toen een vintage Submariner overnemen van een kennis die hij in 1976 nieuw gekocht had. Daar heb ik goed geld aan uitgegeven. Ik ben er nog steeds ontzettend blij mee en trots op, maar gezien dat bedrag heb ik er nog altijd een ambivalent gevoel bij.

Nou kan ik me de aantrekkingskracht van Rolex wel voorstellen, omdat dat het luxemerk is dat alle horlogeleken ook wel kennen. Goede kwaliteit en blijvende waarde spelen daar ook een rol bij. In mindere maten geldt dat voor mij voor Patek, dat wel minder leken kennen en dat financieel altijd buiten mijn bereik zal blijven. Maar toen leerde ik, lezend op HF, Grand Seiko kennen. Ik vind mijn Seiko’s (SKX’en en 5’jes) echt geweldig, helemaal door de prijs/kwaliteitverhouding, en Grand Seiko’s zullen echt kwalitatief (veel) beter zijn en (veel) beter afgewerkt zijn, maar toch begrijp ik het gigantische prijsverschil niet. Een SKX is al heel goed afgewerkt en tenzij je pech hebt mag je er al op rekenen dat hij decennia goed loopt zonder zelfs maar onderhoud te geven. Wat biedt een Grand Seiko dan voor een meer dan twintigvoudige prijs dan méér dan gewone Seiko’s of andere horloges van een paar honderd euro? Ik heb nog nooit een Grand Seiko in het echt gezien of om gehad, dus misschien is dat een ervaring die mijn leven op zijn kop zet, maar ik vermoed het niet echt. De fascinatie voor veel hier op het forum populaire horloges in de prijscategorie tussen de 1000 en 2000 euro begrijp ik wel. Dat zijn vaak heel aantrekkelijke horloges van goede merken die veel draagplezier bieden. Maar, hoe goed zo ook afgewerkt zijn, ik vind Grand Seiko’s vaak nogal saai. Waarom vinden veel mensen die afwerking zo belangrijk dat ze er bijna Rolex-geld voor over hebben? En dan geef je 4500 euro uit, en dan heb je eindelijk een Grand Seiko, en dan kijkt je collega naar je pols en zegt hij ‘Goh, wat leuk, ik heb vroeger ook een Seiko gehad’. Ik verwacht niet dat veel mensen uit je omgeving het fenomeen Grand Seiko kennen, dus je mag niet echter verwachten veel bewondering te oogsten of zich beseffen wat je draagt.

Ook intern zullen het echt fantastische horloges te zijn. Het springdrive-uurwerk is een meesterwerk. Maar nodig vind ik het niet. Zoals gezegd gaan goedkope Seiko’s ook gruwelijk lang mee, en het beste mechanische uurwerk zal minder nauwkeurig zijn dan een kwarts van een paar tientjes. Daarom begrijp ik Grand Seiko’s met een kwarts uurwerk al helemaal niet.

Dus, wie wil eens proberen een non-believer duidelijk te maken wat de magie van Grand Seiko is?

30 likes

:point_up_2:
Dat is dus de magie. Zo gewoon, maar voor de kenner betoverend.

44 likes

Is het punt niet juist dat de afwerking en design superieur zijn, maar de magie voor velen ontbreekt?

19 likes

Ik krijg naar aanleiding van uw verhaal het gevoel dat het erg van belang is wat anderen van uw horloges vinden? Ik zou zeggen koop een horloge voor u zelf!

Daarbij de tip, als het weer kan ga Grand Seiko passen en geef dan dmv zelfreflectie feedback aan u zelf, in plaats van hier te vragen wat het is. Eigen ervaringen zijn belangrijker in dit geval dan een andermans mening.

44 likes

Met deze opmerking geef je eigenlijk al aan dat je heel erg belangrijk vindt, wat een ander over je horloge denkt. Volgens mij koop je een horloge voor jezelf en niet voor anderen, toch?Waarom is een Rolex de aanschafwaarde wel waard, maar een Grand Seiko niet? Grand Seiko en Rolex zijn merken die beiden haute hologerie zijn, Seiko niet. Je heeft zelf aan dat je nog nooit een Grand Seiko in je handen hebt gehad. Misschien zou je dat eerst eens moeten ervaren…

12 likes

Dat is vooral een smaakdingetje.
Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar mooie wijzerplaten waar ‘iets’ te zien is.
Halve boekwerken aan tekst op een wijzerplaat a la Rolex vind ik lelijk.

Ik begrijp hier een beetje uit dat je het stiekem wel belangrijk vindt wat anderen van je horloge vinden.
Dan zijn een hoop Grand Seiko’s inderdaad niet je ding.

Dat heeft geen zin. Je zou ze eerst eens in het echt moeten bekijken.
Af gaan op foto’s heeft weinig zin bij GS.

6 likes

Een horloge koop je voor jezelf lijkt me. Als je er geen klik mee hebt is dat iets persoonlijks.

4 likes

Magie? Dat is het meelopen! :grin:

2 likes

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat met bijna alle duurdere horloges heb. In de klasse tot pakweg €10k vind ik het kwaliteitsverschil tussen een horloge van 1000 euro en 10000 euro gewoon niet groot genoeg (enkele uitzonderingen daargelaten). Of er nou Omega, Rolex, Grand Seiko of IWC op staat.

Overigens; wat iemand anders er van vindt? Dat zal me worst wezen. En 99% van de mensen ziet toch niet wat je om hebt :wink:

Dat heb ik gedaan, en bijvoorbeeld die snowflake dial is subliem. Maar uiteindelijk blijft het gewoon een ding met drie (of meer) wijzers waarop je de tijd kunt zien.

4 likes

Jolo

Je kan die vraag ook omdraaien: waarom een Rolex kopen als je voor zelfs nog wat minder een Grand Seiko kan kopen? :laughing:

19 likes

Marketing. Heel erg handig van Seiko. Ik zie er niet meer in dan een heel erg basic horloge (exact dezelfde vorm als m’n eerste Timex ruim veertig jaar geleden), sommigen met een kitscherige goudkleurige sterretje, zo zag ik hier recent op een foto. Wel met uitstekende Duitse polijstmachines heel mooi gepolijst. En vermoedelijk een technisch uitstekend uurwerk. Verder net een Lexus, kwalitatief goed, maar zoutloos. Imho.

4 likes

Dat klopt, maar dat is wel erg rationeel gedacht.
En op dit forum is men over het algemeen niet zo rationeel, anders zouden we wel horloges bij de HEMA kopen.

Het blijft toch de afwerking van een horloge (voor mij tenminste) dat bepaald hoeveel ik voor een horloge over heb. Met de merknamen van de drie blijvertjes in de collectie zal ik niet veel indruk maken bij collega’s. Geen mens daar die Ulysse Nardin, Moser of Grand Seiko kent.

10 likes

Nee, dat is het niet. Ik heb juist geprobeerd uit te leggen dat ik met net zoveel plezier een Velona, Vostok Amphibia of Seiko 5 draag. Ik kan niet zeggen dat ik er helemaal ongevoelig voor ben. Als ik mijn Sub draag voel ik echt wel trots, ook al weet ik juist dat eigenlijk nooit iemand anders opmerkt wat je om je pos hebt. Een interessant horloge werkt voor mij als een boxershort: niemand ziet dat je het aan hebt en toch geeft het een luxe en speciaal gevoel. Ik houd wel van simpele eenvoudige ontwerpen, maar dan in vintage horloges die ik voor soms maar een paart tientjes kon kopen.

2 likes

Ik ken het gevoel. Sterker nog, ik begon me bijna af te vragen of ik blackouts en een tweede HF account had, toen ik dat las.

Als je om de hoek woonde zou ik zeggen kom maar kijken.

Twee dingen:

Een SKX is niet “goed afgewerkt”. De rehauts zitten zo scheef als een hoer, de kasten zijn uitermate simpele ronde blobjes metaal en als je aan de bezel draait terwijl je 'm van de zijkant bekijkt ziet het er uit als een golfbad, zoals dat op en neer danst.

Dat het, in al z’n koddigheid, een tank is, soit. Maar we gaan het niet over “goede afwerking” hebben, zeker niet als Rolex het predicaat “soms matige afwerking” verdient. :slight_smile: Dat “soms matig” zeg ik omdat wijzers nipt te kort zijn en GMT wijzers wel heel lukraak in de verf gedoopt zijn.

SKX in alle ere, maar het is een budget-horloge voor mensen die het overkoepelende idee belangrijker vinden dan de details.

Dat kan toch? Ik vind Submariners blaartrekkend saai, maar de vraag waarom anderen ze wel leuk vinden komt nooit in me op.

Sommige dingen zijn zoals ze zijn.

Nee, negen van de tien mensen zien het niet. Daar doe ik het ook niet voor.

Evengoed hadden we op het werk een serieuze verzamelaar. We zaten in een vergadering, hij met z’n Speedy Broad Arrow en zilveren wijzerplaat, ik met m’n SBGV245.

Bij het naar buiten lopen vroeg hij: Zoo, waarom heb jij een Grand Seiko? Toen ik antwoordde dat dat omwille van de perfectie was knikte en glimlachte hij. Hijzelf verzamelt alleen horloges waarvan hij vermoed dat ze meer waard worden, trouwens.

Ik draag niet wat ik draag om bevestiging te krijgen van mensen die toch al irrelevant voor me zijn.

Ten eerste kun je dit


niet los zien van dit:



Het zit 'm echt in de details.

De uurwerken die ze maken? Ach, de mechanische zijn wat dik, en ik vind ze niet onderscheidend genoeg om er voor te vallen. Maar de Quartz en Spring Drive uurwerken zijn uniek. Of, nou ja, met quartz spelen ze in een heel erg klein clubje van merken die echt, echt hele goede uurwerken maken. En Spring Drive is inderdaad uniek.

Ik begrijp juist mechanische Grand Seiko minder goed, maar toe maar.

31 likes

Dit exact. Plus ik draag een horloge voor mijzelf…niet voor anderen.

3 likes

Waarom vinden veel mensen die afwerking zo belangrijk dat ze er bijna Rolex-geld voor over hebben?

Het is een experiment ergens in de eind jaren 90 gestart door Rolex big boys. Ze dachten hoe ver kunnen we mensen laten gaan om een regular horloge te laten kopen voor een zo hoog mogelijk bedrag. Geen poespas, geen bling, nada. Gewoon een no nonsense straight to the point horloge en die op fora extreem aanprijzen dat horloge hipsters erin gaan geloven…

Alle Grand Seiko verkopers zijn stiekem ook hele grand Rolex fans en bezitten er zelfs meerdere. Zodra jij je mediocre GS voor 6k koopt en hij zit te gniffelen achter de balie, hoor je ineens…

Niks dan een sociaal experiment die GS.

5 likes

:laughing: dit is een nieuwe…geldt dit voor meer HF-ers?

2 likes

Niet mee eens.

Het verschil tussen een HEMA horloge en een “lagere middenklasse” horloge (de duurdere Citizens, Longines, Certina’s, Stowa enz.) vind ik veel groter dan tussen dat soort horloges en de “middenklasse” (de meeste GS’en, IWC, Rolex, Omega, …). Pas wanneer je daar bovenuit stijgt wordt het verschil (voor mij) weer de moeite waard (maar kom ik ook in het budget waar ik er heel veel nachtjes over moet slapen :wink: ).

3 likes

je hebt de juist instelling (mijn mening) :ok_hand:
maar je moet in eerste instantie altijd naar je hart luisteren en dat als heilig beschouwen.
koop wat jij goed en mooi vindt :smiley:

1 like