Wat is de magie van Grand Seiko?

Nee, de goedkopere Seiko’s zijn teleurstellend inderdaad. Zeker als je kijkt wat andere merken in dezelfde prijsklasse aanbieden. Wat mij betreft een beetje leunen op het verleden, zowel met de “vijfjes” als met b.v. de duikers.

Ik denk dat ik me gelukkig prijs dat ik niet zie waarin mijn SKX niet goed zou zijn afgewerkt. Ik kan ook genieten van een biertje, wijntje of whiskey zonder dat ik per se die hele speciale moet hebben. Je merkt verschil meestal pas bij vergelijking. Zolang je die vergelijking niet maakt kun je heel gelukkig zijn met iets vrij simpels (althans, kan ik).

6 likes

:point_up_2: Elke keer als hier een GS voorbijkomt, is het dit. Sommige wijzerplaten zijn simpelweg betoverend.

2 likes

Daar heb je je antwoord!

5 likes

Zo maakt iedereen z’n overwegingen.
Het heeft daarom ook weinig zin om:

Als je niets in een GS ziet, dan is het gewoon lastig of helemaal niet uit te leggen wat de magie er van is.

IWC heb ik nooit gehad. Wel eens in vitrines zien liggen, maar nooit in handen gehad.
Rolex -> Gehad.
Omega -> Gehad.
GS -> Vind ik qua afwerking duidelijk boven die andere twee staan.

Als iemand dat anders ziet? Geen enkel probleem.
Ik hoef alleen mezelf maar te overtuigen bij de aanschaf van een horloge.

7 likes

Ik heb veel simpele horloges waar ik van geniet. Zo had ik ook twee SKXen en heb ik nu een mini turtle. Maar die waardeer ik niet om afwerking.

Het enige wat ik kan zeggen: Ga naar een AD, slinger een GS om je pols, en stel jezelf dezelfde vraag nogmaals.

5 likes

Ik zal eens gaan kijken als de winkels open mogen. Ik acht echter de kans niet groot dat ik er voor zal vallen.

Dat hoeft ook niet.
Ik acht die kans ook niet groot met de associatie Seiko-Grand Seiko die je (nog) hebt.

Zijn er uberhaupt wel horloges waarvoor je zou vallen in deze prijsklasse? Ik denk namelijk dat voor jou de prijs meer weegt dan wat je ervoor krijgt.

Ik zie het inderdaad voorlopig niet gebeuren dat ik welk horloge dan ook nieuw zou kopen in deze prijsklasse.

En dat is met name zo omdat horloges van maximaal 200 euro (mij) al zoveel bieden.

1 like

Eerlijk antwoord. Maar ga toch maar de GS’en eens irl gaan bewonderen als je de mogelijkheid hebt. Gewoon genieten.

De magie?

Oog voor detail, geschiedenis, afwerking, technologie, exclusiviteit, kwaliteit, verfijning, gebruikte materialen, duurzaamheid, beschikbaarheid, aandeel handarbeid, keuze, kennersmerk,…

En dit alles voor een (list) prijs die beduidend lager ligt dan Rolex.

Stel nu de vraag: wat is de magie van Rolex en beantwoordt de vraag terwijl je in de spiegel kijkt.

14 likes

Dat valt wel mee. Rolex is juist grandioos in zijn marketingbeleid. Hoe krijg je je anders voor elkaar dat de horloges ver boven listprijs worden verkocht in het grijze circuit?

Heb je er ooit 1 in het echt gezien?
Doe.

Dat heb ik me bij Rolex ook vaak afgevraagd hoor, daarom zei ik ook dat het bezit van een sub me een ambivalent gevoel gaf. Ben overigens echt wel blij dat ik die heb. Draag hem graag en verwacht niet hem ooit weg te zullen doen.

2 likes

Zet anders de 24ste van 2022 alvast in je agenda. Eens zien of er in dit jaar ook het een en ander veranderd is in dezen.

Ik heb een beetje het idee dat je een Rolex een statussymbool vindt en je dienen deze reden aanschaft hebt. Waarom heb je er anders een ambivalent gevoel bij?

3 likes

Hierin geef ik je wel een beetje gelijk. :grimacing:

1 like