Wat is de magie van Grand Seiko?

Zeker, ook heel knap!

Ik denk dat “kwaliteit” een logaritmisch verschijnsel is.
Het kwaliteitsverschil tussen een horloge van een paar tientjes en een paar honderd euro herhaalt zich bij een horloge van een paar honderd en een paar duizend euro en zo verder.

1 like

Magie bedenk je altijd zelf in materiaal
Het is en blijft gewoon een (mooi ) horloge,door passie wordt het voor iemand magisch
Net als ook met dure audio,er kan een ongelooflijk mooie ruimtelijke afbeelding ontstaan maar het wordt nooit echt ,het blijft gewoon geluid

Wat betekent nou jolo?

Helemaal mee eens. Ik merkte al vaker dat de laatste paar procenten tot 100% perfectie mij niet heel veel geld waard is.

2 likes

Ik denk dat hij bedoelt: yolo: you only live once.

1 like

Je leeft maar once :innocent:

2 likes

Ik heb zowel een rolex sub als de skx009/007, beide zijn iconische duikers en voor de prijs is een skx een prachtig horloge, met een eigen gezicht, GS is voor mij niet interessant omdat ik geen interesse heb in dreswatches en hun duikers te duur zijn.
Je kan vind ik best trots op je skx zijn zijn miljoenen van verkocht.

Ehh…

6 likes

Tja wat is de lol van een GS? Waarom koopt iemand een Nissan GTR, en geen Porsche 911?

Ik denk dat het vooral is het niet mee willen draaien in de mainstream merken (Rolex,Omega,Breitling), het onder de radar willen blijven (‘oh, het is maar n Seiko), een smaakkwestie (zeg nou zelf, veel mooier wordt het niet (credit @bordewolf )

En toch wel de Japanse kwaliteit. Laten we eerlijk zijn, iedere 5 jaar € 500.- voor n beurtje is niet mis.

Maar goed het kan erger, dit is n gewone Seiko voor Grand Seiko geld: maar 20 jaar trouwe dienst met maar 1 onderhoudsbeurtje. Daarvoor moest ie wel even terug naar Japan.

Edit: 10 minuten later, ik zit op de bank naar skieen op Eurosport te kijken, valt de Seiko opeens van mn pols. Bandpen eruit. Gelijk maar alle pennetjes gecontroleerd, de helft zit zo los dat ik ieder moment mn horloge kon verliezen. Is daar wat aan te doen? Zijn de stalen pennetjes dan versleten of de titanium band?

6 likes

Weet je wat pas saai is? Een rolex die iedereen en iedereens moeder heeft.

9 likes

Ik draag horloges die ik mooi vind; niet om bewondering en (h)erkenning te krijgen van anderen. Dat lijkt mij het standaard uitgangspunt van een horlogeliefhebber.

Daarnaast is Grand Seiko een ander bedrijf (geworden met eigen beleid) en de afwerking van haar horloges staan mijlen ver van dat andere bedrijf dat Seiko heet. Dat wordt al duidelijk van de marcoshots van de verschillende GS hier op het forum.

2 likes

Kwaliteit en smaak zijn de twee dingen die voor mij doorslaggevend zijn. Het eerste heb ik geen verstand van. En het tweede is ook iets dat nog ontwikkeling nodig heeft. Termen als beste uurwerk ooit (spring drive) ben ik dus wel gevoelig voor. Sublieme afwerking vind ik ook tof om te horen. Dat neem ik dan even van jullie aan, tot ik zelf kan kijken en vergelijken.

De enige reden dat ik dan niet weg loop met Grand Seiko is het uiterlijk. De enige die ik mooi vind, is de SBGE253.

In het grijs is die te vinden voor 4,5k. Door alle divers en GMT’s die mij hier om de oren worden gesmeten, begin ik steeds meer te wennen aan het uiterlijk van divers. Ik wil er nog steeds niet 1 overigens. Maar als ik dan naar deze GMT kijk, wetende dat er een supervet uurwerk in zit. En hoor dat Grand Seiko staat voor kwaliteit. Dan vind ik het toch interessant om naar te kijken. Voorlopig komt hij niet op mijn wishlist, maar ja, dat is hoe horloges werken toch? Je kijkt ernaar. Je ervaart ze. Je doet een beetje onderzoek naar de kwaliteit. En dan word je verliefd. Of niet. En als je verliefd wordt, dan is de vraag: heb ik er het geld voor over. Dat is weer een hele andere kwestie…

Los van GS vind ik het wel een leuk onderwerp. Wat is uberhaupt voor jou de magie van horloges? Wanneer grijpt iets je. Dat is voor iedereen anders, maar desalniettemin leuk om te lezen.

2 likes

Nou ja zeg, een heel verhaal en dan blijkt dat je er nog nooit eentje gezien en ervaren hebt. Ga eerst eens op onderzoek uit en stel je eigen vooroordelen eens ter discussie voordat je de moeite neemt om zo’n lang verhaal zonder enig punt neer te pennen.

Wat moet ik hier nu weer voor onaardigs op zeggen? Voor wie draag je je horloge nu eigenlijk?

1 like

:man_facepalming:t3:

Gaat het erom wat anderen ervan vinden? Volgens mij begrijp je het gewoon nog niet…

Ik draag mijn Invicta’s ook niet omdat ze zo populair zijn… Puur voor mijzelf…

4 likes

Dat is het. Als je daar lang genoeg over nadenkt is het allemaal heel logisch.
En waarom eten wij meer aardappelen dan rijst? Al moet ik zeggen dat we steeds meer (koude en warme) rijst beginnen te eten :wink:.

2 likes

:heart:

2 likes

Spring Drive is voor mij de magie. Die secondewijzer glijdend over de dial geeft mij een magisch gevoel. 20 jaar R&D levert een technisch hoogstandje op. Nodig? Natuurlijk niet. Gaaf? Ongekend. Achtergrond info hier.

4 likes

Elke keer weer interessant om te zien hoe zo’n vraag telkens leidt tot de discussie dat "je een horloge voor jezelf " draagt. Alsof het gros van de forumleden het niets interesseert wat een ander er van denkt; daarom post iedereen elke dag weer foto’s van horloges!!
Maar los daarvan, volgens mij ga je wat te kort door de bocht door meteen die conclusie te trekken op die , op zichzelf staande opmerking van TS. Was volgens mij meer om te benadrukken dat Grand Seiko in het algemeen niet met magie wordt omgeven.

Ik vraag me ook af waarom iedereen zo jubelt over GS. Ik vind ze best mooi, maar niet 5k mooi. Maar goed, sommigen weer wel.

Maar laten we in ieder geval wat minder roepen dat het je geen bal interesseert wat iemand van je horloge vindt. Als dat zo was, zat je hier niet.

8 likes

Of je iets mooi vind is subjectief. Of een horloge 5k waard is is iets wat objectief vast gesteld kan worden :thinking: