Wat is de magie van Grand Seiko?

Het interessante is juist dat Grand Seiko alleen zo kan zijn omdat ze onderdeel is van een bedrijf als Seiko. Juist omdat ze onderdeel is van Seiko wordt alles, maar dan ook alles ‘in huis’ gemaakt, tot zelfs de kwartskristallen toe. Omdat ze onderdeel is van Seiko kan ze de chiptechnologie van Epson (ook van Seiko) gebruiken om MEMS onderdelen te maken voor een langere levensduur en betere werking. Alleen omdat ze onderdeel van Seiko is, heeft ze Spring Drive kunnen ontwikkelen. Grand Seiko is het halo-product van Seiko, en dat mag wat kosten.

2 likes

Is dat zo? Op basis van welke objectieve criteria zou je dat dan kunnen vaststellen? Omdat ze er een hoop uur aanbesteed hebben? De vraag is dan of dat nodig is.
Volgens mij is het net bij horloges (en nog veel meer producten die vooral emotie gedreven zijn) zo dat die waarde bepaald wordt door wat de klant er voor bereid is om te betalen. Als de prijs van een Rolex voor 40% door marketingkosten wordt bepaald; is die het dan waard? Aan de andere kant, als dat de begeerte net omhoog brengt, is dat misschien wel zo.

Maakt ook allemaal niet uit, ieder zijn mening. Zo was mijn reactie ook bedoeld: mijn mening.

Zover ik weet, is Epson eigenaar van Seiko en Orient en niet andersom. Ik weet niet hoe het staat met Grand Seiko, omdat dat nu sinds een aantal jaren een apart bedrijf is.

Je kan dingen als uurwerk, afwerking, specificaties, materialen met elkaar vergelijken.

Dat doen we net vaak alsof luxe horloges allemaal gebakken lucht zijn. Maar die merken steken wel geld in ontwikkeling en maken steeds betere producten. Ik denk dat als we gaan kijken de budgetten van de grote merken en hoe ze dat besteden per merk niet heel anders zijn. Iedereen doet aan marketing natuurlijk.

Maar dan vraag ik me toch af, vind jij ze geen 5k waard? Of zou jij er geen 5k aan uitgeven? Er zijn iig wel horloges die ik 5k waard vind maar geen 5k aan uit zou willen geven. :innocent:

Ik zou er geen 5k aan uitgeven; dat zijn ze mij niet waard! :wink:

2 likes

Als je dan een goede vergelijking wilt maken dan zal je de techniek van een Nissan GTR moeten pakken en Audi, Mercedes er een auto van moeten laten bouwen. De afwerking van een GTR is duidelijk minder belangrijk. Een betere vergelijking is deze:

Singer Porsche :heart_eyes:

3 likes

Precies! Ik heb nog nooit een GS in het echt gezien, maar heel veel hier op het subforum. Ik ga geen wonder verwachten zodra ik er een in het echt kan zien. En ik heb juist uitgelegd waarom ik zo van mijn recente nieuwe aanwinst, een Velona van 3 tientjes kan genieten om duidelijk te maken dat ik me niet laat leiden door wat een ander er van denkt, maar ondertussen speelt het altijd wel mee dat je het leuk vind als anderen vinden dat jij een leuk horloge draagt.

2 likes

:dizzy_face:

Waarom?

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat zelfs na het kijken van fimpjes van Watchfinder over bv de SBGA211, de Snowflake, met zeer fraaie macro opnames van de wijzerplaat, dat ik wel een wow-momentje had toen ik hem voor het eerst in het echt zag. Beetje zoals de overgang van Video naar Blu-ray. Je kent de plaatjes, maar ineens zoveel meer detail en resolutie.

Ik heb hem nu een jaar, maar het valt gewoon op in de horlogedoos naast een ML Pontos en anderen. Ook mooie horloges, maar missen de afwerking en de details. Is dat het 2-3 voudige waard? Dat moet je zelf bepalen, ik heb er geen seconde spijt van. En met mooie gebruikte quartz GS-en voor dik onder de 2K, is het wel bij elkaar te sparen.

7 likes

Ik heb het geluk gehad in 2 Nissan GTR-en te hebben gereden, waarvan 1 zelf achter het stuur. Het zijn geweldige wagens bedoeld om te rijden. Alles staat in het teken daarvan. Maar het interieur is nu niet echt dat je zegt mooi of netjes afgewerkt. Een Nissan GTR is meer een toolwatch, een Pelagos met Spring Drive zeg maar.

Een Singer-Porsche is een resto-mod voor detail- en afwerkingsfreaks, van binnen en buiten. Dat past in mijn ogen wat meer bij GS.

Nee hoor, check wikipedia maar. Eerst was er Seiko. En daaruit is Epson voortgekomen.

En Grand Seiko is geen apart bedrijf. Het is een iets veranderde merknaam, met in landen een aparte verkooporganisatie. Maar het is zeker geen apart bedrijf. En dat hoeft ook helemaal niet, dat is allemaal marketing. Grand Seiko is gewoon Seiko’s halo-product.

3 likes

Jawel, ik ben bekend met Singer. Inderdaad een resto-mod. van het kaliber waar geld geen rol mag spelen. De aanpassingen zijn echter dermate ingrijpend dat er nog weinig van het origineel overblijft want quasi alles wordt aangepast: motor, chassis, versnellingsbak, ophanging, interieur,…
Met andere woorden, het lijkt nog op een 964 maar is het niet echt meer.
Maar mocht ik een Singer kunnen betalen, vandaag nog!

In de horlogewereld ken ik niet zo dadelijk een vergelijk. Een Bamford bvb deed net afbreuk aan je Rolex of Patek. Misschien dat iemand anders wel geslaagde voorbeelden kent?

Edit: de @HanDavinci Seikomods?

2 likes

Je hebt gelijk, het ging me dan ook niet zozeer of het een resto-mod is of niet, maar meer de afwerking. Bij de traditionele merken zou je dan bij bv Audi, BMW of Mercedes uitkomen als je kijkt naar de interieurs en naden tussen de panelen van de carrosserie.

De afwerking waar heel veel merken, vooral voor die prijs, nog wat van kunnen leren, de uurwerken die ze gebruiken met de gangreserve die er aan gekoppeld is.

Dat heet: goedkoopste GS automaat heeft al jaren een gangreserve van 72 uur. Tov de Rolex op bijvoorbeeld heeft pas sinds vorig jaar iets wat daar bij in de buurt komt.

De uurwerken die ze hebben: heq, automaat en een hi beat automaat, handopwinders alsmede de unieke springdrive.

De magische wijzerplaten, ik noem bijvoorbeeld een Snowflake of de Sakura.

Prijs kwaliteit verhouding tov andere luxe merken: GS automaat begint bij een 4k isch. Wil je bijvoorbeeld een Rolex of Omega mag daar voor een OP/AT list meer dan €1000 boven op…

En tenslotte:

You buy a Grand Seiko to impress yourself
You buy a Rolex to impress others.

Heerlijk ingetogen merk voor kenners. De mensen die roepen 't is maar een (peperdure) Seiko zouden er eens een paar moeten gaan passen. Betekend niet dat je per se bekeerd bent maar dan zie en voel je de kwaliteit.

Just my 2 cents.

17 likes

Laten we eerlijk zijn. Onze hobby is niet logisch. De tijd is af te lezen van je telefoon. Het is een sieraad. Het gaat om nostalgie, mechaniek, historie en voor sommigen toch wel show/baller gedrag.

Hoe het ook zij kunnen we best wel zeggen dat de gemaakte kosten voor een horloge qua verhouding tot zijn prijs steeds schever wordt hoe hoger je komt in het prijssegment.

2 likes

Nou… Een Grand Seiko koop je om indruk te maken op een klein groepje mensen dat zich net als jij willens en wetens heeft aangemeld op een vrij obscuur en licht exhibitionistisch uithoekje van het internet, zodat je daar in een van de actiefste draadjes vol macroshots, onderlinge schouderklopjes, zelffelicitaties en gezwijmel kunt zeggen dat je een Grand Seiko alleen koopt om indruk te maken op jezelf.

32 likes

Geweldige uitspraak! Heerlijk :grinning:

1 like

Ik snap waar je heen wil maar dat zou wel enorm sneu zijn. Gaat voor mij niet op in ieder geval en ik denk voor de meeste niet. Het forum is leuk, en een leuke aanvulling op de hobby/interesse. Maar veel meer dan dat betekent het voor mij persoonlijk niet.
Ik geniet de hele dag van mijn snowflake zonder ook maar enige bevestiging van wie dan ook.

Dat is trouwens een ananasplant, cool hé :sunglasses:

12 likes

Geen idee, vind ze best lelijk.