Wat is de magie van Grand Seiko?

Wow :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Je bent wel een sfeermaker of niet? :roll_eyes:

Vind je dat? Als je voor jezelf nagaat hoe vaak je het afgelopen jaar het forum hebt bezocht, hoe veel je hebt gelezen en hoe vaak je bijvoorbeeld in het ‘Laat je Grand Seiko zien’ draadje hebt gepost, dan is het vermoed ik niet zo gek om te zeggen dat het delen van je fascinatie met de in-crowd een onderdeel van de hobby is. Ik zie niet in waarom dat erg zou zijn.

Het valt wel mee toch? Ik probeer mee te helpen om de vraag te beantwoorden: wat is de magie van Grand Seiko? Ik denk dat dit er veel mee te maken heeft.

2 likes

Nou, eigenlijk wel. :grin:

EDIT, dit was een antwoord op een bericht dat blijkbaar heel snel verwijderd werd. :joy:

Haha, heerlijk :+1:

1 like

:shushing_face: Nou, ik krijg anders het idee dat je dit niet mag zeggen. :face_with_hand_over_mouth:

De tekst kwam op mij over als erg zuur en zelfs bedoeld kwetsend. De afgunst droop er vanaf. Vreemd. Misschien was dit niet zo bedoeld…al denk ik van wel.

Ik pik er toch wel een negatieve toon in op en dat vind ik wel jammer. Het gaat om de hobby en dat is hopelijk geen wedstrijd zuurpruimen. Als GS je niet aanspreekt, prima. GS spreekt mij wel aan vanwege de combinatie van perfectie, details en geweldige uurwerktechniek. Verbazend ook dat je nog veel echt handwerk krijgt voor deze prijs.

3 likes

Ik heb nog geen GS, maar ik ben wel een enorme fan van Japanse horloges.

Het begint bij mij met de hele cultuur die Japan siert. In de seventies en eighties was het al zo dat de Japanners gewoon boordevol waar voor geld bieden. Waar je bij de Duitsers een auto kocht waar je moest betalen voor allerlei opties waren er Japanse auto’s waar alles overdreven goed uitgedacht was en ze uitgerust waren. Dit ook met horloges.

Er zijn veel leuke uitvindingen die de Japanners hier in siert! Denk aan de eerste automatische chronograaf bijvoorbeeld. Ook in afwerking zou ik toch wel zeggen dat een GS van 4k het wint van een Rolex die het dubbele waard is. De foto’s van @Fate_Amenable_To_Change laten dat mooi zien :grin:

Als ik nu - en ik denk dat ik hier als een van de weinige twintig-jarige snotapen spreek - een horloge zou mogen kopen van een paar duizend euro zou dat 100% zeker een Grand Seiko zijn.

Dat gezegd hebbende wil ik er ook even bij zeggen dat ik helemaal niks heb tegen Zwitserse horloges ofzo en dat iedereen natuurlijk voldoening haalt uit een ander deel van de hobby!

1 like

Absoluut niet. Ik heb vier of vijf GS gehad, hartstikke leuke horloges. Ik vind het alleen altijd zo raar dat dit zo’n heilig huisje is. Als je plaatjes van je horloge deelt op een forum dat speciaal daarvoor bedoeld is, dan doe je dat toch niet alleen maar voor jezelf? En als je vijf paragrafen en acht macrofoto’s nodig hebt om te vertellen dat de mening van een ander je echt niks interesseert, dan is dat toch ook wel een beetje grappig?

5 likes

Je bericht wordt wel steeds vervelender zeg. Ben je klaar met aanpassen?

1 like

I call 'm as I see 'm. Jouw bericht was zeer negatief van strekking. Daar tracht je naderhand een zwaai aan te geven. Wees dan een vent en blijf achter je standpunt staan.

Enfin…verder niet zo belangrijk dit allemaal. Ik vermaak mij prima met m’n GS. En ja we delen ook graag plaatjes en zwijmelen graag over onze trotse bezitting(en). Dat gaat prima samen…het een sluit het ander niet uit.

2 likes

Dat komt omdat veel van de fanatieke GS-adepten even lange tenen hebben als hun Rolex tegenhangers :innocent: Vind ik altijd wel komisch om te merken. Beetje zelfspot moet wel kunnen, toch? Ik vond je bericht grappig in ieder geval :+1:

3 likes

Ik lees vooral een stukje satire.

3 likes

Nee, het was zelfspot. Ik post hier net zo lief plaatjes van horloges.

Ik verander helemaal niks aan mijn standpunt, ik probeer het alleen aan je toe te lichten. Dat jij dan beledigd in een hoekje blijft zitten mokken moet je lekker zelf weten.

1 like

Dat staat niet geheel vast en zeker

“Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen”

13 likes

@JackW Ok ok het was blijkbaar satire. Tip : een smiley is soms handig. :wink:

Zand erover… :+1:

1 like

:facepunch:t2: En nu mag ik van de forumsoftware niet meer op je reageren. :joy:

1 like

:rofl: eh? Zit Jur weer eens achter de deur te gluren… :joy:

1 like