Wat is dit nu weer voor iets? (Douane - BE)

Nog niet eerder meegemaakt. Heeft iemand ervaring met deze procedure?

Gaat over een Citizen Fugu van Dutyfreeisland uit Hongkong die ik besteld heb. De verkoper heeft dit hoogstwaarschijnlijk als gift - 35$ gemarkeerd. Ik heb ongeveer 180,- betaald.
30,- administratiekost voor Bpost en dan nog eens 21% BTW. Jammer zal een dure Lefty worden zo…

Weet er iemand of er toevallig nog extra douanerechten op polshorloges moeten afgedragen worden?

Hier in Nederland gebeurd dit wel veel vaker.

Hier in BE ook hoor, op 4 van de 5 horloges die ik bestel uit het buitenland heb ik het vlaggen. Maar meestal staat de postbode aan de deur met een verzoek om xx,xx € extra kosten te betalen. Nog niet meegemaakt dat ze me aanschrijven met vraag om bewijs.

1 like

Klopt, dat is hier ook. Wou net een aanvullende edit plaatsen.

Via een brief heb ik het ook niet eerder gezien.

1 like

Heb recent twee keer een best wel dure metalen band gekocht bij Strapcode. Komt ook uit HK. Geen enkel probleem gehad, kwam via Fedex.

Ik heb het nu twee keer gehad. Mail met een link, vraag om bewijs van betaling van item omdat ze de waarde niet konden bepalen. Vervolgens maanden niets horen en er achter komen dat het pakket naar verkeerde postpunt was gestuurd. Hou het goed in de gaten! O ja, moest wel betalen.

1 like

Best gewoon braaf mijn betalingsbewijs en ingevuld blad 2 doormailen zeker?
Straks berekenen ze nog kosten op de MSRP van 249,- voor een NY0080, ben ik helemaal de klos.

https://www.citizenwatch.eu/nl/product-categorie/promaster-nl/?filtering=1&filter_movement=mechanisch-nl

Die brief mogen ze best nog een paar keer proeflezen. Het zal dus wel een betrekkelijk nieuwe procedure zijn. :sweat_smile:

1 like

Heb het meteen door als ik post krijg met daarbij het verzoek om het pakketje op te halen met legitimatiebewijs ipv dat ze het gewoon bij mij thuis bezorgen. Dan moet ik eigenlijk altijd dokken haha. Maar nooit zo een brief gehad.

1 like

Ik heb iets dergelijks in NL ook al gehad. En invoerrechten (in de EU) op horloge is een verwaarloosbaar bedragje. De BTW, die tikt aan.

En nu schijnen er nog weleens horloges / andere goederen doorheen te glippen. Dat is over een paar jaar allemaal afgelopen. Dan reken je in de webshop af met split payments. Dan worden alle heffingen er direct ingehouden en doorgestort aan de betreffende belastingdienst.

1 like

Heb ik ook gehad, gewoon ingevuld en betaald

1 like

Ik heb zo een bleek-bruin vermoeden waarom ik er uitgepikt ben. Nogal een fan van de Lefty en daar ik niet kon kiezen - en 1 keer een beetje dronken was - Drie Fugu’s besteld op twee verschillende data. Iets te enthousiast na lang wachten op een back in stock alert :slight_smile: .
De laatste die ik besteld heb gewoon deze week geleverd gekregen. Nummer 1 en 2 zitten vast bij de douane.
Ga dit zo snel mogelijk in orde brengen en de bittere pil slikken. Naar ik wat kan rekenen ongeveer 70 euris extra per horloge. Moet ik maar niet zo greedy zijn zeker? :wink:

4 likes

Met “Etsy” gaat dat al zo.
Een klant van mij verkoopt (digitale bestandjes) via Etsy over de hele wereld en Etsy zorgt er voor dat de landen die btw heffen, hun btw betaald krijgen via de koper. Mijn klant krijgt alleen een soort van overzicht wat er betaald is (aan haar).

1 like

Jaren terug een gelijkaardige brief gekregen voor een Seiko van 100€. Er was zelfs sprake van controle op echtheid. Heeft uiteindelijk 3 maand geduurd en heeft zo iets van 43€ gekost (importheffing, BTW en inklaringskost). Sindsdien heb ik geen horloges buiten EU meer gekocht.

Volgens mij krijg je deze brief als er vermoeden is van fraude (door afzender of ontvanger), ontbreken van faktuur, ontbreken betalingsbewijs of vermoeden namaak.

De brief is niet van de douane, maar van bpost. Zij moeten erop toezien dat import correct wordt verrekend. Die inklaringskost gaat wel in de lade van bpost die hier fungeert als douanedeklarant. Op die manier pikken ze toch nog iets mee van al die pakjes die van buiten de EU komen, en die bpost gratis moet leveren.

Gaan de pakjes via FedEx, UPS, … dan verloopt het gelijkaardig, in die zin dat bij verzending uit het buitenland door die koerierdiensten een faktuur wordt geëist. Daardoor kan er meteen ingeklaard worden en afgerekend worden met de ontvanger.

1 like

:weary::grimacing::nauseated_face:

Al vaak gehad. Willen ze graag de factuur zien voor die ouwe rommel die ik koop…
Vervelendste is dat het snel een maand kan duren zo.

1 like

Dammit! Dat ik extra moet betalen maar dat lange wachten… En dan binnen een paar dagen net hetzelfde liedje voor suspect nr. 2.
Heb dan liever het - onmogelijke - gepast cash betalen aan de postbode en de dag erna naar het postkantoor om af te dokken.
Wat een toestanden weer, moet ik die mannen gaan uitleggen wat een Fugu is en wat ie me kost… :poop:

Al meermaals gekregen, niet alleen voor uurwerken. Kan idd een tijdje duren.

Een dag na het doorgeven van de gevraagde gegevens een mailtje terug gekregen:

Ben benieuwd. Maar ik heb zowiezo 30,- extra kosten bovenop de 21% btw aan mijn been door de foute inklaring. Het was dus nog beter geweest dat ze de werkelijke waarde vermeld hadden op dit pakket, dan moest ik enkel de btw betalen.

Die 30€ heb je altijd, dit zijn de aanmeldingskosten.

1 like