Wat is er aan de hand in Horlogeland????

PB sent

6 likes

Mijn vrouw vraagt waar je woont :rofl:

8 likes

Dat weet ze wel 🫠

Maar weten we nou al wat er aan de hand is of niet?

4 likes

Een kwestie van goe kauwû hè. :joy:

2 likes

Je moet het gewoon te druk hebben om een Burn out te krijgen.

1 like

Is er iets aan de hand?

Bladeren gaan van de bomen vallen.

1 like

Tja tijden zijn veranderd.
Staat nu ook een nieuwe Rolex in blauwe gedeelte, 7 maanden oud, niet gedragen.
Duidelijk gekocht voor doorverkoop, maar ondanks nette prijs ( relatief kleine premium ) staat ie er nog steeds.

1 like

Dit vind ik wel een interessante. Wellicht wat naïef van mijn kant, maar reken je op elk merk behalve Rolex standaard 15% korting? Want er zijn merken waar ik me dat bij voor kan stellen, maar als het gaat om een Tudor, Omega of Cartier - mag je er dan vanuit gaan dat iedereen die die modellen nieuw gekocht heeft ook een korting van 15% gekregen heeft?

Want ik zou daar toch vraagtekens bijzetten, zeker gezien de verkrijgbaarheid van (bijvoorbeeld) sommige Tudor modellen op dit moment.

Overigens staat dat los van deze hele discussie; ik sluit me aan bij eerdere opmerkingen uit dit topic. Volgens mij merk je overal in het (luxere) segment dat mensen en bedrijven de hand op de knip houden, zeker net na de vakantie.

Die 15% die ik noem is dan ook meer een vuistregel voor me, en op elke vuistregel bestaan uitzonderingen.

Ik kon op het vliegveld bijvoorbeeld laatst een Speedmaster scoren voor zo’n 1400 onder de op dat moment geldende listprijs, dus tenzij het gaat om een bijzondere editite die op dat moment gehyped is ga ik ook daar uit van een korting.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik zelden of nooit horloges koop die op dat moment in een hype cyclus zitten. Het tweede wat ik moet zeggen is dat ik bij het zien van een advertentie in m’n hoofd een rekensommetje maak van wat ik een goeie prijs vindt, en dat begint vaak 15% onder list eens te rollen. Of de verkoper het er mee eens zou zijn is niet mijn probleem, zeg maar.

Zelf zit ik nu in de modus dat ik één doel heb en me niet af wil laten leiden. Ik heb misschien voor volgend jaar nog een doel, maar da’s heel erg misschien. Dus al zouden de Rolexen hier 20% onder list door de gangen van het forum heen klotsen, dat zou me op dat moment niet boeien of verleiden.

1 like

Hartstikke duidelijk verhaal en het is een buyers market op dit moment, wat zorgt voor meer verlies bij de mensen die nu willen/moeten verkopen. Dat is vervelend, maar deel van de hobby.

Wel vind ik niet dat je er vanuit moet gaan dat de verkopers allemaal 15% korting gehad hebben en op basis van die prijs hun vraagprijs op
dit forum zouden moeten bepalen.

Dat je nu goed in kan kopen is vraag/aanbod gerelateerd en niet een gevolg van de (over het algemeen) irreëel hoge vraagprijzen tov de aanschafwaarde in het blauw.

Om het concreet te maken: als ik het goed heb, heb jij net een Shunbun besteld. Prachtig mooi horloge, dan kan zelfs ik -als Rolex-eigenaar- zien

List daarvan is 7000 euro dacht ik, dit betekent toch voor jou ook niet dat dit horloge in jouw ogen, nog voordat ie geleverd is, voor maximaal 5950 verkocht zou kunnen worden? (-15%)

1 like

Maar probeer er nog maar eens te komen met elke dag een paar duizend tree-huggers op het asfalt.

In Rotjeknor zouden we dat niet pikken trouwens. We hebben hier die jarenlang etterende verkeers-klimaatzone ook weg weten te pesten. :facepunch: :innocent:

Wel met grote regelmaat een cruiseschip in het centrum dat de uitstoot van 87000 (tel de nullen) dieselauto’s heeft, maar geen young/oldtimers meer van voor 1991? Is van de baan. :ok_hand: :oncoming_automobile:

8 likes

So true! Je koopt toch wat je mooi vindt, niet omdat het toevallig “goedkoop” is.

1 like

Eerlijk? Als ik één in het blauw zie staan zou dat een mooie eerlijke prijs vinden :see_no_evil:

Op sommige moet je gewoon je verlies pakken…

Nog te duur 🫣

2 likes

Als je maar 15% afschrijving doet op een GS heb je een verkoopmazzeltje hoor.

1 like

Waarom moet iedereen maar zijn verlies pakken.
Omdat we allemaal teveel aan de vakantie enz hebben uitgegeven?

Moet niet, maar dan blijft je aanbieding ook eeuwig in het blauw staan met de oneindige up’s…

Voor vele horloges moet je nu eenmaal door die zure appel als je wil verkopen. Is het spel van vraag en aanbod.

2 likes

Soms moet je ook gewoon wachten op de juiste koper.

1 like

Dat mag jij vinden. Ik vind dat als ik tweedehands dicht in de buurt van de listprijs moet gaan betalen om een horloge te kopen, ik het gewoon liever nieuw koop. Tweedehands is voor mij alleen dan interessant als het een significant verschil maakt ten opzichte van de nieuwprijs.

Ik houd dus vast aan listprijs - 15% en dan eens rustigjes naar de staat kijken. Het staat een verkoper vrij om daarmee accoord te gaan, net zoals het jou vrij staat om meer geld te bieden. Dat is voor iedereen een persoonlijke afweging.

Ik kan je verklappen dat ik voor 5950 Euro zowel de nieuwe Shunbun krijg als ook nog een keer kan gaan Chinezen met moeders de vrouw, dus dat is correct ja. Daarmee kan ik je ook garanderen dat als ik 'm over drie maanden voor 6400 te koop zou zetten en jij het geld er voor betaalt, ik gewoon winst heb gemaakt. En Chinees heb gegeten. :slight_smile:

Maar dan nog… Als ik een horloge in die prijsklasse zie voor 500 Euro minder dan de splik-splinter-nieuwe listprijs moet ik me alsnog drie keer achter de oren krabben om niet instinctief gewoon een nieuwe te kopen.

Mijn Santos kocht ik tenslotte ook niet voor list.

Ik heb een zakelijk NS abonnement van de baas. Volgens mij gaat dat voor mij gratis lukken in het comfort van een treincoupé.

Dat is correct. Kijk, @herman78, dat zijn mensen die weten hoe die markt in elkaar zit.

Daarom koop ik scherp in. Want eerlijk is eerlijk, op mededogen van forumleden hier hoef ik niet te rekenen als ik iets verkoop. Wat jij, @LVA? :wink:

Daarom doe ik geen koffie met in pak gestoken AD’s in stadscentra, maar dweil ik gewoon een stel vunzige grijze dealers af die me dingen toesturen in beduimelde kartonnen dozen.

4 likes