Wat is het nut van deze 24-uurs wijzer? Seiko SPB445

Hij zit ook op m’n Seiko duiker (met datumpje). Ik had het dan weer handig gevonden als ze am/pm hadden aangegeven, dan hebben wij er ook wat aan als er weer eens een bericht uit het buitenland is met 3pm erin.
Die kompas is een leuke, wist ik nog niet.

2 likes

Ik zie net dat het Seiko caliber 4R39 ook een niet apart instelbaar 24-uurs wijzertje heeft (zonder datum); hier op de Presage SSA379 ‘Zen Gardens’.

:thinking: Ik heb het nu drie keer gelezen, maar begrijp deze conclusie nog steeds niet.

24-uursaanduiding is juist het tegenovergestelde van AM/PM-aanduiding. Daarnaast is het vrij moeilijk om je te vergissen in AM en PM :sweat_smile:

1 like

Mocht je meerdere dagen moeten vertoeven in een onderzeeër, grot, bunker of techno club in Berlijn.

Altijd makkelijk dus

3 likes

Door de 24-uurs wijzer zie je toch in een oogopslag of het AM of PM is? Of vergis ik mij schromelijk?
Een andere functionaliteit zie ik echt niet in/van die wijzer :woozy_face: vandaar mijn conclusie.

2 likes

Klopt. Maar dan is de Seiko SPB445 niet het eerste horloge waar ik aan denk om mee te nemen…

1 like

Misschien dan iets met meer lume :sunny::wink:

1 like

Nee, wat dat betreft begrijp ik je zeker. Maar dat speelt toch niet alleen in Amerika en andere landen waar ze AM/PM gebruiken? Geldt net zo goed voor 7:00u ten opzichte van 19:00u.

Misschien had ik beter dit deel kunnen citeren:

2 likes

Ah, ik begrijp je en @tompj nu en helemaal waar natuurlijk.

Ik heb een tijdje in Amerika en Canada gewoond en vond het standaard gebruik van AM/PM altijd wat lastig (ik was daar dus niet voor militaire doeleinden :wink:). Net als MM/DD/YY. Maar dat is, en zeker in deze context, geheel persoonlijk wat zich dan weer vertaalde in mijn reactie op de 24-uurs wijzer.

Blijft het uiteindelijk gewoon een onnozele en niets toevoegende 24-uurs wijzer en had het inderdaad gewoon een kleine secondewijzer moeten zijn.

2 likes

Hear hear!

1 like

Jaa maar wie heeft zoiets nodig?

:thinking:
Nu sla je door helaas

Lang verhaal kort, zo’n onzinnig 24-uurs aanduidinkje dat doet of hij een subseconde is in combinatie met een centrale secondenwijzer is meer dan belachelijk en komt er hier niet in! :face_vomiting:

Altijd handig, zo’n functie als je in de buurt van de poolcirkel woont en je oriëntatie winter/zomer weg is. Zomers is het bijna 24 uur licht en ‘s winters 24 uur donker.

Dan heeft zo 24 uur indicatie wel degelijk nut :clown_face:

2 likes

Precies! En na al die saaie bovengenoemde complicaties zou ik zeggen dat het tijd wordt voor een aanduiding of het een even of oneven uur is, of de dagnaam met een D begint of niet, hoeveel minuten er verstreken zijn sinds 05:12, de datum ondersteboven en een subdial die tot 17 telt.
Als het maar leuk staat.

1 like

Hey! Da’s toevallig… :joy:

2 likes

Big brother watching you🥁

:joy:

1 like

:rofl:
Da had ik nou laatst ook

3 likes