De specs van het horloge zijn prima, en star of the show is ontegenzeggelijk de prachtige Arita porselein wijzerplaat.
Waar ik echter niet uitkom is de functie van de 24-uurs wijzer. Die wijzer is niet afzonderlijk van de reguliere tijd op het horloge in te stellen, en het horloge heeft geen datum. Wat is dan nog de functie van de 24-uurs indicatie. Wat doet het er toe of het horloge op 10 over 10 's ochtends staat of op 10 over 22 's avonds? Daar is toch geen enkel verschil in?
Of het 's ochtends of 's avonds is zie je wel als je naar buiten kijkt, en het lijkt me ook geen horloge voor astronauten die cirkelend om de aarde niet meer weten of het dag of nacht is.
Wie kan een functie voor de 24-uurs wijzer bedenken?
Zit ook op een paar Citizens die ik heb. En volgens mij zijn die niet anders in te stellen dan cf de tijd die het horloge aangeeft. Maw: niet als āgmtā.
Een kleine seconde had ik begrijpelijker gevonden inderdaad. Dat er zoān extra registertje zit op zes geeft de porselein wijzerplaat wel extra ālevenā, dus dat vind ik wel mooi. Maar wat die 24-uurs wijzer daar nou doetā¦
Maar die Citizens hebben dan waarschijnlijk een datum. Dan kun je het nog gebruiken om zeker te stellen dat je datum 's nachts verzet en niet overdagā¦
āWhich can be used to check whether the displayed time is AM or PMā - Precies, maar dat doet er nou juist helemaal niets toe als er geen datum op het horloge zit; het wordt er helemaal niets anders vanā¦
Je houdt wel van een classy feestje en als je rond 7 uur 's ochtends helemaal lam uit de kelder van het vrijmetselaarshuis naar buiten komt is het handig om te zien dat je zonsopgang is en niet de ondergang.
Je bent workaholic en verliest de tijd en je gezin wel eens.
Volkomen belachelijk dit subregister.
Had een kleine seconde moeten zijn en Seiko heeft gewoon een kaliber hiervoor, cal. 6898, high end, maak daar een goedkope versie van desnoods.
Echt een aanfluiting nu met die centrale secondenwijzer er bij ook nog.
Het is wel handig als je op de Noord- of Zuidpool woont of ergens in een kelder zonder daglicht, maar verderā¦
Niemand. Ik erger me dood aan het feit dat Seiko te beroerd is om een uurwerk met een kleine seconde te ontwikkelen voor dit segment.
Bovendien erger ik me dood aan die skere gelakte wijzers van ze.
De wijzerplaten van deze porseleinen varianten zijn super tof, en Seiko laat het na om de gepaste eer en respect te tonen voor dat vakmanschap door er een potje van te maken.
Excuses naar de porseleinbakker zijn op hun plaats. Ik laat ze liggen, deze misbaksels. Grrrrrr.
De ene ergert zich dood en vindt dat elke functie ook functioneel dient te zijn en maakt er ook daadwerkelijk gebruik van, de ander, zoals ikzelf koopt een horloge omdat deze mij aanspreekt.
Ik gebruik een duikbezel of de chronograaf functie toch niet. Duikers en chronografen vind ik veelal wel tof.
Persoonlijk heb ik niets met Seiko, enkele uitzonderingen daargelaten, en deze door TS getoonde Seiko vind ik juist heel erg mooi. Die porseleinen wijzerplaat is prachtig.
Natuurlijk had het een kleine seconde moeten zijn en geen overbodige 24 uurs aanduiding. Maar het maakt dit horloge niet minder mooi. Zonder was beduidend minder mooi geweest omdat je dan gebrek aan diepte had gehad.
@JohnvdT gaf al aan dat ze het uurwerk er wel voor hebben, dus ja het had een kleine seconde aanduiding moeten zijn. Benieuwd of deze Seiko met toch echt een prachtige wijzerplaat nog op HF gaat verschijnen